به گزارش اکو ایران ،مدیران کنونی شهر تهران معتقدند که حوادثی چون برخورد دوقطار مترو در خط کرج - تهران ریشه در کم کاری مدیریت گذشته دارد . آنها از ناوگان فرسوده و انبارهای خالی لوازم یدکی مترو می گویند و معتقدند تحریم ها نقشی در ایجاد این چالش ها ندارد زیرا بیشترین خرید لوازم مترو از کشور چین انجام می شود ، اما محمد علیخانی عضو سابق شورای شهر تهران معتقداست تحریم ها نقش اصلی در مشکلات به وجود آمده را دارد . 

997437_432

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در دوره پنجم با بیان اینکه در مشکلات اقتصادی کشور قطعا سوء مدیریت هم نقش دارد به اکوایران گفت: باید بپذیریم که بخش بیشتر این مشکلات ناشی از تحریم هاست. مشکلات اقتصادی بر روی همه‌ی اجزای کشور از جمله شهرداری و خدمات آن تاثیر گذاشته است. کاهش درآمدها، عدم انجام تکالیف دولت در قبال شهرداری و پایتخت و در کنار این موارد بیماری کرونا بر مشکلات افزوده است. البته تکالیف دولت در قبال شهرداری باید در زمان دولتی که درآمد نفتی و پتروشیمی آن سالانه حدود یکصد میلیارد دلار بود، انجام می گرفت و بدهی های دولت به شهرداری پرداخت می شد. اما این اتفاق نیفتاد. حالا همان تفکر حامی دولت احمدی‌نژاد که در زمانی که خزانه دولت پر بود و می‌توانست مشکلات شهرداری‌های کشور را برطرف کند و این کار را نکرد، مدعی شده اند. 

وی ادامه داد :‌ دشواری‌های امروز جامعه و مردم ناشی از تفکری است که کار کشور را به اینجا رسانده  است و امروز دیگران را متهم به کم کاری می‌کنند.کسانی که می گفتند با آمدن ما مشکلات حل خواهد شد و اقتصاد را به تحریم ها و مذاکره گره نمی زنیم؛ خب چرا  نمی توانند 630 واگن مترو را که مناقصه اش قبلا برگزار شده و برنده آن که یک شرکت چینی و مشخص است، مثل اتوبوس هایی که مدعی شدند دو ماهه خریداری کرده اند، اینها هم وارد کنند؟!

علیخانی اضافه کرد :‌حالا که هم دولت، هم مدیریت شهری همه انقلابی هستند و کارهایی که ما نمی‌توانستیم انجام دهیم، آنها می توانند انجام دهند، پس چرا انجام نمی دهند؟! آقایان خوب بلد هستند؛ اتوبوس‌هایی را که همه کارهای خریدش قبلا انجام شده بود را به نام خودشان مصادره و بهره برداری کنند و همزمان به شورا و مدیریت شهری قبل حمله کنند، پس اگر راست می‌گویند، 630 واگن مترو را هم دو ماهه به سرانجام برسانند. قراردادی که باید فقط پیش‌پرداخت آن توسط دولت و بانک مرکزی پرداخت شود.آنها که شعار می‌دادند تحریم نعمت است، چرا از این نعمت استفاده نمی کنند؟ آیا نتیجه این نعمت را نمی بینند؟! 

وی ادامه داد :‌ به جای آنکه شورای قبلی را متهم کنند، به‌دنبال کار برای مردم باشند. اگر تاکنون 4 پروژه در تهران افتتاح شده، بیشتر این پروژه‌ها قبلا به اتمام رسیده و آماده افتتاح بوده است. اتوبوس‌هایی که در دوره پنجم شورا خریداری شده بود را تحویل گرفتند، ایستگاه‌هایی که آماده بود را افتتاح کردند و باز هم با بی انصافی به شورای قبل حمله می کنند.در دوره پنجم شورا، با همه مشکلات سالانه حدود 4 هزار میلیارد به بخش ساخت مترو تخصیص می یافت ( 1هزار میلیارد از بودجه شهرداری و 3 هزار میلیارد از طریق اوراق مشارکت) حالا بگویند در این مدت که مستقر شده اند چقدر به مترو اعتبار پرداخت کرده اند؟ 

به گفته وی در حال حاضر قیمت هر واگن حدود 30 میلیارد تومان است، یعنی یک قطار مترو حدود 200 میلیارد تومان تمام می‌شود. در دوره آقایان (شورای چهارم) که هر واگن حدود 5 میلیارد تومان قیمت داشت و تحریم ها هم اینگونه نبود، نتوانستند واگن های مورد نیاز را بخرند اما توقع دارند دیگران در شرایط تحریم، کاهش درآمدها و افزایش چند برابری قیمت ها، همه مشکلات مترو را حل می کردند. تا چند ماه اول می توانند مشکلات را بر گردن قبلی ها بیاندازند اما بعد از این می خواهند چه کار کنند؟!