سید جعفر تشکری هاشمی درخصوص اوراق کردن واگن‌های قدیمی مترو برای تأمین قطعه یدکی به اکوایران گفت:‌ اینکه فکر کنیم قطارهای مترو مانند یک ماشین سواری بعد از 15 – 20 سال کهنه می‌شوند و باید اسقاط شوند، اینطور نیست. شما در کشورهای اروپایی، قطارهایی را می‌بینید که بسیار قدیمی‌تر از قطارهای متروی تهران هستند ولی درحال جابه‌جایی مسافر می‌باشند. در شهرهای اروپایی، ترامواهایی هستند که به نظر تاریخی می‌آیند ولی هنوز مسافر جابه‌جا می‌کنند. حتی بعضی از واگن‌های راه‌آهن خودمان نیز مربوط به چند  دهه‌ قبل هستند اما همچنان کار می‌کنند. اصولاً واگن‌ها، کالاهایی نیستند که زود از رده خارج شوند. وی افزود: وقتی قطعه‌ای با تکنولوژی جدیدتری تولید می‌شود، این قطعات هستند که جابه‌جا می‌شوند. به طور مثال، اگر یک بُرد یا قطعه الکترونیکی‌ مورد استفاده در واگن مترو با تکنولوژی جدیدتر، حجم کمتر و راندمان بالاتر تولید شود، این قطعه جدید جایگزین قطعه قبلی می‌شود و سایر قطعات را دور نمی‌اندازند و به ذوب‌آهن ارسال نمی‌کنند. بنابراین، فکر می‌کنم اطلاعات تخصصی مترو را باید همکاران مجموعه مترو، دقیق‌تر در اختیار شهردار بگذارند تا ناوگان ریلی بی‌جهت از چرخه‌ خدمات‌رسانی خارج نشود، چرا که همه قطارهای مترو قابل‌ تعمیر هستند و هیچ واگنی نیست که ما بخواهیم آن واگن و قطعاتش را دور بیندازیم و به ذوب‌آهن بفرستیم بلکه باید این واگن‌ها را با استفاده از تکنولوژی‌های نو، به‌روز کنیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: خاطرم هست که پروژه‌ای در شرکت بهره‌برداری متروی تهران تعریف شد و قرار شد همه قطارهای مترو با فناوری‌های نو تجهیز شوند و بتوانند با راندمان بالاتری کار کنند در صورتی که حتماً این واگن‌ها قابل‌ استفاده هستند و باید مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. اینکه از قطارهای نسل قدیم به عنوان قطعه یدکی استفاده شود، بدترین اتفاق ممکن است، چه در دوره‌ی مدیریت شورای پنجم شهر تهران که بارها به آنها تذکر دادیم و چه این دوره، باید این روند اصلاح شود.

وی افزود: اتوبوسی که امروز بالغ‌ بر 10 میلیارد تومان قیمت دارد، تا قطعه‌ای مانند سوپاپش خراب می‌شود، فوری آن را  باز می‌کنند و باقی‌مانده قطعاتش را هم بین سایر اتوبوس‌های نیازمند تعمیر پخش کنید که در نهایت بتوانند یک اتوبوس اسقاطی از آن بسازند و در مورد مترو هم وضع همین است. همانطور که شهردار قول دادند که قرارداد خرید قطعات را منعقد می‌کنند، انتظار داریم جلوی این اتفاقات گرفته شود و هرچه سریع‌تر این قرارداد منعقد شده و سفارش خرید این قطعات داده شود، به این امید که همه واگن‌ها در خدمت مردم قرار گیرند.

تشکری هاشمی درخصوص خبر خرید برخی تجهیزات مترو گفت:‌ احتمالاً منظور، چرخ‌های واگن‌های مترو بوده است. خوشبختانه در قراردادی که قبلا منعقد شده بود، این چرخ‌ها سفارش داده شده بود و حدود 900 چرخ را دریافت کردند و بقیه آن به تعداد 2000 چرخ نیز تا در حال حمل به ایران است. ارزش این قرارداد حدود 60 میلیارد تومان بوده است که بخش‌هایی از آن پرداخت شده و مابقی آن قطعاً تا رسیدن چرخ‌های باقی‌مانده باید پرداخت شود تا بتوانیم این چرخ‌ها را ترخیص کنیم. به هر شکل، تعهدات مالی با طرف خارجی را باید در موعد مقرر تسویه کنیم تا ترخیص چرخ‌های سفارش داده شده، ممکن شود. 

وی افزود: چرخ، یک قطعه از واگن‌ است و ما صدها و شاید هزاران قطعه دیگر نیاز داریم که باید برسند تا بتوانیم واگن‌های مترو را به صورت کامل اورهال کنیم و مجبور نشویم از قطعه مورد نیاز را از یک واگن باز کنیم و آن را در واگن دیگر مورد استفاده قرار دهیم، ضمن اینکه 2000 چرخ سفارش داده شده طبق نُرم‌های مصرف شرکت مترو تقریباً برای 2 سال کافی مصرف است، چون مترو به صورت میانگین سالانه 1000 چرخ نیاز دارد، فلذا امیدواریم این روند خوبی که برای خرید چرخ‌های مترو شروع شده است، برای بقیه‌ قطعات مترو نیز استمرار داشته باشد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: به هر شکل، گرچه ساختن، ایجاد کردن و راه‌اندازی کار بسیار سختی است ولی نگهداشت هم به همان اندازه اهمیت دارد و ما نمی‌توانیم پیش‌فرض‌مان این باشد که یک روز وسیله‌ای را خریده‌ایم و تا قیامت آن وسیله برای ما کار می‌کند و نیاز به اقدام دیگری ندارد بلکه باید مرتباً به تجهیزات آن  رسیدگی کنیم و در مورد قطعاتی که نیاز به تعمیر و تعویض دارند، اقدام کنیم.