به گزارش اکوایران، به گفته ژاپن و کره جنوبی، کره شمالی روز دوشنبه یک موشک بالستیک قاره‌پیما را شلیک کرد که برد آن به همه نقاط ایالات متحده می‌رسد. این دومین پرتاب موشک در عرض چند ساعت بود. کره شمالی نمایش قدرت به رهبری ایالات متحده که از آن به عنوان اقدامات جنگی نام برده را محکوم کرده است.

به گفته شینگو میام، معاون پارلمانی وزیر دفاع ژاپن، این موشک قابلیت طی مسافتی تا 15 هزار کیلومتر را دارد که به این معناست که می‌تواند هر نقطه‌ای در ژاپن و ایالات متحده را هدف قرار دهد.

به گزارش رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد این یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد (ICBM) است و این پرتاب را اقدامی بی ثبات‌کننده خواند که هشدارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می‌گیرد.

رئیس‌جمهور یون سوک یول دستور ارتقای عملیات موثر «بازدارندگی هسته‌ای» توسط کره‌جنوبی و ایالات‌متحده را صادر کرده است.

همزمان با پنجمین پرتاب موشک کره شمالی در سال جاری، چین و کره شمالی روز دوشنبه نشستی در سطح بالا در پکن برگزار کردند. پکن که نزدیکترین متحد پیونگ یانگ است، مجدداً بر تعهد به تعمیق همکاری تاکید کرد و گفت که گفتگوها موضوعات «نگرانی‌های مشترک» را پوشش می‌دهد، بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه کند.

به عنوان یکی از اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل، چین تا سال 2017 از تمام قطعنامه‌های تحریم کره شمالی به دلیل برنامه‌های نظامی‌اش حمایت کرد اما پس از آن از تحریم امتناع کرد و اعلام کرد که تحریم‌ها فقط تنش‌ها را بیشتر می‌کند.

موشک روز دوشنبه از منطقه‌ای نزدیک پیونگ یانگ در نزدیکی دریا پرتاب شد و نزدیک 1000 کیلومتر برد داشت.

وزارت دفاع ژاپن گزارش داد که این پرواز 73 دقیقه به طول انجامید، درست کمتر از پرواز 74 دقیقه ای که توسط کره شمالی شلیک شد. ژاپن گفت که این هواپیما به حداکثر ارتفاع بیش از 6000 کیلومتر رسید و در غرب هوکایدو در خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کرد.

منطقه نزدیک به فرودگاه بین‌المللی که به پیونگ یانگ خدمات رسانی می‌کند، جایی است که این کشور قبلا موشک‌های بالستیک را به فضا پرتاب کرده بود و گمان می‌رود که محل یک مرکز مونتاژ موشک باشد.

جدیدترین موشک‌های ICBM Hwasong-18 با سوخت جامد کره شمالی از نزدیکی پیونگ‌یانگ در زمین چمنی پرتاب شده‌اند که به گفته تحلیلگران احتمالاً با بتن برای وسیله نقلیه پرتاب سنگین تقویت شده است.

پرتاب موشک روز دوشنبه پس از آن انجام شد که کره شمالی یکشنبه شب یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد که حدود 570 کیلومتر پرواز کرد و در اقیانوس سقوط کرد.

کره شمالی به دنبال این پرتاب با بیانیه‌ای آتشین ایالات‌متحده را به دلیل سازماندهی آنچه که «پیش نمایش یک جنگ هسته‌ای» خواند، از جمله ورود یک زیردریایی هسته‌ای به کره جنوبی در روز یکشنبه، محکوم کرد.