به گزارش اکوایران، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام مایک جانسون، نماینده مجلس نمایندگان را به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کردند. لحظه‌ای مهم که سه هفته پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی رخ داد.

به گفته سی‌ان‌ان، در آخرین رای‌گیری، 220 رای به جانسون و 209 رای به حکیم جفریس دموکرات داده شد. پشتیبان جانسون به اتفاق آرا حزب جمهوری‌خواه بود. یک جمهوری‌خواه - ون اوردن - در این رای‌گیری غایب بود.

جانسون از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بود و یکی از چهره‌های کلیدی کنگره در تلاش‌های ناموفق برای تغییر نتایج انتخابات 2020 بود.

مایک جانسون اولین بار در سال 2016 به عضویت مجلس نمایندگان انتخاب شد و به عنوان نایب رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس، و همچنین معاون حزب جمهوری خواه، نقش دستیار رهبری را بر عهده داشت.

جانسون که یک وکیل با تمرکز بر قانون اساسی است، به گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس در رأی‌گیری برای حمایت از اعتراض به آرای انتخاباتی در 6 ژانویه 2021 پیوست. در طول اولین محاکمه استیضاح ترامپ در ژانویه 2020، جانسون به همراه گروهی دیگر از قانونگذاران جمهوری‌خواه ، نقشی عمدتا تشریفاتی در تیم استیضاح ترامپ در سنا داشت.

فعالیت مجلس نمایندگان آمریکا بدون سخنران عملاً متوقف شده بود. وضعیتی وخیم در شرایطی که کنگره با ضرب الاجل بودجه نوامبر مواجه بود و بحران در خارج از کشور در اوکراین و با جنگ اسرائیل علیه حماس در جریان بود.