به گزارش اکوایران، دیوید بارنیا، مدیر موساد در آخر هفته با سفر به قطر با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد تا درباره تلاش‌های آن‌ها برای آزادی بیش از ۲۳۵ اسیر اسرائیلی و خارجی که در جریان حمله ۷ اکتبر حماس اسیر شده‌اند، گفتگو کند.

به نوشته آکسیوس، قطر میانجی اصلی بین اسرائیل و حماس بر سر موضوع اسرا است. دولت بایدن نیز در این زمینه با قطر همکاری می‌کند؛ چرا که تعدادی از اسرایی که حماس در اختیار دارد، آمریکایی هستند.

دو مقام اسرائیلی گفتند که کابینه جنگ اسرائیل در پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت عملیات زمینی گسترده خود را در غزه آغاز کند، زیرا میانجیگری قطر هیچ ثمری نداشت. به ادعای این مقامات، اسرائیل این تصمیم را تا حدی به این دلیل گرفت که حماس از دادن فهرست اسامی تمامی اسرایی که در اختیار دارد از طریق قطر به اسرائیل امتناع کرد.

حماس به مقامات قطری گفته که هنوز در حال بررسی محل استقرار اسرا و هویت آن‌هاست. مقامات اسرائیلی گفتند که اما تل‌اویو احساس کرد این فقط یک تاکتیک برای خرید زمان و جلوگیری از عملیات زمینی اسرائیل بود.

سفر بارنیا به دوحه پس از آغاز عملیات زمینی انجام شد. او مذاکرات مربوط به اسیران را از سر گرفت که به گفته دو منبع، مثبت و سازنده بود اما به پیشرفتی منجر نشد. منبع دیگری که در جریان این گفتگوها قرار گرفت، گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

از زمان آغاز حمله زمینی اسرائیل در اواخر روز جمعه، بنیامین نتانیاهو یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل علناً ادعا کرده‌اند که افزایش فشار نظامی بر حماس می‌تواند این گروه را وادار به آزادی اسرا کند.

حماس در روز دوشنبه ویدئویی از سه گروگان به نام‌های یلنا تروپنوف، دانیل آلونی و ریمون کرشت منتشر کرد. آلونی در این ویدئو نتانیاهو را به خاطر رهاکردن آن‌ها در زمان وقوع حمله و بعد از اسیرشدنشان سرزنش می‌کند. آلونی فریاد می‌زند: «اکنون ما را آزاد کنید. غیرنظامیان آن‌ها را آزاد کنید. زندانیان آن‌ها را آزاد کنید. ما را آزاد کنید».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این ویدئو را «جنگ روانی بی‌رحمانه حماس» خوانده است. نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که «همه کاری برای بازگرداندن اسرا به خانه را انجام می‌دهد». نمایندگان خانواده‌های اسرایی که در روزهای اخیر با نتانیاهو و گالانت ملاقات کردند، گفتند که از کابینه می‌خواهند با یک معامله «همه در برابر همه» با حماس موافقت کند. به عنوان بخشی از چنین توافقی، حماس در ازای آزادی بیش از ۶ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، تمام اسیران را آزاد می‌کند. این خواسته‌ای است که حماس نیز مطرح کرده است. مقامات اسرائیلی گفتند که این فرمول در حال حاضر توسط کابینه در نظر گرفته نشده است.

همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو کرد.

بلینکن در طول این تماس مجدداً از دولت قطر به خاطر تلاش برای تضمین خروج شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی از غزه، آزادی اسرای حماس از جمله دو شهروند آمریکایی و ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری تشکر کرد.