به گزارش اکوایران، ساعاتی پس از امضای توافق امنیتی بلندمدت میان برلین و کیف، رئیس‌جمهور اوکراین پیمان مشابهی را با همتای فرانسوی خود منعقد کرد.

به نوشته الجزیره، کاخ الیزه اعلام کرد که فرانسه و اوکراین توافقنامه امنیتی دوجانبه‌ای را امضا کرده که به دنبال کمک به کیف در دفاع علیه روسیه است.

این پیمان که توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او امضا شد، شامل تعهدات پاریس برای تحویل تسلیحات بیشتر، آموزش سربازان در اوکراین و ارسال تا سه میلیارد یورو (۳.۲۳ میلیارد دلار) کمک نظامی است.

مکرون و زلنسکی گفتند که قرار است این پیمان به مدت ۱۰ سال اجرا شده و نه تنها همکاری‌ها در زمینه توپخانه را تقویت کرده، بلکه به هموارسازی راه برای ادغام آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو نیز کمک خواهد کرد.

مدتی قبل از دیدار با ماکرون، زلنسکی در شبکه‌های اجتماعی خود گفت: «همکاری منجر به حفاظت از جان انسان‌ها در اوکراین و کل اروپا می‌شود».

اوایل روز جمعه، وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که توافقی میان زلنسکی و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان امضا شده است.

پیمان امنیتی با آلمان ۱۰ساله بوده و این کشور را متعهد می‌سازد که با کمک‌های نظامی از اوکراین حمایت کرده و مسکو را با تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی هدف قرار دهد و همچنین تضمین کند که دارایی‌های روسیه نیز توقیف شوند.

برلین همچنین بسته حمایتی فوری دیگری به ارزش ۱.۱۳ میلیارد یورو (۱.۲۲ میلیارد دلار) آماده کرده که بر دفاع هوایی و توپخانه‌ای متمرکز است.

شولتس گفت: «نمی‌توان بیش از این بر اهمیت این سند تأکید کرد. آلمان به حمایت از اوکراین مستقل در دفاع مقابل تهاجم روسیه ادامه خواهد داد».

او افزود: «اگر در آینده حمله دیگری از روسیه صورت بگیرد، ما بر سر حمایت دقیق دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی به توافق رسیده‌ایم».