به گزارش اکوایران، اسرائیل پس از خان یونس، آماده می‌شود تا جنگ خود را در جنوب غزه، نزدیک به مرز مصر، پیش ببرد. این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای پیگیری آتش‌بس سرعت گرفته است.

به گفته رویترز، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت موفقیت [ادعایی] در نبرد با حماس در شهر خان یونس در جنوب غزه، جایی که اسرائیل هفته گذشته حمله زمینی بزرگی را انجام داد، به این معنی است که نیروهایش می‌توانند به سمت رفح در مرز جنوبی غزه پیشروی کنند.

بیش از نیمی از 2.3 میلیون نفر غزه در این منطقه‌ی عمدتاً سرد،گرسنه در چادرهای موقت و ساختمان‌های عمومی پناه گرفته‌اند.

در همین حال، میانجی‌های قطری و مصری امیدوار هستند که حماس، که غزه را اداره می‌کند، به اولین پیشنهاد قابل اجرا برای توقف طولانی جنگ، که با اسرائیل و ایالات متحده در مذاکرات هفته گذشته در پاریس توافق شد، پاسخ مثبت بدهد.

یک مقام فلسطینی نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت که متن مرحله اول توافقی 40 روزه را پیش‌بینی می‌کند که طی آن درگیری متوقف می‌شود و حماس غیرنظامیان باقی مانده را در میان بیش از 100 اسیری که هنوز در اختیار دارد، آزاد می‌کند. مراحل بعدی شامل تحویل سربازان اسرائیلی و اجساد اسرای مرده خواهد بود.

چنین توقف طولانی برای اولین بار از 7 اکتبر خواهد بود.

یک مقام فلسطینی گفت بعید است حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، اما خواستار تضمینی برای عدم از سرگیری جنگ خواهد شد، چیزی که ظاهراً اسرائیل با آن موافقت نکرده است.