به گزارش اکوایران، دو هفته از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر گذشته است و به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل در حال تکمیل مقدمات برای مرحله بعدی نبرد، که شامل تهاجم زمینی گسترده به نوار غزه است، می‌شوند.

در آستانه بدترین سناریو

به نوشته المانیتور، طی سال‌ها، ارتش اسرائیل برنامه‌هایی برای حمله گسترده احتمالی به غزه داشته است، اما حتی بدترین سناریو نیز مستلزم اشغال غزه برای بیرون راندن حماس نبود.

در روزهای اخیر، نیروی هوایی اسرائیل به ده‌ها ساختمان بلند در شمال نوار غزه در جهت آماده‌سازی برای عملیات زمینی، از جمله ساختمان‌هایی که ممکن است توسط حماس به‌عنوان پست دیده‌بانی یا به‌عنوان موقعیت تک‌تیرانداز استفاده شود، حمله کرد.

ارتش اسرائیل گفت که به موازات آن، نیروهای ویژه اسرائیل و نیروهای زرهی به حملات خود در غزه، در منطقه نزدیک مرز، برای جستجوی اجساد اسرائیلی‌هایی که مفقود شده‌اند، ادامه می‌دهند.

بدیهی است که رهبری اسرائیل زمان آغاز عملیات زمینی و شیوه‌های آن را فاش نمی‌کند. ارتش اسرائیل شنبه گذشته گفت که به آماده سازی برای حمله زمینی مورد انتظار ادامه می‌دهد و «طرح‌هایی برای گسترش نبرد» در روزهای اخیر تصویب شده است. ده‌ها هزار نیروی اسرائیلی تاکنون در مرز غزه مستقر شده‌اند.

اسرائیل همچنان به عملیات «غافلگیرانه» امیدوار است

همانطور که گفته شد، بسیاری از اسرائیلی‌ها تعجب کرده‌اند که چرا ارتش اسرائیل هنوز عملیات خود را آغاز نکرده و مدعیند که این تاخیر نشان‌دهنده تردید، رکود و بی‌کفایتی است. با این حال، ملاحظات متعددی در به تعویق افتادن مانور زمینی وجود دارد. از جمله سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، و همچنین ملاحظات عملیاتی و شرایط آب و هوایی. در حالی که حماس می‌داند که حمله زمینی قریب‌الوقوع است، ارتش اسرائیل امیدوار است که زمان مناسبی برای غافلگیری تاکتیکی و عملیاتی پیدا کند.

اداره اطلاعات ارتش اسرائیل و آژانس امنیت اسرائیل در تلاش هستند تا حد امکان اطلاعات را از مهاجمان کماندوی حماس که پس از نفوذ به خاک اسرائیل در 7 اکتبر اسیر شده بودند، استخراج کنند.

نیروی هوایی برای کمک به نیروهای زمینی در صورت نیاز آماده است و نیروی دریایی نیز مستقر در امتداد خط ساحلی و دفاع از سایت‌های استراتژیک در اسرائیل.

به گفته ارتش اسرائیل، عملیات زمینی، تهاجمی، طولانی و پیچیده خواهد بود. در مقام مقایسه، عملیات سپر دفاعی علیه سازمان‌های فلسطینی در کرانه باختری در سال 2002 ابتدا دو ماه به طول انجامید، اما تکمیل کامل آن دو سال طول کشید.

ارتش اسرائیل می‌داند که حماس هنگام آغاز عملیات خود در 7 اکتبر، تهاجم زمینی اسرائیل را در نظر گرفت. گمان می‌رود بسیاری از مهاجمان حماس در تونل‌های زیرزمینی که طی سال‌ها برای خود حفر کرده‌اند، پناه گرفته‌ باشند و همچنین گفته می‌شود مکان‌های بمب‌گذاری شده و غافلگیری‌های دیگری برای نیروهای اسرائیلی آماده کرده‌اند.

این بدان معناست که پس از از بین بردن تهدیدات در زمین، ارتش اسرائیل باید با موضوع «مترو» غزه که زیرساخت تونل در اسرائیل نامیده می‌شود، مقابله کند.

عملیات طولانی مدت

تا روز شنبه، حدود 700000 فلسطینی خانه‌های خود را در شمال نوار غزه تخلیه کردند، اما حدود 350،000 نفر در آنجا باقی مانده‌اند. 

نیروهای اسرائیلی در حال آماده شدن برای عملیات طولانی مدت در نوار غزه هستند، اما در عین حال ارتش اسرائیل در حال حضور گسترده در مرزهای شمالی است. آن‌ها امیدوارند که حوادث مرزی در شمال اسرائیل به جنگی همه جانبه تبدیل نشود -آن‌هم با وجود تشدید عملیات حزب الله، شلیک موشک‌های ضد تانک و گلوله‌های خمپاره به خاک اسرائیل و تلاش برای نفوذ به حصار مرزی.

هفت اسرائیلی، شش سرباز و یک غیرنظامی، در دو هفته گذشته در مرز شمالی کشته شده‌اند، و ارتش اسرائیل این احتمال را رد نمی‌کند که حزب‌الله پس از آغاز عملیات زمینی در غزه دست به اقدامات جدی‌تری بزند.

اسرائیل به هشدارهای آمریکا و استقرار دو ناو هواپیمابر در منطقه، دل بسته است، اما ارتش این رژیم همچنان در حال آماده شدن برای احتمال تبدیل جبهه شمالی به میدان اصلی جنگ است که توجه ارتش اسرائیل را از غزه منحرف می‌کند.