به گزارش اکوایران، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داده که این پادشاهی همچنان علاقمند به دنبال‌کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی کند.

به نوشته آکسیوس، قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس، بایدن برای یک توافق عادی‌سازی بین عربستان و اسرائیل فشار می‌آورد.

عربستان سعودی حمله ۷ اکتبر حماس را محکوم نکرده است؛ اما از زمان آغاز جنگ غزه، مقامات سعودی از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده‌اند. خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی در این هفته برای گفتگو با مقامات ارشد دولت بایدن در بحبوحه درگیری‌ها در غزه به واشنگتن سفر می‌کند.

او روز دوشنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد. کاخ سفید گفت: «آن‌ها در مورد جنگ غزه گفتگو کرده و بر نیاز فوری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه تاکید کردند». کاخ سفید افزود: «آن‌ها بر اهمیت تلاش برای [به اصطلاح] صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با تکیه بر فعالیت‌هایی که قبلاً بین عربستان سعودی و ایالات متحده در ماه‌های اخیر در جریان بود، تأکید کردند».

خالد بن سلمان در توئیتی اعلام کرد که به سالیوان بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه، حفاظت از غیرنظامیان، اجازه کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری روند صلح تأکید کرد.

کربی نیز گفت: «بدون واردشدن به جزئیات، ما با اطمینان از این که مسیری برای بازگشت به عادی‌سازی داریم و طرف سعودی علاقمند به دنبال کردن آن است، بحث آن را از سایر موضوعات جدا کردیم». او تأکید کرد که جنگ غزه پیشرفت را در حال حاضر سخت‌تر می‌کند، اما گفت: «ما همچنان به آن متعهد بوده و برای ما روشن است که سعودی‌ها همچنان به آن پیگیری آن هستند».

یک هیئت فراحزبی سنا به رهبری سناتور لیندسی گراهام، ۱۰ روز پیش با سفر به عربستان، با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد. یک منبع مطلع از مذاکرات در عربستان سعودی گفت پیامی که سناتورها از مقامات سعودی شنیدند این بود که آن‌ها همچنان به تلاش برای دستیابی به توافق عادی‌سازی با اسرائیل علاقمند هستند.