محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای پنجم شهر تهران معتقد است: آنها که تحریم‌ها را بر اداره شهر و کشور بی‌اثر می‌دانند دروغی بزرگ می‌گویند. تحریم‌ها بر هوایی که تنفس می‌کنیم هم اثر گذاشته است چه برسد به اتوبوس های فرسوده‌ای که دیگر توان جابجایی مسافران شهر را ندارند و مردم اثرات تحریم را با پوست، گوشت و وجودشان لمس می کنند.

وی ادامه داد:‌ بر خلاف شهردار تهران یکی از مدیران محیط زیست اعلام کرد دلیل وجود گاز متان وام‌های بین‌المللی بود که درخصوص استحصال گاز متان پرداخت می‌شد و امکان استفاده از این تسهیلات بین‌المللی فراهم نشد و اثراتش را بر آلودگی ناشی از آن را مشاهده کردیم و ناسا هم اعلام کرد. در مورد سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه شهری، تحریم‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران خارجی عقب نشینی کنند که تنها یک نمونه کوچک آن را درخصوص گاز متان بود که اعلام شد. همچنین مازوت‌سوزی که دیگر نمی‌توانند منکر آن شوند به‌ دلیل محدودیت‌ها و عقب ماندگی هایی است که برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایجاد شده است. پیش‌ از این آلودگی هوا را در شهرهای بزرگی مثل تهران و چند کلان‌شهر دیگر شاهد بودیم اما اکنون آلودگی هوا به شهرهای کوچک و روستاها هم رسیده است و عامل این موضوع تنها به‌خاطر تردد خودروها نیست. در دوره‌ گذشته برای پروژه تونل شهید متوسلیان سرمایه‌گذار خارجی اعلام آمادگی کرده بود که بعد از شدت تحریم‌ها از این سرمایه‌گذاری منصرف شد.

علیخانی با اشاره به مشکلاتی که اتوبوس‌های گازسوز برای مخازن سی ان جی داشتند، گفت: این اتوبوس‌ها از رده خارج شده بودند زیرا انفجار هر مخزن گاز مانند انفجار یک موشک در وسط شهر تهران بود که برای پیشگیری از هر گونه حادثه ناگواری فعالیت این اتوبوس‌ها متوقف شد و وقتی رانندگان اتوبوس های گازسوز برای پیگیری مشکلانشان به شورا آمده بودند مسئول این حوزه در وزارت کشور به من اعلام کرد که این مخازن باید از خارج از کشور وارد شوند. البته در قم یا یزد هم این مخازن تولید می‌شد که اداره استاندارد آنها را تایید نمی‌کرد بنابراین این اتوبوس‌ها از رده خارج شدند تا مخازن استاندارد وارد شود. همچنین در بحث خرید 630 واگن برای مترو از چین نیز مشکل اصلی پیش‌پرداخت این قرارداد بود که به‌دلیل تحریم با چالش روبه‌رو شده بود. حقیقت آن است که 80 درصد چالش‌ها که امروز با آن درگیر هستیم ناشی از نوع تفکر یک جریان خاص در کشور و تحریم است و 20 درصد به‌دلیل آنچه که آنها بی‌غیرتی نامیده اند، هر چند من با این ادبیات موافق نیستم و آنچه آنها عنوان کردند را می‌گویم.

وی با اشاره به عقیده آیت الله هاشمی و حجت الاسلام روحانی درخصوص اینکه باید مشکلات ما با خارج حل شود تا کشور بتواند در سایه تنش زدایی یک مقدار نفس بکشد، گفت: مشکلات خارجی نیز با حکمرانی و تصمیم‌گیری درست قابل حل است. با دیپلماسی حساب‌شده در سطح بین الملل می‌توان مشکلات خارجی را برطرف کرد نه اینکه با ادعای گرفتن امتیازات بیشتر مذاکرات برجام را هم قفل کردند. سخن از تولید داخلی می‌کنند اما بخش مهمی از تجهیزات ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی در خارج از کشور تولید می‌شود. در حوزه نفت اعلام کردند که اگر 240 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری نشود، تا 8 سال آینده وارد کننده نفت و گاز خواهیم شد. مشکل اصلی در کشور لجبازی و دروغ‌گویی است. حاضر نیستیم به‌خاطر اشتباهاتمان عذرخواهی کنیم. گام اول برای اصلاح، پذیرش اشتباه است نه اینکه با مردم لجبازی کنیم و وضع را روز‌به‌روز بدتر کنیم. آقایانی که ادعا می‌کردند دو ماهه اتوبوس وارد کرده‌اند، اکنون بیش از یکسال گذشته چرا خبری از اتوبوس‌های جدید نیست. بسیاری از تجهیزات شهری مانند دوربین‌های کنترل ترافیک قدیمی و فرسوده شده اند و این تجهیزات هنوز به‌روزرسانی نشده است اینها اگر اثر تحریم نیست، به چه دلیل است؟