به گزارش اکوایران، اسرائیل پس از ترور سرداران ایرانی در دمشق، خود را برای احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران آماده کرده است. تهران اعلام کرده که با قاطعیت پاسخ خواهد داد و نشان داده که آمادگی نظامی خود را افزایش داده است.

به نوشته رویترز، نیروهای مسلح اسرائیل که به دلیل نزدیک به شش ماه جنگ در غزه و جبهه لبنان خسته شده‌اند، اعلام کردند مرخصی تمام واحدهای رزمی را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این اقدام یک روز پس از اعلام بسیج نیروهای بیشتر برای واحدهای دفاع هوایی صورت گرفته است.

احتمال تلافی ایران سایه جنگی گسترده‌تر را گسترش داده، هرچند دو منبع ایرانی گفتند که واکنش تهران جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها، سنجیده خواهد بود.

راکلا کارامسون، سخنگوی کابینه اسرائیل در نشستی خبری ادعا کرد: «اسرائیل برای هر سناریویی آماده است. ما به هرگونه تلاش برای حمله به خود با قاطعیت پاسخ خواهیم داد».

خبرنگاران رویترز و ساکنان تل‌آویو می‌گویند که خدمات جی‌پی‌اس دچار اختلال شده است. به نظر می‌رسد این اقدام برای کمک به دفع موشک‌های هدایت‌شونده انجام شده باشد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به ارزیابی وضعیت، تصمیم گرفته شده که مرخصی تمام واحدهای رزمی نیروهای دفاعی اسرائیل به طور موقت متوقف شود. نیروهای دفاعی اسرائیل در حال جنگ بوده و استقرار نیروها بر اساس نیازها به طور مداوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد».

با نگرانی اسرائیلی‌ها از احتمال تشدید درگیری‌ها، ارتش بعداً بیانیه‌ای صادر کرد و توضیح داد که هیچ تغییری در دستورالعمل‌های مربوط به جبهه داخلی ایجاد نشده است و نیازی به جمع‌آوری مواد غذایی، پول نقد یا ژنراتور وجود ندارد.

از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، اسرائیل در حال جنگ با فلسطینیان بوده و همچنین تقریباً به صورت روزانه با حزب‌الله لبنان تبادل آتش داشته است.

خویشتن‌داری ایران؟

ایران تاکنون از ورود مستقیم به درگیری‌ها پرهیز کرده و در عین حال، از حملات نیروهای مقاومت به اهداف اسرائیل و ایالات متحده حمایت کرده است. جمهوری اسلامی چند گزینه دارد. این کشور می‌تواند نیروهای مقاومت در سوریه و عراق را به شدت مسلح کند، از حزب‌الله برای ضربه‌زدن مستقیم به اسرائیل استفاده کند یا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را شدت بخشد؛ اتفاقی که مدت‌هاست ایالات متحده و متحدانش در پی مهار آن بوده‌اند.

اما بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران باور دارند که تهران خواهان جنگ همه‌جانبه با اسرائیل یا ایالات متحده نبوده و ترجیح می‌دهد به استفاده از نیروهای مقاومت برای انجام حملات تاکتیکی گزینشی علیه دشمنانش ادامه دهد.

چنین حملاتی علیه نیروهای آمریکایی در ماه فوریه و پس از اینکه واشنگتن به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در اردن با ده‌ها حمله هوایی به اهدافی در سوریه و عراق واکنش نشان داد، متوقف شد.

مقامات آمریکایی در اواسط هفته گفتند که هنوز اطلاعاتی که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت به دنبال هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در پی حمله روز دوشنبه هستند، به دست نیاورده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت که نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که ایران تهدیدات خود برای مقابله‌به‌مثل را عملیاتی کرده و خطر تشدید تنش‌ها را افزایش دهد. علی واعظ از اندیشکده گروه بین‌المللی بحران در روز پنجشنبه گفت: «ایران نمی‌تواند پاسخی ندهد؛ مبادا حضور نظامیش در منطقه ناپایدار شده و نشانه ضعف به دشمن اصلی منطقه‌ایش تلقی شود». او افزود: «ایران می‌داند که اسرائیل، به‌ویژه از نظر سیاسی، از گسترش جنگ منتفع می‌شود و بعید است طعمه این جنگ را بگیرد».

رهبران ایران علناً اعلام کرده‌اند که خواهان جنگ بزرگ نیست. عاموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی اسرائیل گفت که ممکن است ایران در جمعه پیش روی به صورت مستقیم یا از طریق نیروهای مقاومت اقدام کند. او افزود: «من تعجب نمی‌کنم اگر ایران فردا وارد عمل شود».