به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو آن به «عملیات نگهبان رفاه» به رهبری ایالات متحده کمک خواهند کرد. هدف این عملیات حفاظت از کشتی‌های تجاری دریای سرخ در برابر حملات حوثی‌های یمن است.

به نوشته پلتیکو، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست اضطراری کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «اقدامات غیرمسئولانه حوثی‌ها تهدیدی برای آزادی دریانوردی در دریای سرخ است».

تأیید اتحادیه اروپا، پیوستن کشورهای اروپایی به تلاش‌های آمریکا را آسان‌تر خواهد کرد.

تاکنون بریتانیا به این گروه ضربت دریایی ملحق شده است. ایتالیا نیز یک کشتی جنگی اعزام خواهد کرد. فرانسه که یک ناوشکن در این منطقه دارد، در روز سه‌شنبه اعلام کرد که علاقه‌مند به این عملیات بپیوندد اما هنوز به آن متعهد نشده است.

کشورهای دیگر منتظر حرکت اتحادیه اروپا بودند. در حال حاضر، این اتحادیه ماموریت ضد دزدی دریایی آتالانتا را در سواحل سومالی انجام می‌دهد که توسط اسپانیا رهبری شده و شامل کشتی‌هایی از کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئد و ایتالیا می‌شود.

ایالات متحده از اسپانیا به عنوان یکی از اعضای ائتلاف دریای سرخ خود یاد کرد، اما مادرید بعداً تصریح کرد که در مأموریتی که از حمایت ناتو یا اتحادیه اروپا برخوردار نباشد، شرکت نمی‌کند.

آلمان نیز نگرانی‌های مشابهی ابراز کرده است. استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان به خبرنگاران گفت که ارتش این کشور برای شرکت در این عملیات به مجوز پارلمان نیاز دارد. این ائتلاف شامل استفاده احتمالی از نیروی نظامی است اما تحت نظارت اتحادیه اروپا، ناتو یا سازمان ملل نیست.