به گزارش اکو ایران، در میان اقتصاددانان ایرانی، فرهاد نیلی علاقه زیادی به مطالعه ادبیات و تاریخ دارد و این را می‌شود در گفتارهای سال‌های اخیرش به وضوح مشاهده کرد.

او در گفت‌وگو ویژه نامه گروه رسانه ای دنیای اقتصاد برای توضیح سازوکارهای توسعه‌نیافتگی ایران، از چهار رمان و نمایشنامه استعاره می‌گیرد.

به عقیده او این روزهای ما را می‌شود در چهار پرده روایت کرد؛ حکایت نظام اداری پیچیده‌ای که در دام یک شبکه تارعنکبوتی از مقررات، کاغذبازی بی‌پایان و پرونده‌سازی‌های شوم، گرفتارمان کرده. فسادی که فراگیر شده و می‌رود که زندگی‌مان را به تباهی بکشاند، مردمی که برای رفاه حال حاضر آینده خود و فرزندانشان را معامله می‌کنند و در نهایت حکایت باغ آلبالویی که به حراج گذاشته می‌شود.

به گفته نیلی مشاهداتش نشان می‌دهد، مجموعه مسائل حل‌پذیر، مدام کوچک و کوچک‌تر می‌شود و بر تعداد مسائل حل‌ناپذیر افزوده می‌شود. پرسش این است که چرا مسائل حل نمی‌شود؟ چرا مسائل قابلیت حل را از دست می‌دهند؟ 

متن گفت و گو با فرهاد نیلی را در تجارت فردا بخوانید و گفت و گوی او با محمد طاهری سردبیر این هفته نامه را می توانید در اکو ایران تماشا کنید.