یه گزارش اکوایران، نخست وزیر قطر روز سه شنبه گفت حماس به طرح اخیر برای آتش بس در غزه و آزادی اسرا واکنش مثبت نشان داده است.
به نوشته یورونیوز، اظهارات شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی پس از دیدار با آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی، در آخرین سفر خود به خاورمیانه، بیان شد.
او گفت که پاسخ گروه فلسطینی "به طور کلی مثبت" بود.
در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، حماس گفت که به پیشنهاد آتش‌بس «با رویکردی مثبت» پاسخ داده است، اما همچنان خواستار آتش‌بس کامل و پایان دادن به تهاجم است.
نخست وزیر قطر هیچ جزئیاتی در مورد واکنش حماس ارائه نکرد اما گفت که این گروه "نظراتی" دارد.
بلینکن هم تأیید کرده که مقامات پاسخ حماس را دریافت کرده‌اند و گفت که هنگام بازدید از تل‌آویو در روز چهارشنبه، رهبران اسرائیل را در جریان خواهد گذاشت.
وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز با مقامات مصری دیدار کرد و روز دوشنبه در عربستان سعودی بود.
در مصر نگرانی‌ها در مورد هدف اعلام‌شده اسرائیل برای حمله به مناطقی در غزه در نزدیکی مرز مصر (رفح) که مملو از فلسطینی‌های آواره است، افزایش یافته است.
در ماه دسامبر، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اسرائیل را متهم کرد که برای سازماندهی اخراج گسترده مردم غزه به مصر تلاش می کند.
در بحبوحه حملات هوایی ویرانگر و عملیات نظامی اسرائیل، بیش از نیمی از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه به شهر مرزی رفح پناه برده اند.
آنها در شرایط فزاینده ای وخیم زندگی می کنند و بسیاری با قحطی روبرو هستند.
بلینکن که با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد، بارها گفته است که فلسطینی‌ها نباید مجبور به خروج از غزه شوند.