سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و بیست و دومین  جلسه شورای شهر تهران درخصوص حادثه شب گذشته در خط ۲ مترو تهران گفت: ساعت ۱۰ شب گذشته  حد فاصله ایستگاه سرسبز و علم و صنعت یک رام قطار از ریل  خارج  شد و برای مدت طولانی مردم گرفتار شدند. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه مشکلات مترو  یک شبه و یک ساعته قابل رفع نیستند؛ گفت: پاسخ‌ و اطلاع رسانی به موقع و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند نتیجه بخش باشد همه حوادث ناشی از فرسودگی و نقص فنی نیستند  و گاهی خطاهای انسانی نیز به این مشکلات  افزوده می‌شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه درست است که حادثه در تمامی متروها پیش می‌آید اما جلوگیری از تکرار آن مهم است؛ گفت:  تکرار حادثه می‌تواند نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کند و تقاضای من این است معاون حمل و نقل برای رفع  نگرانی‌ها و بیان برنامه‌هایی که برای رفع  مشکلات دارد؛ صحبت کند.  

وی با اشاره به وضعیت معابر و سرویس‌های خدماتی که در روزهای پایانی ارائه می‌شود؛ بیان کرد: ترددها در روزهای پایانی سال و آغاز ماه مبارک رمضان بیشتر شود؛ اما ناکارآمدی سرویس‌های حمل و نقلی و تاکسی‌های اینترنتی منجر به چالش‌های بسیار زیادی برای شهروندان شده است و گزارش داده شده که آنها حتی تا بیش از یک ساعت نیز نتوانسته اند از حمل و نقل اینترنتی استفاده کنند و امیدوار هستیم با توجه به وظایف شهرداری تهران نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را در دست بگیرد.

در جلسه شورای شهر تهران احمد صادقی هم  بر ضرورت انتشار اطلاعات املاک شهرداری تهران تأکید کرد و گفت: تعداد قابل ملاحظه ای از املاک  در سنوات گذشته و بدون طی مسیر قانونی به اشخاص یا مجموعه هایی تحویل داده شده که هم اکنون هم دارای متصرف است و لذا  ضروری است تا به فوریت در خصوص انتشار اطلاعات این املاک، مطابق مصوبه «تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی» تصمیم گیری نموده و شهردار تهران پایبندی خود به مصوباتی از شورای اسلامی شهر را به نمایش گذارد که حتی دوره قبلی مدیریت شهری از انجام آن عاجز بوده است.

صادقی در ادامه به قرائت آخرین تذکر خود در سال 1402 پرداخت و گفت:  عنوان تذکر امروز من "عدم انتشار تمامی موارد مصرح در قانون بر روی سایت شفاف در خصوص سامانه شفافیت شهرداری تهران" است، و می‌خواهم سه موضوع را یادآوری کنم:

1. ابتدا باید از زحمات اعضای کارگروه شفافیت و رفع تعارض که به ریاست سازمان حراست تشکیل می‌گردد، تشکر کنم. این کارگروه به صورت مستمر و هفتگی تشکیل جلسه داده و تک تک مصوبات مرتبط با شفافیت را تا حصول نتیجه پیگیری کرده است. 

صادقی افزود: به عنوان مثال اخیرا این کارگروه کار بسیاری بزرگی انجام دادند  که لیست  «تعارض منافع مهندسین ناظر» یا لیست «املاک ارزیابی شده حوزه اجتماعی و فرهنگی» که نشان می دهد شهرداری در هر منطقه و در طول یک سال، معادل چه رقمی ملک در اختیار حوزه اجتماعی و فرهنگی قرار داده را منتشر کردند و این تنها بخشی از یارانه حوزه اجتماعی و فرهنگی است.

2. یکی از مهمترین موارد باقیمانده، انتشار اطلاعات املاک شهرداری تهران است، بیش از 1900 ملک را در کارگروه بررسی کردند که این املاک به سه دسته کلی قابل تقسیم است. 

صادقی گفت: تعداد اندکی ملک از مسیر قانونی و ذیل بند6 ماده55 واگذار شده، تعدادی از املاک به عنوان فضاهای اجتماعی و فرهنگی در حال بهره برداری توسط معاونت اجتماعی است و تعداد قابل ملاحظه ای نیز در سنوات گذشته و بدون طی مسیر قانونی به اشخاص یا مجموعه هایی تحویل داده شده که هم اکنون هم دارای متصرف است. 

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است تا به فوریت در خصوص انتشار اطلاعات این املاک، مطابق مصوبه «تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی» تصمیم گیری نموده و شهردار تهران پایبندی خود به مصوباتی از شورای اسلامی شهر را به نمایش گذارد که حتی دوره قبلی مدیریت شهری از انجام آن عاجز بوده است. قطعاً با این اقدام، نام دوره فعلی مدیریت شهری و شخص آقای زاکانی، به عنوان فردی که تابوشکنی کرده در انتشار اطلاعات املاک باقی خواهند ماند و بهتر است این اطلاعات ظرف همین چند روز و در سال 1402 بارگزاری شود .

صادقی در ادامه افزود:  اجرای برخی از مصوبات کارگروه شفافیت و رفع تعارض، مانند بازطراحی سایت شفاف و اتصال برخی سامانه ها به سایت شفاف جهت انتشار برخط داده ها (مانند کمیته سفر های)  علی رغم تصویب در کارگروه وپیگیری های صورت گرفته، توسط سازمان فاوا به دلیل مشکلات آن سازمان انجام نشده است که ضروری است شهردار محترم و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص تدبیر کرده و امور مرتبط با شفافیت و ارائه اطلاعات به شهروندان را معطل نگذارند.

دراین جلسه  زهرا شمس احسان، عضو و رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران  گفت: در طول دو سال گذشته با همکاری و مساعدت‌هایی که اعضاء شورای شهر تهران در خصوص افزایش اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای بخش ورزش شهرداری تهران در مناطق 22 گانه و سازمان ورزش، منطقی کردن تعرفه های خدمات ورزشی و تبعیت کردن از تعرفه های مصوب دولتی (با در نظر گرفتن یک سال تأخیر در اجرای تعرفه خدمات دولتی در شهرداری تهران)، تصویب طرح ساماندهی مجموعه های ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران (هر چند که هنوز مصوبه عملیاتی نشده و در این خصوص نیز شهرداری تهران می بایست سریعتر به تکالیف قانونی خود اقدام نماید) و سایر حمایت های مادی و معنوی دیگر انجام داد.

شمس‌احسان افزود: این‌اقدامات موجب شد که 62 مجموعه ورزشی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و فرسودگی تجهیزات و ابنیه به تعطیلی کشیده شده بودند؛ به چرخه خدمات رسانی به شهروندان بازگردد و در زمینه فعالیتهای برنامه ای و اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی صورت پذیرد. 

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:  انتظار می رود که با افزایش تعرفه ها و اعتبارات ورزشی، شهروندان بتوانند خدمات باکیفیتی از مجموعه های ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران دریافت کنند تا میزان رضایتمندی آنان افزایش یابد و شهروندان اثر اقدامات و سیاست‌های شورای اسلامی شهر تهران را به وضوح در مجموعه‌های ورزشی مشاهده کنند. 

وی اظهار داشت: با توجه به موارد مذکور و بر اساس حکم 89 برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، سازمان ورزش در سال 1403 می‌بایست 37 مجموعه ورزشی با اولویت مجموعه های ورزشی فرامنطقه ای که در اختیار سازمان ورزش است و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در اختیار سازمان ورزش خواهند ماند، به ویژه مجموعه های ورزشی چند منظوره بزرگ مانند مجموعه ورزشی کوثر در منطقه 3 ، مجموعه ورزشی آرش میراسماعیلی در منطقه 4 ، مجموعه ورزشی خادم درمنطقه 5 ، مجموعه ورزشی هادی ساعی در منطقه 7 ، مجموعه جانبازان در منطقه 10، مجموعه شهید متوسلیان در منطقه 12، مجموعه ورزشی حضرت ولیعصر (عج) منطقه 15، مجموعه ورزشی شهیدان اسماعیلی در منطقه 18،  مجموعه ورزشی شهید مدرس در منطقه 20 و  مجموعه ورزشی آریاسب در منطقه 22 که مورد استقبال شهروندان بیشتری قرار می گیرند؛ در اسرع وقت توسط سازمان ورزش، مورد بازسازی، نوسازی و مناسب سازی قرار گیرند و تا قبل از شروع فصل تابستان در راستای پر کردن اوقات فراغت در اختیار شهروندان قرار داده شوند تا شهروندان بتوانند از خدمات با کیفیت و مطلوبی بهرمند شوند.  

 شمس‌احسان گفت: شهردار تهران می‌بایست نسبت انجام این فعالیت‌ها اقدامات مؤثری صورت پذیرد و گزارش اقدامات را به شورای شهر تهران ارسال کنند.