به گزارش اکوایران، سه مقام آمریکایی ادعا کردند که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسرائیل برنامه‌های حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر را با جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در میان گذاشته باشد.

به نوشته پولتیکو، نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه گزارش داد که مقامات اسرائیلی بیش از یک سال قبل از حمله ۷ اکتبر، به نقشه حماس با رمز «جریکو وال» (دیوار اریحا) دست یافته بودند، اما آن را رد کرده و آن را فراتر از توانایی‌های این گروه شبه‌نظامی دانستند.

مقامات آمریکایی گفتند که اگر ارتش اسرائیل این سند تقریباً ۴۰ صفحه‌ای را جدی‌تر می‌گرفت، می‌توانست از حملاتی که بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشت و تل‌آویو را به حمله ویرانگر غزه سوق دهد، جلوگیری کند. بر اساس این گزارش، اسرائیل همچنین علائم هشداردهنده اخیر از جمله تمرینات آموزشی یک روزه حماس که نشان‌دهنده طرح جنگ بود را نادیده گرفت.

به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا، اگرچه ایالات متحده و اسرائیل روابط اطلاعاتی نزدیکی دارند، اما به نظر نمی‌رسد که اسرائیل نقشه‌های حمله حماس را با مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در میان گذاشته باشد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد اسرائیل سند ادعایی «جریکو وال» را که شب گذشته توسط نیویورک تایمز گزارش شد، ارائه کرده است».

یک قانون‌گذار آمریکایی و یک مقام سابق آمریکایی نیز تأیید کرد که مقامات اسرائیلی این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار نداده‌اند. این مقام سابق گفت: «عدم به اشتراک‌گذاری این سند توسط اسرائیل بسیار مشکل‌ساز است».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که نمی‌تواند گزارش تایمز را تأیید کند. سخنگوی ارتش اسرائیل به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد و سخنگوی سازمان سی‌آی‌ای نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

اما مقامات ارشد دولت بایدن قبلاً به صراحت گفته بودند که ایالات متحده هیچ اطلاعی از برنامه‌ریزی قبلی حماس برای حمله‌ای در این مقیاس نداشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ماه اکتبر در بروکسل به خبرنگاران گفت: «اگر این نشانه‌ها می‌داشتیم، آن‌ها را با اسرائیل در میان می‌گذاشتیم. اما تا آنجا که من می‌دانم، چنین اطلاعاتی نداشتیم».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت که دولت بایدن بر این موضوع متمرکز که حماس نتواند این حملات را تکرار کند.

بلینکن گفت: «فرصت‌های زیادی برای حسابرسی کامل از آنچه در ۷ اکتبر رخ داد وجود خواهد داشت و اسرائیل در این مورد کاملاً واضح بوده است».

به گفته یکی از کارکنان کنگره، اعضای کمیته‌های اطلاعاتی مجلس سنا و کنگره چندین گزارش در مورد حمله ۷ اکتبر دریافت کرده‌اند.

حداقل در یکی از مکالمات پشت درهای بسته، به اعضا گفته شد که اسرائیل از احتمال حمله حماس از غزه آگاه بوده است. اما این گزارش این مکالمات نشان می‌دهد که شامل جزئیات خاصی از سند جریکو وال نبودند.

قانون‌گذاران کنگره، از جمله دموکرات‌ها در هفته‌های اخیر سؤالاتی را در مورد میزان تکیه دولت بایدن به اسرائیل برای اطلاعات در مورد حماس مطرح کرده‌اند.

مدت‌هاست که ایالات متحده با موساد که سازوکار جمع‌آوری اطلاعات خوبی در مورد حماس در غزه ایجاد کرده، رابطه اشتراک اطلاعاتی داشته است. اما به دنبال ناکامی اسرائیل در شناسایی و توقف حمله ۷ اکتبر، برخی از اعضای کنگره و مقامات دولت این سؤال را مطرح کردند که آیا واشنگتن باید همچنان برای اطلاعات مرتبط با حماس، به اسرائیل وابسته باشد.