به گزارش اکوایران، یک منبع نزدیک به حماس می‌گوید که این گروه مایل است آتش‌بس غزه که در آن اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی تبادل شده و کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه می‌شوند را تمدید کند. آتش‌بس اولیه چهار روزه قبلاً برای دو روز تمدید شده بود.

این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت که حماس به میانجی‌ها اطلاع داده که حاضر است آتش‌بس را به مدت چهار روز دیگر تمدید کند. این جنبش می‌تواند اسرای اسرائیلی که خود، سایر جنبش‌های مقاومت و سایر گروه‌ها در این مدت نگه می‌دارند را طبق شرایط آتش‌بس موجود آزاد کند.

بر اساس توافق موجود، گروه‌های مستقر در غزه باید کودکان و زنان اسرائیلی را آزاد کنند. آزادشده‌ها شامل سربازان نیروهای دفاعی اسرائیل نمی‌شوند. هنوز ۹ کودک در غزه باقی مانده‌اند.

در بازه اولیه آتش‌بس، حماس ۵۰ اسیر اسرائیلی که توسط حماس در حمله ۷ اکتبر به غزه برده شده بودند را آزاد کرد. همچنین یک مرد اسراییلی‌روسی نیز به عنوان ژستی خیرخواهانه به مسکو و ۱۸ خارجی دیگر از جمله ۱۷ تایلندی و یک فیلیپینی نیز به عنوان بخشی از یک معامله جداگانه با میانجیگری ایران آزاد شدند.

در مقابل، اسرائیل ۱۵۰ زن و افراد زیر سن قانونی فلسطینی که در زندان اسرائیل به سر می‌بردند را آزاد کرده است.

توافق اولیه تصریح می‌کرد که اگر حماس هر روز حداقل ۱۰ اسیر دیگر را آزاد کند، آتش‌بس را می‌توان تا ۱۰ روز دیگر تمدید کرد و اسرائیل نیز به ازای هر اسیر اسرائیلی، ۳ زندانی فلسطینی بیشتر را آزاد می‌کند.

تا کنون با تمدید دو روزه توافق موافقت شده و پس از آزادی ۱۰ اسیر اسرائیلی توسط حماس در روز سه‌شنبه، انتظار می‌رود امروز نیز ۱۰ اسیر دیگر آزاد شوند. انتظار می‌رود اسرائیل ۶۰ زندانی فلسطینی را که همگی زن و خردسال هستند را به عنوان بخشی از این تمدید دو روزه آزاد کند.