به گزارش اکوایران، با ادامه مذاکرات و تهدید اسرائیل به گسترش تهاجم خود به حاشیه جنوبی غزه (رفح)، جایی که حدود 1.4 میلیون فلسطینی به آن پناه برده‌اند، منابع آگاه می‌گویند که اسرائیل و حماس در حال پیشرفت به سوی یک توافق آتش بس دیگر و آزادی اسرا هستند.

به نوشته آسوشیتدپرس، گفت‌وگوها در مصر یک روز پس از آن ادامه یافت که نیروهای اسرائیلی مدعی شدند که دو اسیر را در رفح، در حمله‌ای نجات دادند که به گفته مقامات بهداشتی محلی، در آن دست‌کم 74 فلسطینی را کشتند و ویرانی‌های سنگینی را در پی داشت،. این عملیات نگاهی اجمالی به پیشروی زمینی تمام عیار ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، یک توافق آتش‌بس به مردم غزه مهلتی فارق از جنگ می‌دهد که به شدت مورد نیاز است، جنگی که اکنون در پنجمین ماه است، و آزادی را برای دست‌کم 100 نفری که هنوز در غزه اسیر هستند، فراهم می‌کند. قطر، ایالات متحده و مصر در مواجهه با مواضع کاملاً متفاوتی که علناً از سوی اسرائیل و حماس بیان شده است، به دنبال میانجی‌گری برای یک توافق هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قول داده است که تا «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد در حالی که دیگر مقامات اسرائیلی گفته اند که تنها یک توافق می‌تواند منجر به آزادی اسرا شود.

پل زدن بین شکاف‌ها

یک مقام ارشد مصری پیش از نشست سه‌شنبه در قاهره با حضور نمایندگان قطر، ایالات متحده و اسرائیل به آسوشیتدپرس گفته که میانجی‌ها به پیشرفت‌های «نسبتاً قابل توجهی» دست یافته‌اند. این مقام گفت که این نشست بر روی «تدوین پیش نویس نهایی» یک توافق آتش‌بس شش هفته‌ای با تضمین ادامه مذاکرات طرفین به سمت آتش‌بس دائمی تمرکز خواهد کرد.

ویلیام برنز، رئیس سیا و دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد اسرائیل در مذاکرات قاهره شرکت کردند. هر دو نفر نقش کلیدی در میانجیگری آتش بس قبلی داشتند.

یک دیپلمات غربی در پایتخت مصر نیز گفت که یک توافق شش هفته ای روی میز است اما هشدار داد که هنوز برای دستیابی به توافق به کار بیشتری نیاز است. این دیپلمات گفت که نشست روز سه شنبه برای پر کردن شکاف‌های باقی مانده بسیار مهم است.

اسرائیل به نوبه خود یک آتش بس دو ماهه را پیشنهاد کرده است که در آن اسرا در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی توسط اسرائیل آزاد می‌شوند و رهبران ارشد حماس در غزه اجازه خواهند داشت به کشورهای دیگر نقل مکان کنند.

حماس این شرایط را رد کرده و در عوض یک طرح سه مرحله‌ای ارائه کرده که در آن گروگان‌ها به صورت مرحله‌ای آزاد می‌شوند، اسرائیل صدها فلسطینی زندانی از جمله اعضای حماس را آزاد می‌کند و جنگ پایان می‌یابد و اسرائیل نیروهایش را خارج می‌کند. این برای اسرائیل که می‌خواهد حماس را قبل از پایان دادن به جنگ سرنگون کند، غیر قابل قبول تلقی می‌شد.

اما جو بایدن روز دوشنبه سیگنال داد که توافق ممکن است در دسترس باشد.

بایدن در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، گفت: «عناصر کلیدی توافق روی میز است و شکاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است». او گفت که ایالات متحده «هر کاری ممکن است» را انجام خواهد داد تا به توافق برسد.