به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که با افزایش نگرانی‌ها در مورد حملات منتسب به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه،  ارتش ایالات متحده در حال برداشتن گام‌های جدیدی به بهانه محافظت از نیروهای خود در منطقه است و در صورت نیاز، امکان تخلیه خانواده‌های نظامیان وجود دارد.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، می‌گویند که این اقدامات ایالات متحده شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی، محدود کردن دسترسی به تأسیسات پایگاه‌ها و تشدید جمع‌آوری اطلاعات، از جمله از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و سایر عملیات‌های نظارتی است.

به گفته مقامات آمریکایی، ارتش ایالات متحده هم‌چنین تلاش‌های نظارتی از طریق برج‌های نگهبانی، حفاظت از نقاط دسترسی به پایگاه‌ها و عملیات‌ها برای مقابله با پهپادها، راکت‌ها و موشک‌های بالقوه را افزایش می‌دهد.

این اقدامات حفاظتی جدید قبلاً گزارش نشده بودند.

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «با افزایش تعداد حملات و تلاش‌ها برای حمله به اماکن نظامی ایالات متحده، بازنگری مستمر اقدامات حفاظت از نیروها حیاتی است». کوریلا، که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می‌کند، گفت: «اقداماتی که تا کنون برای افزایش حفاظت از نیروها و همچنین استقرار تجهیزات نظامی بیشتر در منطقه در روزهای اخیر انجام شده است، از تلفات جدی‌تر نیروهای ما در صحنه جلوگیری کرده است.»AR4YXJZS45NXDDJYSBK77PXYJM

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه در 7 اکتبر، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بارها مورد هدف قرار گرفته‌اند. به گفته مقامات ارتش آمریکا، این حملات تاکنون باعث جراحات جزئی به چهار نظامی آمریکایی و پنج پیمانکار نظامی آمریکایی شده است که همگی به پست‌های خود بازگشته‌اند.

هفته گذشته در سواحل یمن، یک کشتی جنگی آمریکایی بیش از 12 پهپاد و چهار موشک کروز شلیک شده توسط انصارالله  را سرنگون کرد.

تشدید تنش‌ها، پرسنل آمریکایی را در حالت آماده باش دائمی قرار داده است. در جریان یک هشدار کاذب در پایگاه هوایی الاسد در عراق در روز پنجشنبه، یک پیمانکار غیرنظامی بر اثر ایست قلبی جان باخت.

یک مقام نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به طور مشخص نگفت که چه چیزی ممکن است باعث تخلیه خانواده‌های نظامی آمریکایی شود که در بخش‌هایی از خاورمیانه از جمله بحرین مستقر شده‌اند -محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا.

این مقام به رویترز گفت: «ما به طور مداوم بررسی می‌کنیم و اگر فکر کنیم که تهدید به سطحی می‌رسد که وابستگان نیروهای ما در (منطقه) را تهدید می‌کند، اقدامات احتیاطی را [برای تخلیه آن‌ها] انجام خواهیم داد.»

مقامات ارشد دولت بایدن از جمله وزیر دفاع، لوید آستین در مورد خطر تشدید قابل توجه حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و گسترش جنگ، هشدار داده‌اند.

یک مقام ارشد دفاعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون ادعا کرد: «ما در کوتاه‌مدت چشم‌اندازی برای تشدید تنش‌های بسیار عمده‌تر علیه نیروها و پرسنل آمریکایی می‌بینیم و بیایید در مورد آن شفاف باشیم، این جاده به ایران می‌رسد»

آستین به منظور حفاظت از نیروها، دستور انتقال تجهیزات دفاع هوایی جدید به خاورمیانه، از جمله سامانه دفاع از ارتفاع بالا ترمینال (THAAD) را داده است.

ایالات متحده همچنین کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگنده خود، از جمله دو ناو هواپیمابر را به منطقه فرستاده است تا به ادعای خود تلاش کند ایران و گروه های مورد حمایت آن را از اقدام بازدارند.

پنتاگون تائید کرده که تاکنون دستور مستقیمی از بالاترین سطوح در ایران برای انجام این حملات ندیده است. اما جان کربی، سخنگوی کاخ سفید ادعا کرده که واضح است که ایران در حال تسهیل این حملات است. کربی روز دوشنبه مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران از نزدیک این رویدادها را زیر نظر دارد و در برخی موارد به طور فعال این حملات را تسهیل می‌کند».