به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل ادعا کرد که نیروهایش بخش شمالی نوار غزه را «محاصره» کرده و شهر غزه را دوره کرده‌اند.

به نوشته الجزیره، این سلسله عملیات‌های زمینی همان حمله مورد انتظار ارتش اسرائیل بوده است. آن‌ها از ابتدا می‌گفتند که برای نابودی حماس، زمینی وارد معرکه خواهند شد. اکنون ارتش مدعی شده که در بخش شمالی منطقه، دستاوردهایی به کسب کرده است. ارتش ادعا می‌کند که از طریق هوا و دریا نیز کمک پشتیبانی دریافت کرده و نیروی هوایی اسرائیل و نیروی دریایی به اهدافی در زمین و در امتداد ساحل حمله می‌کنند.

ارتش اسرائیل همچنین مدعی شد که در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۰ رزمنده در نوار غزه کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که به حمله به سایت‌های پرتاب موشک، انبارهای نظامی و همچنین تونل‌های شبه‌نظامیان ادامه خواهد داد.

در حالی که اسرائیل ادعا می‌کند با این عملیات زمینی به دستاوردهای بزرگی دست یافته، خسارات سنگینی نیز متحمل شده است. ما اکنون شاهد کشته‌شدن ۱۹ سرباز اسرائیلی در داخل نوار غزه بوده‌ایم. به طور کلی، از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، ۳۳۵ سربازی در این جنگ کشته‌اند.

معین ربانی، محقق خاورمیانه می‌گوید که استدلال اسرائیل برای پذیرش تلفات غیرنظامی بالا در بمباران غزه، نتیجه شکست شدید این اسرائیل در آسیب‌رساندن به قابلیت‌های نظامی حماس است.

این کارشناس معتقد است: «زمانی که نیروهای زمینی شما برای رسیدن به اهدافتان ناتوان هستند، آنگاه این قلمرو را به میدان کشتار تبدیل می‌کنید و به این کشتارهای دسته‌جمعی رو می‌آورید؛ البته نه به عنوان مقدمه‌ای برای یک حمله زمینی موفق بلکه به عنوان جایگزینی برای آن.

ربانی افزود: «شما با این تلفات اعجاب‌آور روبرو بوده و بدین وسیله، شهوت و میل به انتقام خود را ارضا می‌کنید و می‌توانید این را به عنوان یک دستاورد به رأی‌دهندگان و افکار عمومی ارائه دهید. من فکر می‌کنم که ممکن است در بین رهبری اسرائیل این درک وجود داشته باشد که آن‌ها به اهداف خود نخواهند رسید و بنابراین، آن‌ها خواهند گفت که ما نوار غزه را با خاک یکسان کردیم، هزاران‌هزار نفر را کشتیم، یک محاصره قرون‌وسطایی بر آن‌ها تحمیل کردیم، به ما نگویید که چیزی به دست نیاورده‌ایم»!