به گزارش اکوایران، عملیات اطفای حریق در انبار لوازم یدکی و لاستیک موتورسیکلت در خیابان مولوی تهران حدفاصل بین خیابان کارگر و ولی‌عصر (عج)، که از ساعت 11:30 آغاز شده بود، سرانجام ساعت 13:40 به پایان رسید. انبار به مساحت حدود ۳۰۰۰ مترمربع بود که در آن قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت، لاستیک و ... نگهداری می‌شد؛ انباری که به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران جزو انبارهای ناایمن شهر تهران محسوب می‌شود و مسئولان یا مالکان آن نیز توجه چندانی به ایمنی آن نداشته‌اند.

آتش سوزی میدان رازی

سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره ایمنی این انبار گفت: در بررسی‌های اولیه‌ای که انجام دادیم، مشخص شد که در سال گذشته کارشناسان آتش‌نشانی طی پنج مرتبه اقدام به بازدید ایمنی ازاین انبار کرده و طی هر بازدید هم اخطار دریافت کرده است. اما متاسفانه توجهی به این اخطارها نشده بود.

وی درباره اینکه خلاءهای ایمنی این انبار چه بوده است، گفت:‌ در گزارش‌های آتش‌نشانی موجود است که نسبت به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق تذکراتی داده شده بود. درباره مقاوم سازی سازه‌ها، اصلاح نوع چیدمان انبار و... هم اخطار و تذکر صادر شده بود، اما توجهی به آن نشد تا اینکه در نتیجه این بی‌توجهی‌ها یک انبار در آتش سوخت و جان‌های بسیاری به خطر افتاد.

حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم درخصوص جزییات آتش‌سوزی انبار موتور سیکلت در میدان رازی گفت: حوالی ساعت ۱۱:۳۴ ظهر امروز حادثه آتش‌سوزی یک انبار در میدان رازی به وسعت حدودی سه هزار متری به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و سه دقیقه بعد، ساعت۱۱:۳۷ آتش نشانان در محل حادثه حضور پیدا کردند  و با توجه به وسعت آتش سوزی، یازده ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه مناطق مختلف و به ویژه منطقه۱۱ شهرداری تهران که نزدیک محل حادثه بود، حضور و پشتیبانی مناسبی در این حادثه داشتند.

وی ادامه داد: مناطق ۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳ و ۱۷ شهرداری تهران، برای رسیدن تانکرهای آب و سایر پشتیبانی ها در این عملیات نقش داشتند.

نظری گفت: بیش ۲۰۰ آتش‌نشان از ۱۱ ایستگاه در این عملیات حضور داشتند و از حضور نیروهای انتظامی و راهور برای همکاری و ایجاد شرایط مناسب تشکر می کنم.

نظری گفت: این انبار چندین اخطار داشته و ۵ اخطار  فقط در سال ۱۴۰۱ از شهرداری ناحیه دریافت کرده بود. آخرین اخطار شهرداری هم هنوز بر روی درب این انبار موجود است. سازه‌ نامناسبی که در این ساختمان به صورت سوله وجود داشت و هواکش های بالادستی باعث شدت گرفتن آتش شد. همچنین دیوارهای نامناسب و فنس های نامناسب، کار را برای آتش نشانان سخت کرده بود.

نظری ادامه داد: از صاحبان مشاغل خواهش می کنیم که به اخطارهای شهرداری توجه کنند تا دچار این اتفاقات نباشیم؛ این اولین مورد نبوده و اگر توجه نکنند، آخرین اتفاق نخواهد نبود. دونفر از همکاران آتش‌نشانی در این حادثه دچار مصدومیت سطحی شدند؛ امیدوارم با همکاری و همیاری همدیگر، کمتر شاهد این حوادث ناگوار باشیم.

آتش سوزی میدان رازی

خلیل زاده سرپرست دادسرای ناحیه ۱۱ تهران و معاون دادستان تهران درباره وقوع حادثه حریق گسترده لوازم یدکی خودرو در جنوب تهران گفت: به‌خاطر بی‌توجهی به اخطارها هزینۀ آتش‌سوزی و خسارات به عهدۀ مالک ساختمان است.

وی افزود: بحث حقوق عامه و ساختمان‌های ناایمن از سال قبل در رأس برنامه‌های دادستانی بوده است و به صورت مکرراین قضیه را رصد کرده‌ایم.

خلیل زاده ادامه داد: متأسفانه در بافت منطقه ۱۱، ساختمان‌های زیادی است که مشکل ایمنی دارند و اقدامات اساسی جهت ایمن سازی آنها به عمل نیامده است.

سرپرست دادسرای ناحیه ۱۱ تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اخطارهایی که توسط شهرداری منطقه داده شده بود و اینکه اقدامات خاصی از طرف مالک به عمل نیامده، مسؤلیت این آتش سوزی برعهده مالکیست که این مکان را اجاره داده و مسائل ایمنی را رعایت نکرده است.