به گزارش اکوایران، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در سومین روز بهمن‌ماه حکایت از تداوم هیجانات ارزی دارد. آن‌طور که برخی از معامله‌گران مدعی بودند نرخ دلار که روز گذشته با ۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شده بود، امروز با گپ منفی بازگشایی شد و بر روی ۵۳ هزار و ۹۸۰ تومان قرار گرفت؛ با این حال بر اساس در ادامه روز، قیمت اسکناس آمریکایی در تهران به ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

برخی‌ معتقدند که رشد شارپی قیمت دلار هیجانی بوده و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ به‌زودی وارد مسیر اصلاح خواهد شد. در این میان افزایش قیمت دلار از منظر برخی از معامله‌گران، به چند دلیل رخ داده است؛ نخست آنکه نرخ حواله درهم امروز لیدر بازار ارز شد. قیمت درهم روز گذشته با ۱۴ هزار و ۸۷۰ تومان بسته شد؛ اما امروز وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد و بر روی ۱۵ هزار و ۴۰ تومان قرار گرفت. در همین راستا نرخ برابری درهم به دلار که حاصل‌ضرب قیمت درهم در عدد ۳/۶۷ است وارد کانال ۵۵ هزار تومان شده است. البته لازم به ذکر است که اختلاف قیمت در بازار درهم زیاد شده و پیش‌کسوت‌های بازار گوشزد می‌کردند که در خریدهای خود دقت کنید.

 در کنار درهم؛ قیمت دلار هرات هم مورد توجه قرار گرفت. طبق ادعای برخی از معامله‌گران نرخ دلار روز دوشنبه در بازار مذکور با ۵۳ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد؛ اما امروز با ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار شد و در نیمه ظهر امروز با ۵۳ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل رشد ۷۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اخبار منفی سیاسی ازجمله تشدید تنش‌ها در خاورمیانه هم بر سر بازار سایه انداخته و همین امر در تلاطم بازار نقش داشته است.

نوسان خفیف طلا در بازار جهانی

 در بازار جهانی طلا، امروز قیمت اونس تا سطح ۲۰۳۷ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این گزارش قیمت اونس طلا در حدود ۲۰۲۶ دلار به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل ۷ دلار رشد کرده است. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و تا ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش با ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که نسبت به‌روز دوشنبه نزدیک به ۲۱ هزار تومان بالا رفت. البته امروز صندوق‌های طلا در بورس هم سبزپوش بودند. این صندوق طلای عیار پشتوانه سکه است و با سکه نوسان می‌خورند. برخی هم می‌گفتند به نظر می‌رسد پولی که از صندوق درآمد ثابت و سهام حقیقی خارج شده بیشتر به سمت بازار طلا و سکه رفته است.

 همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که روز گشته با ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شده بود امروز تا ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالا رفته است. از سوی دیگر قیمت سکه رفاه هم امروز به ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز گذشته این فلز گران‌بها در بورس با ۳۲ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان بسته شده بود. برخی از معامله‌گران می‌گفتند جهش قیمت سکه بورسی جو هیجان در بازار را زیاد کرد سکه رفاه امروز در کانال ۳۳ میلیون بازگشایی کرد.

البته برخی از معامله‌گران به اثر ریزش بورس بر روی قیمت‌ها اشاره دارند. امروز ۸۵ درصد نقشه بازار سهام قرمز بوده است. همچنین امروز ۹۰۴ میلیارد تومان، دیروز ۴۹۵ هزار میلیارد تومان و اول بهمن ۶۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. همچنین در ۷ روز معاملاتی اخیر بالای ۷۷ هزار واحد از شاخص بازار سهام ریخته است که معادل تقریباً ۳/۵ درصد است. برخی از معامله‌گران می‌گفتند به نظر می‌رسد بخشی از سهام‌داران وارد بازار ارز، طلا و سکه شده‌اند .