به گزارش اکو ایران ،در جلسه 21 شورای شهر تهران قفل سکوت نرجس سلیمانی شکست و او نخستین تذکر را به شورای شهر داد . تذکری که به عدم شفافیت رویه ها در ساختار شورای شهر اشاره کرده بود . او که عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا است به سخنانی که در نخستین جلسه شورای شهر تهران هنگامی که تریبون مهدی چمران باز بود و او اطلاعی از این موضوع نداشت هم اشاره می کند . سلیمانی در آن گفتگو از چمران می خواهد که آرای اعضا به شهردار شفاف شود . همان گفتگویی که چمران در آن اشاره کرد که شبی سخت تر از شب های جنگ را گذرانده است .

او در متن تذکرش گفت :‌ در جلسه نخست شورای ششم نکاتی اساسی را در جایگاه هیات رئیسه موقت با ریاست موقت شورا در میان گذاشتم و بر اهمیت شفافیت و بستر آن که علنی و آشکار بودن قوانین، مصوبات و فرایندها است تاکید نمودم و خواستار همراهی و همگامی شورا در این امور بنیادین گردیدم.

وی ادامه داد: در شهر دودزده تهران اصلاح را باید از خود شروع کنیم. خشت اول شورا که همان آیین نامه داخلی است هنوز بعد از گذشت ۲۱ جلسه از آغاز شورای ششم تعیین تکلیف قطعی نگردیده است. با استناد به اصل ۱۰۰ قانون اساسی که صراحتا حدود اختیارات، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را قانون معین می کند و با عنایت به متن ماده ۹ قانون انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداران و با توجه به روح حاکم بر تبصره ذیل ماده ۱۵ همان قانون که حتی در وظایف ذاتی شورای شهر ارسال مصوبات به مراجع ذیربط قانونی را جهت تصویب لازم می داند و همچنین نص ماده ۸۲ قانون مورد اشاره که اگرچه به موضوع مستقیما مرتبط نیست؛ اما اصلی ترین کاربرد شورای شهر آیین نامه هیات دولت را ملاک عمل معرفی می کند.

سلیمانی افزود: بعلاوه ماده ۸۴ تشکیلات شورای شهر را موظف به اطلاع رسانی و اجرای آیین نامه های ملاک عمل کرده  است. از منظر مصوبات موجود قانونی و وفق بند ۸۸ قانون تشکیلات و اصلاحیه های آن وظیفه تهیه و تصویب آیین نامه داخلی شورا بر عهده شورای عالی استان ها است.

این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: لکن ضمن پیگیری و ممارست  بر دریافت مدارک موجود تاکنون به دلیل عدم شفافیت دسترسی به سابقه مکاتبات در این حوزه مقدور نگردیده است.

وی افزود: با توجه به گذشت ۶درصد از عمر شورا برخود واجب می دانم به تعیین تکلیف ساختار و سازمان شورای شهر و همچنین آیین نامه داخلی که باید در بیست جلسه گذشته نخست به آن پرداخته می شد توجه بدهم.  در عین حال با توجه به تبصره افزایش کمیسیون های شورای شهر تهران مستدعی است اقدامات عاجل به تعیین تکلیف وظایف کمیسیون ها و کمیته ها و ارسال به مراجع بالادستی جهت تصویب، بررسی و ابلاغ  تسریع گردد.بدیهی است بدون ساختار سازمان مصوب، بنیان تلاش های مجدانه اعضای شورا بر بستری ناپایدار است.

سلیمانی تاکید کرد: در متن مصوبه افزایش تعداد کمیسیون ها به اصلاح ماده ۲۳ آیین نامه ای که در جلسه اول شورای شهر مصوب گردیده استناد شده است. با توجه به تصویب آیین نامه داخلی شورای شهر در هیات وزیران در سال ۸۴ می توان به تداخل اساسی و عدم وجود صراحت ملاک عمل در حوزه رعایت قوانین هشدار داد.

انتقاد از بی توجهی شهرداری به ساختمان های تاریخی و مرمت شده محله امامزاده یحیی

مهدی عباسی  عضو شورای شهر تهران هم در صحن شورا با بیان اینکه اخیرا بازدیدی از محله امامزاده یحیی داشتم، گفت: متاسفانه شاهد عدم بهره‌برداری مناسب شهرداری تهران از ساختمان‌های تاریخی و مرمت شده در این محله بودم.

وی ضمن ابراز تاسف و تعجب از بی‌توجهی سرقت از یکی از موزه‌ها، گفت: سال گذشته سرقتی از یکی از این موزه‌ها صورت گرفته و اجناس قابل توجهی به سرقت رفته که لازم است شهرداری در راستای بازگشت اموال مسروقه اقدام عاجل داشته باشند.

عباسی همچنین تاکید کرد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که اقداماتی مناسب نسبت به رفع مشکلات موجود و فراهم ساختن زمینه برای احیاء و رونق این ساختمان‌ها انجام دهد و نیز برنامه جامعی جهت بهره‌برداری از این اماکن ارائه کند.

مهدی چمران نیز در ادامه این تذکر، گفت: محله امامزاده یحیی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دارد اما خود امام زاده یحیی و اطرافش نیاز به بازسازی دارد زیرا ارتفاع ساختمان‌ها به واسطه مقررات میراث فرهنگی نمی‌تواند از حدی بیشتر باشد. متاسفانه نوسازی در این محله اتفاق نیفتاده و شاهد شکل‌گیری مخروبه‌هایی در این محله هستیم که امیدواریم در این خصوص تجدیدنظری از سوی میراث فرهنگی صورت گیرد.

 معدنی پور هم  در واکنش به تذکر مهدی عباسی پیرامون رها شدن خانه های تاریخی در امازاده یحیی گفت: موضوع یکپارچه سازی موزه و خانه موزه های شهرداری تهران در دستور کار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرار دارد.

وی با بیان اینکه به زودی طرح مذکور به صحن شورا آورده می شود تا همه در خصوص آن اظهار نظر کنند، گفت: این طرح توسط کارشناسان در حال بررسی است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز در واکنش به این سخنان گفت: در محله امامزاده یحیی، شهرداری چند خانه قدیمی خریده که ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری است اما نیازمند کار مضاعف است اما از آنجایی که ارتفاع ساختمان ها در محله امامزاده یحیی محدود باید باشد، نوسازی صورت نمی گیرد و در این محله ساختمان های خرابه زیاد است و باید با میراث فرهنگی جلسه گذاشته تا در مورد ساختمان های این محله به جمع بندی برسیم.

 بی اطلاعی از تخفیف 25 درصدی عوارض

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه ۲۵ درصد تخفیف عوارض شهرسازی، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات این مصوبه ضعیف هست و شهروندان و حتی پرسنل نسبت به آن آگاهی ندارند.

 در این جلسه  سید احمد علوی عضو شورای ششم شهر تهران در تذکری ضمن انتقاد از اعمال نشدن مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی عوارض شهرسازی در مناطق، گفت: متاسفانه در بحث اطلاع‌رسانی خوب عمل نکردیم چرا که نه مردم از چنین تخفیفی مطلع هستند و نه پرسنل که آن را اعمال کنند.

 وی افزود: این موضوع هم مردم را دچار مشکل کرده و هم در بحث درآمدی موجب مشکلاتی برای شهرداری شده است.

 وی ادامه داد: متاسفانه زمانی که به مناطق مراجعه می‌شود تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند، از سوی مناطق نسبت به مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی اعلام بی‌اطلاعی می‌شود.

 در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر در تکمیل تذکر علوی خواستار اعمال این مصوبه شد و گفت: تبلیغات صورت گرفته و این صورت خوشی ندارد که مناطق آن را اجرا نکنند.

وجود 89 جرثقیل غول آسای ناایمن در سطح شهر تهران

علیرضا نادعلی  هم در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری مبنی بر 89 تاورکرین ناایمن در سطح شهر، اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ارتباط مستقیم ایمنی تاورکرین‌های(جرثقیل‌های غول‌آسا) سطح شهر بر امنیت شهروندان، لزوم نگهداشت و نظارت مستمر بر آنها امری لازم و ضروری است.

 وی با بیان اینکه براساس بازدیدهای میدانی گزارشی از وضعیت تاورکرین‌های سطح شهر تهران در آبان 1400 تهیه شده است، گفت: طبق این گزارش تعداد کل تاورکرین‌ها 716 مورد بوده که از این تعداد 627 مورد دارای تاییدیه ایمنی و فاقد نقص بوده و تعداد 89 مورد دارای نقص هستند.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره تاورکرین‌های دارای نقص، اعلام کرد: عمده ترین مواردی که باعث شده تاورکرین‌ها دارای نقص اعلام شوند؛ عدم گواهی استاندارد و ایمنی، عدم گواهی اپراتور و عدم تمدید گواهینامه است.

 نادعلی با بیان اینکه بر اساس آمار احصا شده بیشترین تاورکرین غیراستاندار در منطقه 1 ،2 و 5  شهرداری تهران است، تصریح کرد: یکی از خطراتی که ممکن است این جرثقیل‌های ناایمن ایجاد کنند، حرکت آنها هنگام جابجایی مصالح یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان‌های اطراف و خودروها یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که حوادث ناگواری رخ می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار تهران خواست، هر چه سریعتر نسبت به این موضوع  وارد عمل شده و گزارشی از اقدامات انجام شده به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

 مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از این تذکر، توضیح داد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران برنامه‌ی خوبی از سوی کمیسیون عمران مدون شد، اما اجرایی نشد و می‌طلبد در این دوره کمیسیون عمران برنامه‌ای برای ساماندهی این جرثقیل‌ها تدوین کند و شهرداری نیز آ‌ن را به اجرا بگذارد.

اورهال بیش از 35 درصد قطارهای درون شهری

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه امروز شورای شهر تهران  با اشاره به برنـامه عملیاتی کاهـش خطرپذیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و انسان ساخت، تاکید کرد: بیش از 35 درصد قطارهای درون شهری وبیش از 75 درصد ناوگان خط 5 متروی تهران نیاز به اورهال دارند در چنین شرایطی زیرسـاخت متـرو در مدیریت بحران نه تنها مددرسان نیست بلکه خود به یک معضل و بحران انسانی تبدیل خواهد شد .

او با بیان این که در روزهای گذشته شاهد مشکلاتی در خطوط مترو بودیم، البته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کردند، اما به نظر می رسد این توضیحات قانع کننده افکارعمومی نباشد گفت :‌تذکر به شهردار به این دلیل است که شورا بر اساس رسالت و وظیفه خودش باید نکاتی و اشکالاتی را که ملاحظه می کند به سمع و نظر شهرداری برساند تا اگر شهر احیانا در آینده  با چالش مواجه شد ما اطلاع رسانی خود را انجام داده باشیم.

 بازار تهران دچار فرسودگی مفرط شده است 

زهرا شمس احسان هم در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به مسئله نا ایمنی بازار تهران، گفت: بازار بزرگ تهران یکی از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی است اما دچار فرسودگی مفرط، تراکم شدید جمعیت مراجعه کننده و دارای پتانسیل برای حریق است.

وی با بیان اینکه محدوده بازار 112 هکتار است که 0.02 درصد از کل مساحت تهران را در بر می گیرد، ادامه داد: در این بازار 52 درصد عمده فروش، پنج درصد خرده فروشی و هفت درصد کارگاه های تولیدی شهر تهران مستقر است، به همین دلیل روزانه حدود 1.5 تا دو میلیون نفر در این محدوده تردد می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه واقعیت این است که بازار تهران دچار فرسودگی مفرط شده، گفت: 72 درصد بناها در این محدوده بیش از 30 سال سن دارند و 48 درصد بناها بیش از 50 درصد عمر دارند و یکی از مهمترین مسائل بازار تهران فقر شدید فضاهای روباز و نفوذ ناپذیری معابر است و این در حالیست که بخش قابل توجهی از سیم کشی های موجود مستهلک شده و بسیاری از لوله کشی های آب نیز دچار فرسودگی شدند و اگر حریقی در این بازار اتفاق بیفتد مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن یکی از نگرانی های جدی است.

شمس احسان با بیان اینکه بر اساس قانون، رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته که در معابر عمومی هستند از وظایف شهرداری محسوب می شود، افزود: لذا ضروری است در قالب مدیریت یکپارچه اقدامات فوریت دار مانند صدور یا تمدید پروانه کسب را به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمندسازی اطفای حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار و ... گره بزنیم و همچنین مشوق هایی برای بازاریان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه بازار را قلب اقتصادی ایران می نامند، گفت: از شهردار تهران می خواهم هر چه سریعتر کارگروه ویژه ای برای چاره اندیشی عاجل در خصوص بازار تهران تشکیل دهد و در قالب برنامه مشخص خطرات بالقوه این ناحیه را کاهش دهد.