4903

 لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر سابق و مقام ارشد اقتصادی چین طی دهه گذشته، در روز جمعه و بر اثر حمله قلبی در شانگهای درگذشت. او ۶۸ سال داشت.

لی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، فرد شماره 2 چین و مدافع بخش خصوصی بود. اما پس از اینکه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به قدرتمندترین رهبر چین طی دهه‌های اخیر تبدیل شد و کنترل دولت اقتصاد و جامعه را تشدید کرد، لی با قدرت کمی باقی ماند.

با افزایش قدرت شی در دهه گذشته، لی به عنوان مدافع طبقه سنتی رهبری چین دیده می‌شد که روابط نزدیک با هو جینتائو، سلف شی داشت. ناظران ابتدا بر این باور بودند که قرار است لی به عنوان رهبر اصلی چین، جانشین هو شود، اما در عوض، شی به رهبری انتخاب شد.

فلسفه لی که عمدتاً به عنوان یک اصلاح‌طلب که به دنبال بازکردن درب‌های اقتصاد چین برای تجارت جهانی بود، با فشار شی برای مالکیت دولتی و مقررات سخت‌گیرانه‌تر در تضاد بود. با این حال، لی به‌طور فزاینده‌ای توسط شی که قدرت را در اطراف خود متمرکز کرده بود و با ایجاد تغییرات گسترده در قوانین اقتصادی به قدرت لی دست‌درازی می‌کرد، به حاشیه رانده شد.

قبل از اینکه لی در اکتبر ۲۰۲۲ از رهبری ارشد چین برکنار شود، تنها مقام کمیته دائمی هفت‌نفره بود که به شی وفادار نبود.

لی در استان آنهویی بزرگ شد؛ جایی که پدرش یک مقام محلی بود. او به صفوف حزب کمونیست چین تحت لیگ جوانان این حزب صعود کرد، جایی که با هو که در اوایل دهه ۱۹۸۰ در سازمان معروف شده بود، ملاقات و همکاری نزدیکی را آغاز کرد. قبل از اینکه در سال ۲۰۰۸ معاون نخست‌وزیر و در سال ۲۰۱۳ نخست‌وزیر چین شود، لی به عنوان فرماندار استان‌های هنان و لیائونینگ خدمت می‌کرد.