به گزارش اکوایران، ایالات متحده در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که بابت حمله به کنسولگری ایران در دمشق هیچ اخطار قبلی در مورد این حمله دریافت نکرده است.

به گفته رویترز، حمله روز دوشنبه که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد دو ژنرال و پنج مستشار نظامی‌اش در آن جان باخته‌اند، یکی از مهم‌ترین حملاتی است که تاکنون علیه منافع ایران در سوریه، جایی که اسرائیل عملیات طولانی‌مدت علیه متحدان ایران را در آن تشدید کرده، انجام شده است.

رابرت وود معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در این جلسه  نسبت به اقدام تلافی‌جویانه‌ای هشدار داد و گفت: «ما در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهیم کرد و هشدارهای قبلی خود را به ایران و نیروهای متحد آن تکرار می‌کنیم تا از موقعیت برای از سرگیری حملات خود به پرسنل آمریکایی استفاده نکنند.»

ایران هم به شورای امنیت 15 عضوی گفت که این حق را برای خود محفوظ می داند که «پاسخ قاطعی» به این حمله بدهد و اسرائیل را به نقض منشور سازمان ملل، قوانین بین المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی متهم کند.

پیشتر دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، گفته بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران «برای محکومیت این اقدام به شورای امنیت روی آوردند.»

زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد، با متهم کردن آمریکا به تلاش برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه و حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس، گفت: «ایالات متحده مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است.»

ارشادی از شورای امنیت خواست حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق را محکوم کند.

وود گفت که واشنگتن هنوز تاییدی در مورد وضعیت ساختمانی که در دمشق مورد حمله قرار گرفته است، ندارد.

او گفت: «هر حمله تایید شدهه به اماکنی که در واقع مرکز دیپلماتیک هستند، برای ایالات متحده نگران کننده خواهد بود. هیات‌های دیپلماتیک و دارایی‌های آنها و همچنین اقامتگاه‌های دیپلماتیک رسمی، حتی و به‌ویژه در زمان درگیری‌های مسلحانه باید محافظت شوند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای گفت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اوایل روز سه‌شنبه حمله در دمشق را محکوم کرد و از «همه طرف‌های ذی‌ربط خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند.»

دوجاریک گفت: «او هشدار می‌دهد که هرگونه محاسبات اشتباه می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات، با پیامدهای ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و خاورمیانه هستند».

 نماینده روسیه در سازمان ملل هم روز سه‌شنبه در جریان شورای امنیت با موضوع حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، ضمن ابراز تعجب از «احترام نگذاشتن اسرائیل به مصوبات شورای امنیت، گفت: «کشته‌شدن نیروهای سازمان بشردوستانه در غزه، یکی از همین موارد بود. ما ضمن محکوم کردن حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی، تاکید می‌کنیم که این اولین حمله اسرائیل به مناطق پرجمعیت مسکونی نبوده است.»

 نماینده روسیه در ادامه «تجاوز اسرائیل به تمامیت ارضی سوریه» را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست. او گفت: «از اورشلیم غربی می‌خواهیم که از اقدامات تحریک‌آمیز در سوریه دست بردارد.»

در ادامه این نشست، نماینده چین در سازمان ملل با محکوم کردن این حمله که آن را «شرورانه» خواند، صحبت‌های خود را شروع کرد. او پذیرش هر نوع اقدام علیه نمایندگان دیپلماتیک کشورها را زمینه‌ساز «اقدامات خطرناک‌تر در آینده» دانست.

نماینده چین با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مصوبات شورای امنیت، از کشورهای دیگر خواست که «مطمئن شوند، جامعه مسلمانان، پایان ماه رمضان را در میان شلیک گلوله‌ها جشن نگیرد.»