به گزارش اکوایران، به گفته چهار مقام آمریکایی، دولت بایدن در حال آماده‌شدن برای احتمالی است که در صورت عدم مهار خونریزی در غزه، صدهاهزار شهروند آمریکایی نیاز به تخلیه از خاورمیانه داشته باشند.

به نوشته واشنگتن پست، احتمال چنین عملیاتی در حالی مطرح می‌شود که نیروهای اسرائیلی با کمک ایالات متحده برای حمله زمینی علیه حماس آماده می‌شوند. این مقامات گفتند که حضور آمریکایی‌ها در اسرائیل و لبنان نگران‌کننده بوده، اگرچه آن‌ها تأکید کردند که تخلیه به این بزرگی بدترین سناریو تلقی شده و احتمالات دیگری نیز وجود دارد.

به گفته منبع آگاه، علیرغم حمایت دولت ایالات متحده از اسرائیل، واشنگتن از احتمال تشدید تنش‌ها به شدت نگران بوده و در روزهای اخیر توجه خود را تا حدی به تدارکات پیچیده انتقال ناگهانی تعداد زیادی از اتباع خود معطوف کرده است. بر اساس برآوردهای وزارت امور خارجه آمریکا، در زمان حمله حماس، حدود ۶۰۰ هزار شهروند آمریکایی در اسرائیل و ۸۶ هزار نفر دیگر در لبنان حضور داشتند.

یکی از مقامات گفت: «این به یک مسئله واقعی تبدیل شده و دولت بسیار نگران است که این موضوع از کنترل خارج شود». نگرانی دولت فراتر از لبنان و اسرائیل است؛ چرا که مقامات آمریکایی شاهد تظاهرات خیابانی در سراسر جهان عرب بوده و پرسنل ایالات متحده و شهروندانش در این منطقه در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند. بمباران غزه توسط اسرائیل و رفتار آن با فلسطینی‌ها خشم منطقه‌ای را شعله‌ور کرده است؛ موضوعی که برخی مقامات معتقد بودند که دیگر اهمیت چندانی در جهان عرب ندارد.

بروس ریدل، کارشناس ارشد مؤسسه بروکینگز و مقام سابق دولت کلینتون گفت که اکنون نبض منطقه تا حد زیادی در دست مردم است. ریدل با اشاره به توافق‌نامه‌های امضاشده توسط سودان، مراکش، بحرین و امارات متحده عربی با هدف عادی‌سازی روابط با اسرائیل، افزود: «در ۱۰ سال گذشته به ما گفته می‌شد که جهان عرب و جهان اسلام دیگر به فلسطین اهمیتی نمی‌دهند و توافق‌نامه‌های ابراهیم گواه آن بود. خب، اکنون فلسطین بازگشته است».

مقامات ارشد ایالات متحده مایل به بحث علنی در مورد برنامه‌ریزی اضطراری تخلیه اتباع خود نیستند، به این امید که از ایجاد هراس در بین آمریکایی‌های حاضر در منطقه جلوگیری کنند. اما رویکرد آن‌ها در روزهای اخیر تغییر کرده تا نگرانی خود از ورود بازیگران دیگر به این جنگ را منتقل کنند. هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا به همه شهروندانش در سراسر جهان توصیه کرد که احتیاط بیشتری به خرج دهند. این هشدار در پاسخ به تظاهراتی بود که نسبت به حمایت کامل واشنگتن از اسرائیل به راه افتاد.

به گفته کارشناسان، ممکن است این عملیات دشوارتر از هر عملیات مشابهی در تاریخ معاصر باشد.