سهم شهرداری تهران از اتوبوس های دولتی برای مهرماه امروز تحویل شهرداری شد .اتوبوس هایی که قرار بود شهریور ماه پیش از آغاز سال تحصیلی به ناوگان افزوده شود . امروز شهردار تهران در شنبه های افتخار و امید از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۲ دستگاه مینی بوس جدید رونمایی کرد.

همچنین در این مراسم تحویل دوهزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال ۱۴۰۱ انجام شد .در این مراسم جلال بهرامی  گفت: از مسئولان درخواست دارم که عنایت ویژه‌ای را در ارتباط با ورود اتوبوس‌های جدید توسط شهرداری تهران از خارج از کشور داشته باشند.

وی ادامه داد : در حال حاضر ما نیازمند به 2 هزار دستگاه اتوبوس هستیم که اگر یک هزار دستگاه اتوبوس را تا پایان سال از شرکت‌های داخلی تامین کنیم باز هم یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم که به همین دلیل درخواست ما این است که شرایط ورود اتوبوس‌ها از خارج از کشور فراهم شود. البته این به این معنا نیست که تولید داخل کیفیت ندارد چرا که ما نیاز به خدمت‌رسانی با سرعت بیشتری داریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در بحث حمل و نقل عمومی اصل ما مترو خواهد بود اما اولویت فعلی ما در بحث اتوبوس و تاکسی است و باید به این موضوع توجه شود.

وی همچنین به نظم‌بخشی شهری در پایتخت اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ارتباط با این موضوع کم‌کاری شده و باید شرایطی فراهم شود که ما شاهد تردد شهروندان در داخل شهر باشیم و به همین جهت جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در خصوص این مسئله صحبت‌هایی صورت گرفته است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در این مراسم  گفت : با توجه به انباشته شدن مشکلات در طی سال‌های گذشته تلاش خواهیم کرد که این گره‌های کور را باز کنیم و امروز در شهر تهران بزرگ‌ترین مشکلی که مردم در نظرخواهی و نظرسنجی اعلام داشته‌اند، به دو مسئله ترافیک و حمل و نقل و آلودگی هوا بر می‌گردد و در واقع این دو مشکل با هم مرتبط هستند.

شهردار تهران ادامه داد: باید تلاش کنیم که مشکلات مردم را در شهر تهران کاهش دهیم و مردم آرامش و آسایش را در خیابان‌های شهر می‌طلبند تا زمان کمتری را در ترافیک حضور داشته باشند.

زاکانی با اشاره به آثار ناشی از آلودگی هوا گفت: این مسئله آثار مخربی را بر جان و سلامت شهروندان دارد و آنها را تهدید می‌کند و باید به این مسئله توجه شود.

وی گفت: مشکل سومی که از سوی شهروندان اعلام شده به مسئله بی‌مسکنی و بدمسکنی بر می‌گردد و شهرداری تهران نیز در این موضوع ورود جدی را در قالب قرارگاه جهادی مسکن آغاز کرده است.

شهردار تهران افزود: در دوره جدید مدیریت شهری و در قالب تحول شهر، 4 موضوع دسته‌بندی شده است که از آن جمله می‌توان به موضوع درون شهرداری تهران، کالبد شهری، روح شهر و سبک زندگی و ایجاد شهر هوشمند اشاره کرد.

زاکانی ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری اقداماتی در حوزه حمل و نقل آغاز شده و البته برای توسعه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای را به هوشمندسازی شهر و استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری و البته سبک زندگی داریم.وی گفت: در شهرداری تهران در دو بخش کوتاه‌مدت و میان‌مدت برنامه‌هایی در حوزه حمل و نقل طراحی شده است به طوری که در ارتباط با کوتاه‌مدت گام‌های بلندی در بخش اتوبوس و تاکسی برداشته شده است تا بتوانیم مشکل شهر را به سرعت کاهش بدهیم.

شهردار تهران با اشاره به وعده مدیریت شهری مبنی بر ورود 550 دستگاه اتوبوس نوسازی شده در ابتدای مهرماه گفت: خوشبختانه با تلاش صورت گرفته این تعداد اتوبوس به 591 دستگاه رسید و وارد چرخه حمل و نقل شد.

زاکانی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که از سوی شهرداری تهران و با همکاری و مشارکت وزارت کشور پیگیری و اجرا می‌شود، ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی است که در همین ارتباط وزارت کشور ورود نزدیک به 2 هزار دستگاه اتوبوس را در سطح کشور در دستور کار خود قرار داده است و در این ارتباط با یکی از شرکت‌های داخلی قراردادی را منعقد کرده است که قدرالسهم شهرداری تهران از این تعداد اتوبوس 9 دستگاه بوده است که البته در ادامه نیز شرکت داخلی اعلام کرد که آمادگی دارد که 500 دستگاه اتوبوس دیگر به اتوبوس‌های قبلی اضافه کند و در واقع سهم شهرداری نیز از این بخش اضافه خواهد شد.

وی گفت: وزارت کشور همچنین در قرارداد جدید ورود 5 هزار دستگاه اتوبوس را در دستور کار خود قرار داده است که قطعا حق‌السهم شهرداری تهران نیز در این بخش قابل توجه خواهد بود.

شهردار تهران با اشاره به ورود 200 دستگاه اتوبوس، 62 دستگاه مینی‌بوس و هزارمین تاکسی نوسازی شده به چرخه حمل و نقل عمومی از امروز خاطرنشان کرد: از 200 دستگاه اتوبوس اشاره شده 142 دستگاه اتوبوس مرتبط با وزارت کشور است که البته شهرداری قدرالسهم خود را در این بخش پرداخت کرده است.

زاکانی در ادامه با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری به توسعه مترو و ورود واگن‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در کوتاه‌مدت موضوع تاکسی و اتوبوس در دستور کار شهرداری است و در میان‌مدت نیز توجه ویژه‌ای را به موضوع مترو داریم که این موضوع نیز از طریق بازسازی نزدیک به 700 دستگاه واگن و ورود 630 واگن جدید در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص زمان ورود 630 واگن جدید به مترو شهر تهران خاطر نشان کرد: این کار در مراحل انتهایی قرار دارد و ان‌شاءالله در یک سال و نیم آینده این واگن‌ها وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد که این تعداد واگن مترو از یک سال و نیم به بعد وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه نوسازی و بازسازی مترو ضروری است و باید به آن توجه شود تصریح کرد: اعتبارات این مسئله را نیز ما از طریق مشارکت دولت و همچنین مشارکت بخش خصوصی پیگیری می‌کنیم و گام‌های بلندی برداشته شده است.

زاکانی در ادامه به تکمیل خطوط مترو اشاره کرد و افزود: اولویت فعلی ما تکمیل هفت خط و راه‌اندازی خطوط جدید است که این مسئله نیز به صورت جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این مسیر گام‌هایی را برخواهیم داشت.

وی به مسئله ساماندهی موتورسیکلت‌ها و چالش‌ها و مشکلاتی که در این خصوص برای شهروندان ایجاد شده اشاره کرد و گفت: تبدیل کاربراتور موتورسیکلت‌ها به انژکتور و برقی کردن آنها از مواردی است که به صورت جد از سوی مدیریت شهری پیگیری می‌شود.

شهردار تهران به موضوع بار و مسافر و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله در یکی از شنبه‌های امید و افتخار از سامانه‌‌ای در این حوزه رونمایی خواهد شد که کار فوق‌العاده‌ای است و می‌تواند این مسئله را ساماندهی بدهد و گره‌های کور را در این حوزه باز کند.

زاکانی فعالیت باربری‌ها در برخی از مناطق تهران بویژه دو منطقه 16 و 12 را یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلات اصلی شهروندان در پایتخت عنوان کرد و گفت: انتقال باراندازها به خارج از شهر تهران در دستور کار شهرداری است و شرایط را به سمتی خواهد برد که مردم از دشواری‌های ناخواسته‌ای که در این حوزه به آنها تحمیل می‌شود نجات پیدا کنند.

مهدی چمران نیز  در این مراسم ضمن تشکر از وزارت کشور در ارتباط با پرداخت سهم خود درخصوص اتوبوس‌ها گفت: خوشبختانه وزارت کشور علی‌رغم مشکلات مالی که وجود داشت سهم 80 درصدی خود را پرداخت کرده است که امیدواریم این فرآیند ادامه داشته باشد و در آینده به میزان خریدهای جدید اتوبوس‌ها اضافه شود.

چمران با اشاره به ورود 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: در مقایسه با نیاز شهر این تعداد بسیار کم است که بر اساس طرح جامع ترافیک شهر تهران، نیاز پایتخت به 8 هزار دستگاه اتوبوس است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در دوره گذشته مدیریت شهری در تامین لوازم یدکی مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی کوتاهی شده بود، گفت: زمانی که در این دوره ما مسئولیت را مجددا از دوره پنجم به عهده گرفتیم اعلام کردم که 2 هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد که در ادامه مشخص شد که این تعداد حدود هزار و 700 دستگاه اتوبوس است که به هر حال خوشبختانه با پیگیری‌های شهرداری تهران 550 دستگاه اتوبوس بازسازی و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد و با ورود 200 دستگاه اتوبوس جدید نیز شرایط کمی بهتر خواهد شد اما تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله بسیار است. البته تا پایان آبان ماه نیز تعداد جدیدی اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پایان شورای چهارم 6 هزار دستگاه به شورای پنجم تحویل داده شد، بیان کرد: در حالی ما در ابتدای شورای ششم مدیریت شهری را تحویل گرفتیم که تعداد اتوبوس‌ها به حدود هزار و 700 دستگاه رسیده بود.

چمران ادامه داد: هر چه تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت اضافه شود بر میزان استفاده از وسایل شخصی کاسته خواهد شد و مردم نیز چنانچه شرایط خوبی در حوزه حمل و نقل وجود داشته باشد ترغیب و از وسایل شخصی خود کمتر استفاده خواهند کرد به شرطی که این شرایط فراهم شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به موضوع آلودگی هوا و مشکلات ناشی از‌ آن اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان باعث کاهش آلودگی هوا شد، توسعه حمل و نقل عمومی است و باید به این موضوع توجه شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در دوره گذشته افتخار می‌کردند که مسکنی را نساخته‌اند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که این یک عیب است و یک آسیب جدی به شهر وارد می‌کند و همین امر باعث کاهش درآمدهای شهر تهران می‌شود که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته توجه ویژه‌ای به موضوع مسکن از سوی شهرداری تهران شده است.