به گزارش اکوایران، لی چیانگ، رئیس سابق حزب کمونیست شانگهای، روز شنبه به عنوان نخست‌وزیر چین روی کار آمد. وی که از متحدین نزدیک شی جین‌پینگ است، مسئول احیای اقتصاد آسیب‌دیده کشور از محدودیت‌های سه‌ساله کرونایی شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لی ۶۳ساله که به عنوان فردی عمل‌گرا و دوستدار کسب‌وکارها معروف است، با وجود جریان‌های مخالف خارجی و داخلی و اعتماد ضعیف مصرف‌کنندگان و بخش خصوصی، مأموریت دشوار بهبود اقتصاد چین را برعهده دارد.

نخست‌وزیری لی با افزایش تنش‌های چین و غرب، از جمله اقدامات آمریکا برای مسدودسازی دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های کلیدی همراه شده است. همچنین بسیاری از شرکت‌های جهانی به دنبال تنوع‌بخشی به زنجیره تأمین خود و خارج‌کردن آن از چین بوده تا آسیب خطرات سیاسی و محدودیت‌های کرونایی چین در امان باشند.

این بوروکرات کارکشته جایگزین لی کچیانگ می‌شود که پس از دو دوره پنج‌ساله بازنشسته می‌شود. در آن دوران، شی جین‌پینگ تلاش می‌کرد تا قدرتش را در حکومت افزایش داده و اقتصاد کشور را بیش از پیش دولتی کند که باعث کم‌رنگ‌تر شدن جایگاه و اختیارات لی کچیانگ شد.

به گفته تحلیلگران، لی چیانگ اولین نخست‌وزیر از زمان تأسیس جمهوری خلق چین است که هرگز قبلاً در دولت مرکزی خدمت نکرده است. به همین دلیل ممکن است ماه‌های اولیه فعالیتش به سختی بگذرد.

کارشناسان مسائل رهبری چین گفته‌اند که با این حال، رابطه نزدیک لی با شی به او قدرت کافی برای انجام مأموریتش را خواهد داد. لی زمان ریاست شی بر دفتر حزب کمونیست استان جچیانگ، رئیس کارکنان وی بود.

تِری مک‌آروِر، یکی از بنیان‌گذاران شرکت مشاوره «تریویوم چاینا» گفت: لی چیانگ آزادی عمل و اختیارات بیشتری در سیستم خواهد داشت.

خِیل وفاداران

با بازنشست‌شدن نسل قبلی مقامات اصلاح‌طلب و بزرگ‌ترین تغییرات دولتی و ساختاری دهه اخیر در چین، شی موفق شد با تثبیت قدرتش، در انتخاباتی بی‌سابقه، به اتفاق آرای نمایندگان کنگره رئیس‌جمهور شود. حالا وی در حال نصب تعداد زیادی از وفاداران به خود در پست‌های مهم است.

بر اساس عددی که روی نمایشگر تالار بزرگ خلق در مرکز شهر پکن نمایش داده شد، لی موفق شد ۲۹۳۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع کسب کند.

او قرار است روز دوشنبه در جلسه پرسش‌وپاسخ با رسانه‌ها، برای اولین بار در عرصه بین‌المللی حاضر شود.

در ماه اکتبر و زمانی که کنگره لی را به دومین مقام کمیته دائمی پلیتبوروی حزب کمونیست چین منصوب کرد، گزینه اصلی نخست‌وزیری شد.

قرار است روز یکشنبه تعداد زیادی از مقامات مورد تأیید شی از جمله معاونان نخست‌وزیر، رئیس بانک مرکزی و سایر وزرا و رؤسای ادارات نیز تأیید صلاحیت شوند.

نابرابری احیای اقتصادی

سال گذشته، اقتصاد چین تنها ۳ درصد رشد داشت. حکومت در روز آغاز کار پارلمان، حکومت هدف رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ را ۵ درصد قرار داد که کمترین هدف رشد اقتصادی در ۳ دهه اخیر کشور است.

کریستوفر بِدور، محقق مسائل چین گفت: وظیفه اصلی لی در سال جاری تحقق این هدف بدون ایجاد تورم جدی یا انباشت بدهی است.

به گفته بدور، در حالی که چین چیزی در مورد بسته‌های کمکی و مشوق‌های مالی اعلام نکرده است، موانع بالقوه مانند کاهش شدید صادرات و ادامه بحران بخش املاک ممکن است لی را به این کار وادار کند.

او گفت: قبلاً حکومت به خاطر مهار کرونا دو سال رشد اقتصادی ضعیف را پذیرفته بود. اکنون که محدودیت‌ها برداشته شده است، رشد اقتصادی پایین دیگر پذیرفتنی نیست.

بهبود اقتصادی چین پس از همه‌گیری کرونا نابرابر بود و ماه فوریه به طور غیرمنتظره‌ای تورم کمی داشت. با این حال، یکی از شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک چین روز پنجشنبه هشدار داد که بازسازی اعتماد مصرف‌کننده زمان می‌برد.

برخی از موفق‌ترین شرکت‌های خصوصی پکن مانند علی‌بابا در سال‌های اخیر با سرکوب‌های ناگهانی دولت و موانع نظارتی شدیدی مواجه شده و لی باید برای بازگرداندن اعتماد به بخش خصوصی تلاش کند.

کسب‌وکارهای جهانی نیز محتاط‌اند. اتاق بازرگانی آمریکا در چین برای اولین بار در ۲۵ سال گذشته در اوایل ماه جاری اعلام کرد که اکثر شرکت‌های پاسخ‌دهنده به نظرسنجی اتاق گفته‌اند که چین دیگر در میان سه اولویت اصلی سرمایه‌گذاری قرار ندارد.

چین در تلاش است تا خود را دوستدار کسب‌وکارها نشان دهد.

روز جمعه، خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد که یکی از مقامات آژانس برنامه‌ریزی دولتی چین با معاون رئیس شرکت کوالکام، غول تراشه‌سازی آمریکا ملاقات کرده و گفت که فضای تجاری خوبی را برای شرکت‌های چندملیتی فراهم می‌کند.