وعده شهردار تهران برای   پرداخت 15‌درصد سهم تسهیلات برای متروی تهران تا پایان اردیبهشت ماه محقق نشد اما به نظر می رسد این وعده قدیمی تا خردادماه اجرایی شود .بارها مدیران حمل و نقلی شهرداری تهران از قطعی شدن ساخت 630 واگن مترو خبر داده بودند .

امروز  مدیرعامل شرکت مترو تهران درجریان بازدید از کارخانه واگن سازی به رسانه گفت: برای تامین 630 دستگاه واگن از محل تبصره 19، سازمان برنامه بودجه را اختصاص داد، گفت: نیمی از 15 درصد پیش پرداخت را عملیاتی کردیم و پیش از پایان این ماه روند تکمیل قرارداد آغاز خواهد شد. شهردار تهران  11 اردیبهشت ماه به صحن شورای شهر تهران آمده بود درخصوص تحقق وعده 630 واگن گفته بود :  از سال 95 تعداد 630 واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده و دولت کنونی رقم پیش‌پرداخت آن را خوشبختانه پس از سال‌ها تقبل کرده و مسیر پرداخت آن هموار شده و در جلسه اخیر نیز مقرر شد تا پایان ماه جاری از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود. البته دولت قول هفته آینده را داد؛ اما پیش‌بینی ما تا پایان اردیبهشت است.

وی ادامه داد: با رایزنی با طرف چینی، موافقت شده که 790 دستگاه واگن را با همان پیش‌پرداخت داشته باشیم و مقرر شد در سفری که به چین خواهیم داشت، واگن‌ها 14‌ماهه تحویل داده شود.مهدی چمران هم در واکنش به سخنان شهردار گفت که اگر پیش‌پرداخت خرید واگن‌ها تا پایان ماه محقق شود او شیرینی خواهد داد.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا هم در این جلسه با بیان اینکه عملا باید نتایج اقدامات در دو سال اخیر به چشم مردم می‌آمد، اظهار کرد: حمل‌ونقل عمومی از وضعیت قرمز هم گذشته و باید رنگ دیگری را برای آن پیدا کنیم. سید جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم یادآور شد:‌ آفت مدیریت تعدد اهداف است و وقتی اهداف زیاد باشد در طول زمان به تمام این بخش‌ها دست نخواهیم یافت و پیشنهاد ما این است که تعدد اهداف را کاهش دهند و اگر بتوانیم همین 630 دستگاه واگن را به نتیجه برسانیم یک نمره قابل قبول دریافت خواهیم کرد.

 

سید جعفرتشکری هاشمی به تحقق وعده شهردار خوشبین است . او می گوید :همان‌طور که شهردار تهران در جلسه شورای شهر توضیح داد که روی روال پرداخت قرار گرفته است یعنی تمام تشریفات قانونی آن انجام شده و در حال پیگیری برای پرداخت است،از آخرین وضعیت پرداخت اطلاعی ندارم و حتما جزو موضوعاتی است که پیگیریم سریع‌تر این اتفاق بیافتد و همین‌که روی روال پرداخت قرار گرفته اتفاق خوبی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اینکه در دوره‌های مختلف هم قرارداد 630 واگن مترو تا شورای اقتصاد رفته بود چه اتفاق تازه‌ای در این دوره افتاده است، می گوید : این قرارداد از شورای اقتصاد گذشته و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه با وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط برای اینکه از محل فروش نفت این مبالغ را بدهند هماهنگ کردند و طبق توضیحی که به من دادند بخشی از این مبلغ محقق شده است ولی تا به‌طور کامل پرداخت نشود و السی‌های آن باز نشده باشند و با طرف خارجی قطعی نکرده باشند هم دل‌نگرانیم و هم پیگیریم. بنابراین باید این روزها بیشتر از اینکه بخواهیم ارزیابی کنیم، پیگیر تحقق اتفاقی باشیم که قول قطعی آن را داده‌اند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه مسافران مترو تحت فشارند و چه بانوان و چه آقایان وضعیت مطلوبی ندارند، گفت:‌  باید سریع‌تر به دنبال خرید واگن‌ها و انعقاد قراردادها باشیم و تعمیرات واگن‌هایی که به دلیل نقایص کمتر استفاده می‌شوند یا منتظر تعمیر هستند از جمله کارهایی است که باید به‌طور ویژه انجام شود.