به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل و حماس چهارمین دور تبادل اسرای خود را تکمیل کردند، به نظر می‌رسد که آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس برای روز پنجم تمدید شود. میانجی‌ها نیز تأیید کردند که آتش‌بس ادامه خواهد داشت.

به نوشته الجزیره، قطر که همراه با مصر گفتگوهای غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس را تسهیل کرده، گفت که توافق آتش‌بس چهارروزه اولیه که قرار بود در روز دوشنبه به پایان برسد، به مدت دو روز تمدید شود.

علی احمد سیف آل ثانی، سفیر قطر در سازمان ملل متحد پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که توافق برای دو روز دیگر تمدید شد و افزود که هر دو طرف باید افراد بیشتری را آزاد کنند.

در حالی که تا اوایل صبح سه‌شنبه، کابینه اسرائیل هنوز به طور رسمی تمدید آتش‌بس را تأیید نکرده‌اند، رادیو ارتش اسرائیل به نقل از دفتر نخست‌وزیری گزارش داد که فهرست جدیدی از اسرا که انتظار می‌رود امروز آزاد شوند را دریافت شده است.

اسرائیل اعلام کرده که به ازای هر ۱۰ اسیری که حماس آزاد کند، آتش‌بس را یک روز تمدید می‌کند.

وب‌سایت خبری محلی اکسیوس گزارش داد که یک لیست ۱۰ نفره از اسرای اسرائیلی که احتمال دارد آزاد شود، به طرف مقابل ارائه شده است.

اسرائیل در روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۱ اسرائیلی از نوار غزه بازگردانده شده و تعداد کل اسرای اسرائیلی و خارجی که از روز جمعه تحت آتش‌بس آزاد شده‌اند به ۶۹ نفر رسیده است.

سرویس زندان اسرائیل اعلام کرد که ۳۳ اسیر فلسطینی نیز در روز دوشنبه از زندان عوفر اسرائیل در کرانه باختری و از یک بازداشتگاه در قدس آزاد شدند که تعداد کل فلسطینی‌های آزادشده از روز جمعه را به ۱۵۰ می‌رساند.

توافقنامه اولیه همچنین به کامیون‌های کمک‌رسانی بیشتری اجازه ورود به غزه را داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تأکید کرد که دو روز دیگر زمان کافی برای رفع نیازهای غزه نیست.

با وجود تمدید آشکار آتش‌بس، اسرائیل همچنان به سرکوب نظامی حماس متعهد بوده و تعهد کرده که جنگش علیه غزه از سر گرفته خواهد شد.