به گزارش اکوایران، پس از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر حماس، رزمنده‌های حزب‌الله مرتباً با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش داشته‌اند.

به نوشته الجزیره، اسرائیل و حزب‌الله لبنان هفته‌ها درگیر زد و خورد محدودی در امتداد مرزهای خود بوده و به نظر می‌رسد که با ادامه حملات نظامی تل‌آویو به غزه، اوضاع به تدریج تشدید شود. آخرین اخبار در مورد نبردهای مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله چیست، اوضاع برای حزب‌الله در داخل و میدان چگونه بوده و شرایط چگونه پیش خواهد رفت؟

وسعت جنگ مرزی

دامنه نبردهای مرزی به تدریج افزایش یافته، اما هنوز به یک جنگ همه‌جانبه تبدیل نشده است. در ابتدا دو طرف شروع به حملات توپخانه‌ای علیه یکدیگر کرده و حالا اسرائیل پهپادهای خود را وارد میدان کرده است.

از آن زمان تاکنون، تعداد دقیق تلفات مشخص نیست، اما گفته می‌شود که ده‌ها نفر کشته شده که اکثرا اعضای حزب‌الله هستند. ارتش اسرائیل نیز از تلفات متعدد و کشته‌شدن تعدادی غیرنظامی خبر داده است.

تغییر تاکتیک؟

در سه هفته اول نبرد مرزی، درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله عمدتاً از نظر دامنه و جغرافیا محدود بوده و عمدتاً مناطق منزوی و بخش‌های نظامی نزدیک به مرز را هدف قرار می‌داد. اما در چند روز گذشته، هر دو طرف دامنه عملیات خود را افزایش داده و از محدوده ۲ تا ۴ کیلومتری مرزی، فراتر رفته‌اند.

علی هاشم، خبرنگار الجزیره در گزارشی از لبنان گفت که اکنون اسرائیل شهرهایی را در عمق ۱۶ کیلومتری جنوب لبنان هدف قرار داده و حزب‌الله و گروه‌های مسلح تحت حمایت آن اهدافی را در عمق ۱۴ کیلومتری سرزمین‌های اشغال هدف قرار می‌دهند. او گفت که یک ساختمان مسکونی نیز در اسرائیل هدف قرار گرفته است.

شایان ذکر است که استفاده حزب‌الله از زرادخانه خود نیز افزایش یافته است. این گروه پهپادهای بیش‌تری را مستقر کرده، از انواع مختلف موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک استفاده می‌کند و همین چند روز پیش، استفاده از موشک‌های زمین به هوا را آغاز کرده است.

زینه خدر، خبرنگار الجزیره در گزارشی از جنوب لبنان گفت که مسیر درگیری در حال تغییر است. او گفت: «تاکتیک‌هایی که حزب‌الله استفاده می‌کند در حال تکامل است. در طول سه هفته اول تشدید تنش، حزب‌الله تلفات زیادی متحمل شد؛ اما از روز جمعه، تنها از کشته‌شدن دو رزمنده خبر داده است. مشخص نیست که آیا این تغییر در تاکتیک‌ها با هدف جلوگیری از تلفات سنگین صورت گرفته یا نشان‌دهنده تشدید درگیری است».

آیا حزب‌الله تمام‌قد وارد می‌شود؟

حزب‌الله یک شاخه نظامی قوی در اختیار دارد که اعتقاد بر این است که بسیار برتر از ارتش لبنان است. اما باید سیاست‌های محلی را نیز در نظر بگیرد. هفته گذشته، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت این کشور گفت که او وظیفه خود برای جلوگیری از ورود لبنان به جنگ را انجام می‌دهد. او گفت: «در حال حاضر، حزب‌الله اوضاع را منطقی و خردمندانه مدیریت کرده و قوانین بازی تا حدودی محدود شده است».

در همین حال، در حالی که یک سالی می‌شود که سیاستمداران این کشور نتوانسته‌اند رئیس‌جمهور را انتخاب کنند، لبنان با یک بحران اقتصادی حاد مواجه بوده که با شروع جنگ بدتر شده است. بنابراین، حتی با اینکه بسیاری از لبنانی‌ها نسبت به فلسطینی‌ها همدردی دارند، از گرفتارشدن در یک جنگ جدید نیز می‌ترسند. این نکته خصوصا با به یادآوردن جنگ خونین ۲۰۰۶ با اسرائیل خود را نشان می‌دهد که بیش از ۱۲۰۰ لبنانی در آن کشته شده که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند.

از زمان آغاز درگیری‌ها، اما مقامات ارشد حزب‌الله با مقامات ارشد حماس در لبنان نشسته تا درباره «پیروزی همه‌جانبه» بر اسرائیل گفتگو کنند. حسن نصرالله بخش‌هایی از سخنرانی مورد انتظار روز جمعه خود را با کلیپ‌های کوتاه آنلاین منتشر کرده و انتظارات برای آنچه که ممکن است اعلام کند و تأثیرش بر جنگ را افزایش داده است.

سام هلر، تحلیلگر بیروتی در اندیشکده بنیاد قرن گفت که به احتمال زیاد، حزب‌الله حملات خود به مواضع اسرائیل را تشدید خواهد کرد یا حتی اکنون که اسرائیل عملیات زمینی خود در غزه را آغاز کرده، وارد درگیری شود. او افزود: «مخالفت داخلی بزرگی در لبنان علیه جنگی ویرانگر شکل خواهد گرفت؛ اما در عین حال، برداشت من این است که اگر مداخله حزب‌الله برای خود و محور مقاومت اهمیت داشته باشد، این مخالفت‌ها برای محدودکردن یا بازداشتن کامل حزب‌الله کافی نخواهد بود».

این محور علاوه بر حزب‌الله و گروه‌های کمکی آن در لبنان، شامل گروه‌های سیاسی و مسلح در سوریه، عراق و یمن و انبوهی از گروه‌های فلسطینی است.

نقش ایران

ایران یکی از حامیان اصلی محور مقاومت است که به شدت با اسرائیل و حامیان غربی آن به ویژه آمریکا مخالف است. تهران و مسکو همچنین حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند. تهران گفته که هیچ نقشی در حمله حماس نداشته است اما خاطرنشان کرده‌اند که در صورت ادامه اقدامات اسرائیل در غزه، صبر محور مقاومت لبریز شده و ممکن است درگیری‌ها گسترش یابد.