به گزارش اکوایران، اسرائیل با نگرانی منتظر سخنرانی روز جمعه حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله بود که اولین سخنرانی عمومی وی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در 7 اکتبر بود.

ژنرال‌ها و سیاستمداران اسرائیلی در هفته‌های اخیر با انعکاس این نگرانی، نسبت به دخالت حزب‌الله در این درگیری هشدارهای شدیدی به رهبر شیعیان لبنان دادند. پس از سخنرانی روز جمعه نصرالله، یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «همه درباره شدت حملات نیروی هوایی به غزه صحبت می‌کنند. اما حقیقت این است که این نیرو تنها با 40 درصد توان خود عمل می‌کند، زیرا همه نگاه ها به شمال و نصرالله است. اگر میدان شمالی شعله ور شود، توانایی کامل نیروی هوایی احساس خواهد شد». وی مدعی شد: «حزب الله باید بداند که توانایی‌های اسرائیل از زمان جنگ دوم لبنان در سال 2006 به طور قابل توجهی ارتقا یافته است.»

«پاد اوجی»

در ظاهر، اسرائیل سعی کرد پیش از سخنرانی نصرالله، وضعیت را عادی جلوه دهد. در تصمیمی غیرمعمول، همه شبکه‌های تلویزیونی اصلی اسرائیل موافقت کردند که این سخنرانی را به صورت زنده پخش نکنند تا در بازی حسن نصرالله گرفتار نشوند، رهبری که عادت دارد اسرائیل را در هنگام خطابه‌های خود به پیروانش، در تعلیق نگه دارد.

با این حال، مقامات اسرائیلی او و تهدید حزب الله را جدی می‌گیرند. سپهبد بازنشسته گادی آیزنکوت، رئیس ستاد سابق ارتش اسرائیل  و در حال حاضر یکی از اعضای کابینه جنگ، روز پنج‌شنبه از مرز شمالی بازدید کرد و پیامی را به حزب الله منتقل کرد. او به فرماندهان میدانی گفت: «پیام ما به هر کسی که قصد تقلید از حمله خونین [حماس در جنوب] و آسیب رساندن به اسرائیل را دارد، واضح است: اسرائیل توانایی‌های نظامی آن را از بین می‌برد، رهبران آن را از بین می‌برد و به دولتی که اجازه یا حمایت از چنین تلاشی را فراهم کند، به شدت آسیب می‌رساند».

آیزنکوت که چهار دهه در ارتش اسرائیل بوده است، به ندرت تهدید می‌کند. او از زمان شروع جنگ علناً چیزی نگفته است. آیزنکوت رئیس عملیات ارتش اسرائیل در طول جنگ سال 2006 با حزب الله بود و از طرفداران سرسخت «دکترین ضاحیه» -استفاده از توپخانه و حملات هوایی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی برای ایجاد بازدارندگی- بود. این اصل برای تخریب مقر نصرالله در محله ضاحیه بیروت در سال 2006 دنبال شد. این بازدارندگی بیش از 15 سال به طور نسبی موثر بوده است، اما با پیشرفت جنگ در غزه، بسیاری در اسرائیل نگران بودند که برای نصرالله زمان آن بازدارندگی به پایان رسیده باشد.

وقتی سخنرانی آغاز شد، «پاد اوجی» بود. نصرالله طبق معمول به اسرائیل نسبت به حمله گسترده به لبنان هشدار داد و نقش گروهش را در حمله حماس رد کرد. نصرالله گفت: «این [عملیات] از نظر تصمیم گیری و اجرا 100 درصد فلسطینی بود».

پس از افزایش حملات حزب الله به پایگاه‌های اسرائیلی در مرز لبنان، از این سخنرانی به نظر نمی‌رسید که حسن نصرالله به دنبال تشدید بی‌رویه درگیری باشد.

یک منبع اسرائیلی با اشاره به دو گروه ناو هواپیمابر که ایالات متحده در دریای مدیترانه مستقر کرده است، ادعا کرد: «حضور آمریکا در اینجا نیز کمک کرد». بنابراین، در این مرحله، جنگ بین اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، که پس از کنفرانس خبری بلینکن در تل آویو صحبت کرد، هرگونه گزینه آتش‌بس که شامل آزادی بیش از 240 اسیر در دست حماس نباشد را رد کرد. او همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه اسرائیل اجازه می‌دهد سوخت از طریق مصر به غزه وارد شود را رد کرد.

عملیات زمینی

نتانیاهو و ژنرال‌های ارشد اسرائیل ادعا می‌کنند که نیروهای اسرائیلی شهر غزه، قلب فرماندهی نظامی حماس و تونل‌های پیچیده آن را محاصره کرده‌اند و در داخل شهر عملیات می‌کنند.

یک منبع ارشد کابینه جنگ که خواست نامش فاش نشود مدعی شد: «پیشرفت بهتر و سریع‌تر از برنامه‌ریزی‌ها بوده است، اما مقاومت حماس سرسختانه و دشوار است. ما تلفاتی متحمل شده‌ایم و احتمالاً تلفات بیشتری نیز خواهیم داشت، اما آنچه اکنون روی زمین می‌بینیم همان چیزی است که قبلاً گفته‌ایم: برای تمام قدرت ارتش اسرائیل مانعی وجود ندارد».

اسرائیل قصد دارد سیطره خود را بر شهر غزه محکم کند و حماس را محاصره کند و در عین حال به پیشروی به داخل و مقابله با توانایی‌های نظامی حماس ادامه دهد.

این مقام ارشد نظامی گفت: «اسرائیل صدها نیروی حماس را می‌کشد. حماس توانایی جنگندگی و روحیه جنگندگی نشان می‌دهد. این توانایی را دارد که به ما آسیب برساند و ما هر کاری برای کاهش این آسیب انجام خواهیم داد». او مدعی شد: «اسرائیل تلاش خواهد کرد تا رهبری نظامی و سیاسی حماس را در داخل و خارج نوار غزه از بین ببرد، تا آنجا که ممکن است تعداد زیادی از کماندوهای النخبه را بکشد و توانایی حماس را برای کنترل نوار غزه سلب کند. انتظار می‌رود که نبرد با شدت کنونی یک تا دو ماه طول بکشد، پس از آن نیروها عقب نشینی می‌کنند و ارتش اسرائیل به تاکتیک‌های دیگر مانند حملات دوره‌ای و حملات هوایی روی می‌آورد تا زیرساخت‌های حماس را از بین ببرد». منبع دیپلماتیک اسرائیلی نیز به المانیتور گفت: «هیچ یک از مقامات اسرائیل قصدی برای کنترل کامل نوار غزه ندارد. این در دستور کار نیست.»

اما نظرات در مورد زمان پس از جنگ متفاوت است. برخی مانند بلینکن و متحدان اروپایی از از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطین در مورد راه حل دو کشوری حمایت می‌کنند. برخی دیگر از بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه، یا ترکیبی از دخالت بین المللی و اعراب، با نمایندگی عربستان و مصر برای اداره این منطقه برای دوره انتقالی حمایت می‌کنند.

درحالی که اسرائیل علاقه دارد پیروزی خود بر حماس را در این جنگ تضمین شده ببیند، باید دید که مجموعه پیچیده‌ای از نیروها و عوامل خارجی، تحولات دیپلماتیک، تغییر محاسبات استراتژیک و وضعیت میدانی در غزه، این درگیری را به کدام سمت سوق می‌دهد.