به گزارش اکوایران، ایتالیا روز چهارشنبه رسماً به چین اطلاع داد که از ابتکار کمربند و جاده (BRI) خارج می‌شود. مقامات ایتالیایی نگرانی‌ها از این که این اقدام روابط دو کشور را تیره کند و به اقتصاد ایتالیا آسیب برساند را رد کردند.

به نوشته رویترز، ایتالیا اولین و تنها کشور بزرگ غربی بود که در سال 2019 به این برنامه تجارت و سرمایه‌گذاری چینی پیوست. رم این تصمیم را با نادیده گرفتن هشدارهای ایالات متحده اتخاذ کرد، مبنی بر اینکه این اقدام ممکن است به چین اجازه دهد کنترل فناوری‌های حساس و زیرساخت‌های حیاتی در این کشور را در دست بگیرد.

با این حال، زمانی که نخست وزیر این کشور، جورجیا ملونی سال گذشته به قدرت رسید، گفت که می‌خواهد از این توافق خارج شود چرا که هیچ دستاورد قابل توجهی برای ایتالیا به همراه نداشته است.

قرارداد سال 2019 در مارس 2024 منقضی می‌شود و یک منبع دولتی گفت که رم «در روزهای اخیر» نامه‌ای به پکن ارسال کرده و به چین اطلاع داده است که این پیمان را تمدید نخواهد کرد.

چین در این باره اظهار نظری نکرده است.

یک منبع در دولت ایتالیا گفت: «ما قصد داریم روابط عالی با چین را حفظ کنیم، حتی اگر دیگر بخشی از طرح کمربند و جاده نباشیم». وی افزود: «دیگر کشورهای گروه 7 روابط نزدیک‌تری نسبت به ما با چین دارند، علیرغم این واقعیت که آن‌ها هرگز در طرح کمربند و جاده نبودند.»

ایتالیا در سال 2024 ریاست گروه 7 را بر عهده خواهد گرفت.

از زمان راه‌اندازی این طرح در سال 2013، بیش از 100 کشور برای همکاری در پروژه‌های زیرساختی و ساختمانی کمربند و جاده با چین قرارداد امضا کرده‌اند. زمانی که جوزپه کونته، نخست‌وزیر وقت ایتالیا، این قرارداد را امضا کرد، به فواید تجاری آن امیدوار بود، اما به نظر می‌رسید شرکت‌های چینی ذینفعان اصلی بوده‌اند.

صادرات ایتالیا به چین از 13 میلیارد یورو در سال 2019 به 16.4 میلیارد یورو رسیده است. در مقابل، صادرات چین به ایتالیا در مدت مشابه از 31.7 میلیارد یورو به 57.5 میلیارد یورو افزایش یافته است.

فرانسه و آلمان، شرکای تجاری اصلی ایتالیا در منطقه اروپا، علیرغم اینکه بخشی از طرح کمربند و جاده نبودند، در سال گذشته رشد قابل توجهی در صادرات به چین داشتند.

در تلاش برای حفظ روابط استراتژیک، وزیر امور خارجه ایتالیا در ماه سپتامبر از پکن بازدید کرد و رئیس جمهور این کشور نیز قرار است در سال آینده از چین دیدار کند.

علیرغم عضویت در طرح کمربند و جاده، دولت‌های متوالی در رم با محدود کردن نفوذ شرکت‌های چینی بر همتایان ایتالیایی خود، تردیدهای خود را در مورد این پیمان نشان دادند.

ملونی، که رهبری یک ائتلاف محافظه کار را بر عهده دارد، مایل است اعتبار خود را به عنوان یک رهبر متعهد به ناتو نشان دهد. ملونی اوایل سال جاری به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اطمینان داده بود که ایتالیا از طرح کمربند و جاده خارج خواهد شد.