احمد وحیدی در آئین واگذاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری از سوی وزارت کشور به ناوگان حمل ونقل عمومی شهری گفت: در بحث تولید اتوبوس مشخص شد ایرانی قادر است اتوبوس‌های خوب تولید کند و تولید اتوبوس‌ها را به عمق ۷۵ درصد ساخت داخل برساند. ان‌شاءالله اگر گیربکس هم در گام بعدی در داخل تولید شود اتفاق بسیار بزرگی خواهد افتاد. وقتی با این مهندسی چنین محصول ارزشمندی ساخته می‌شود شعف ملی را به همراه دارد و نشان از قدرت تولید و طراحی در داخل کشور دارد.

وی افزود: شرکت‌هایی که این ظرفیت و توانمندی را دارند بسیار باید تلاش کنند تا مستمر در حوزه علم و دانش گام‌های بزرگ برداشته شود. اگر استانداردسازی مورد توجه بیشتر قرار گیرد محصولات ما می‌توانند در دنیا رقابت کنند و دستاوردهایی که توسط مهندسین و کارگران ما تولید شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. بی تردید ما وارد صحنه جدیدی از انقلاب صنعتی در دنیا شده‌ایم و دلیلی وجود ندارد کشور ما در این صحنه عقب بماند.

به گفته وزیر کشور، همه قراردادهای خود را با شرکت‌های داخلی بستیم و حتی یک مورد از خارج برای واردات قرارداد نبسته‌ایم. چرا که تولید کنندگان ما قادر به تولید هستند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر موضوع تولید داخلی و همچنین تولید علم و فناوری در کشور تاکیدات بسیاری داشتند. امیدوارم هر روز یک خبر خوش از درون مجموعه‌های بزرگ تولیدی کشور به گوش برسد.

وی ادامه داد: در قرارداد سازمان شهرداری‌ها با شرکت ایران خودرو دیزل از عملکرد این شرکت دوستان راضی بودند و به خوبی به تعهدات خود عمل کرده‌اند. نوسازی حمل و نقل عمومی هم به لحاظ صرفه جویی اقتصادی و هم توجه به موضوع آلودگی هوا و ترافیک از اهمیت بسیاری برخوردار است. با وجود مشکلات منابع مالی با سختی این منابع تامین شد و پس از یک وقفه ۱۰ تا ۱۵ ساله این قراردادها بسته شد و امروز در حال تحقق است. امیدواریم این محصولات به گونه‌ای تولید شود که در اقصی نقاط دنیا پرچمدار عزت ملی ما باشد و نشان دهد که یک ایرانی فکور و متکی به خود، چه محصولاتی را می‌تواند تولید کند.

احمد وحیدی در حاشیه آئین واگذاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری از سوی وزارت کشور به ناوگان حمل ونقل عمومی شهری در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ضرورت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شهری و لزوم تزریق خودروهای نو تلاشی برای نوسازی آغاز شد که در همین راستا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوی وزارت کشور با شرکت‌های مختلف خودروساز قراردادهایی را امضا کرد تا بتواند حدود ۱۰ هزار اتوبوس برای نوسازی در برنامه قرار دهد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز طی این قراردادها مقرر شد تعداد قابل توجهی ون نیز نوسازی شود. در همین راستا امروز که آیین تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت ایران خودرو دیزل برگزار شده است قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به اضافه ۵۰۰۰ ون نیز برای تولید با این شرکت بسته شده است؛ البته با شرکت‌های دیگر نیز قراردادهایی برای تزریق اتوبوس‌ها و ون‌های تازه نفس به ناوگان حمل و نقل عمومی بسته شده است.

وزیر کشور ادامه داد: در خلال این قراردادها موضوع تولید اتوبوس‌های برقی نیز مد نظر قرار گرفته و قراردادهایی برای تولید این نوع از اتوبوس‌ها نیز بسته شده تا بتوانیم ناوگان اتوبوس‌های برقی را نیز توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: به تناسب اینکه شرکت‌ها تولیدات خود را به انتها برسانند و به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تحویل دهند؛ این اتوبوس‌ها بین شهرداری‌های مختلف توزیع خواهد شد اما در این مرحله از بین ۵۰۰ اتوبوس تحویل داده شده ۱۵۰ اتوبوس به همراه ۲۰۰ ون به تهران تعلق دارد و به شهرداری تهران تحویل داده خواهد شد و مابقی نیز میان سایر شهرها توزیع خواهد شد.

وزیر کشور درباره زمانبر بودن تولید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان نیز گفت: برابر قراردادهایی که با شرکت‌های مختلف بسته شده اگر شرکت‌ها در زمان مشخص به تعهدات خود عمل کنند این نوسازی خیلی به طول نمی‌انجامد و بر اساس برنامه پیش بینی شده ظرف مدت دو تا سه سال این خودروها تولید و نوسازی ناوگان محقق خواهد شد.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل  هم در این مراسم با تاکید بر اینکه نیازی به واردات اتوبوس‌های شهری نداریم، گفت: ظرفیت و توان لازم برای پاسخگویی به نیاز داخلی در حوزه تولید اتوبوس‌های شهری به صورت کامل فراهم شده است.

توسلی مهر ادامه داد :‌در حوزه نوسازی ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری باید نوسازی کنیم و در حوزه ون‌ها نیز همین تیراژ نیاز به نوسازی داریم. در حال حاضر قرارداد تولید ۲۵۰۰ اتوبوس برای تولید در ۱۸ ماه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوی وزارت کشور بسته شده که امروز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس آماده تحویل شده است.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل تاکید کرد: در حوزه تولید اتوبوس‌های شهری باید گام‌های موثری در جهت تامین نیاز داخلی برداشته شود که این ظرفیت در تولید کننده داخلی وجود دارد. در حوزه تولید ون در یک شیفت می‌توانیم ظرف مدت یک سال ۷۰۰۰ دستگاه تولید کنیم که این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز تعداد تولید برای ون‌ها افزایش پیدا کند. در حقیقت توان لازم برای پاسخگویی به نیاز داخلی فراهم شده است.

وی تاکید کرد: می‌توانیم در سال ۵۸۵۰ اتوبوس و میدل باس تامین و تحویل دهیم که این یعنی نیازی نیست برای تامین داخلی نگاهی به بیرون و واردات اتوبوس داشته باشیم.