به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه تا قبل از نرخ‌دهی درهم در محدوده روز سه‌شنبه و حتی پایین‌تر در معامله بودند اما با ورود درهم و رشد شتابانش افزایشی شدند. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه 52 هزار و 270 تومان شروع به کار کرد و تا قبل از نرخ‌دهی درهم بین 52 هزار و 300 تا 52 هزار تومان نوسان داد و پس از ورود درهم، با افزایش از سقف مثلث ایجاد شده در چارت خارج شد.

با این اتفاق معامله‌گران معتقد بودند قیمت دلار وارد موج جدید شده و سقف این موج را فعلا 53 هزار و 100 تومان می‌دانند. قیمت دلار هرات در ادامه با افزایش در 52 هزار و 550 تومان بسته شد. این پایان کار نبود و قیمت دلار در پشت خط تا مرز کانال 53 هزار تومان بالا رفت. 

قیمت درهم امارات در 14 هزار و 550 تومان بازگشایی کرد و با افزایش 150 تومانی در 14 هزار و 700 تومان بسته شد. با این قیمت درهم، دلار برآورد شده از این نرخ، حوالی مرز 54 هزار تومان می‌شود.

قیمت سکه در 31 میلیون و 200 هزار تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا با کاهش تا 30 میلیون و 900 هزار تومان هم پایین رفت اما در ادامه در 31 میلیون و 400 هزار تومان بسته شد. با افزایش قیمت دلار در پشت خط قیمت سکه هم با افزایش تا 31 میلیون و 900 هزار تومان بالا اومد و نتوانست از اون عبور کنه. قیمت سکه اتحادیه هم بعد از افزایش بازارها به 31 میلیون و 900 هزار تومان رسید و پس از آن قیمت 31 میلیون و 700 هزار تومان را در سایت درج کرد.

قیمت طلای آبشده هم در بازار چهارشنبه در میانه‌های کانال 11 میلیون در معامله بود که با افزایش قیمت درهم در پشت خط به 11 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

صحبت‌های وزیر اقتصاد درمورد دلایل افزایش قیمت دلار مورد توجه بازار بود. در روز گذشته خاندوزی درباره افزایش قیمت دلار گفته  بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه‌ است، به ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم. همچنین توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

این صحبت های خاندوزی با توئیت اعتراضی جبرائیلی همراه شد و گفت معنی این سخن آن است که جنابعالی کاری از دستتان بر نمی آید.

مجید شاکری در پاسخ به توئیت گفت رفتار طرف خارجی برای القای خروج ارز با یک رشد ۶ درصدی قابل درک است اما رفتار مقام های انتصابی نظام نه.

البته شاکری تاکید کرد بانک‌مرکزی باید در سال بعد رویکردش درباره لنگر اسمی ارز را ارتقا بدهد.

روز چهارشنبه اولین روز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا بود. این حراج همراه با یکسری حاشیه‌ها و مجهولات بوده.

چهار سناریو برای حراج شمش طلا 

حاشیه حراج شمش این بود که در ساعت 12 یعنی ساعات ابتدایی حراج، سایت مرکز مبادله از دسترس خارج شد و تا ساعت 14 و 45 دقیقه در دسترس نبود. در ساعت 16 اعلام شد که 10 کیلو شمش طلا در اولین حراج مرکز مبادله معامله شد و قیمتش بسیار نزدیک به بازار بوده که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شد. از جمله مجهولات برای بازار در این حراج قیمت دقیق حراج بود. در بازار گفته می‌شد که قیمت این حراج بر اساس قیمت مظنه 11 میلیون و 180 هزار تومان در مثقال، تعیین شده. اکوایران در چهارتا سناریو برآورد کرده که در هر سناریو چقدر رانت به خریداران شمش می‌رسه. سناریو اول برآورد قیمت شمش با قیمت دلار مرکز مبادله‌ است که 42 هزار تومان است. با این قیمت دلار و انس 2025 دلاری، قیمت شمش حوالی یک میلیارد و 927 میلیون و 788 هزار تومان برآورد می‌شه. با توجه به این قیمت و قیمت شمش طلا در بورس کالا، رانت ایجاد شده برای هر کیلو شمش طلا نزدیک به یک میلیارد و 600 میلیون تومان است. 

سناریوی دوم شنیده‌های بازار است. اگر قیمت شمش را با مظنه 11 میلیون و 180 هزار تومان در مثقال بخواهیم بدست بیاریم حوالی 2 میلیارد و 426 میلیون و 215 هزار تومان برآورد می‌شه. در سناریوی دوم نزدیک به یک میلیارد و 170 میلیون رانت به خریداران داده می‌شه. در این سناریو قیمت دلار نهفته در مظنه 11 میلیون و 180 هزار تومان در مثقال، 52 هزار و 800 تومان است. سناریوی سوم با قیمت دلار بازار آزاده که الان حوالی 53 هزار و 500 تومان است. در این سناریو قیمت هر کیلو شمش نزدیک به 2 میلیارد و 455 میلیون تومان برآورد می‌شه که رانتش نسبت به بورس کالا یک میلیارد و 149 میلیون است. سناریوی چهارم با قیمت بازار است. اگر با قیمت مظنه 11 میلیون و 700 هزار تومان در مثقال بدست بیاد تقریبا رانتش صفر است. نکته اینه که قیمت دلار نهفته در طلای بازار نزدیک به 58 هزار تومان است.

گروهی از معامله‌گران مدعی بودند اینکه قیمت را نزدیک بازار آزاد در نظر گرفتند خودش هم سیگنال افزایش به بازار داد.

با افزایش قیمت در روز چهارشنبه معامله‌گران فنی هشدار می‌دادند دلار دارد به سقف‌های قبلی نزدیک می‌شود پس بی‌گدار به آب نزنید.