به گزارش اکوایران، ائتلاف پرونیست آرژانتین در انتخابات سراسری این کشور در روز یکشنبه فراتر از انتظارات پیش رفته و زمینه را برای دور دوم انتخابات ماه آینده بین سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد و خاویر میلی، رادیکال آزادیخواه راست را فراهم کرد.

به نوشته رویترز، پس از شمارش ۹۸ درصد آرا، ماسا ۳۶.۶ درصد را به خود اختصاص داد و میلی با کمی بیش از ۳۰ درصد در جایگاه دوم ایستاد؛ در حالی که پاتریشیا بولریچ محافظه‌کار با ۲۳.۸ درصد سوم شد.

علی‌رغم زمامداری در زمان تورم سه رقمی که برای اولین‌بار از سال ۱۹۹۱ رخ داده است، قدرت شگفت‌انگیز پرونیست‌ها زمینه‌ای برای رقابتی جذاب در دوم انتخابات ۱۹ نوامبر بین دو مدل اقتصادی متضاد ایجاد کرده است.

این مسئله نگرانی‌ها در مورد تغییرات ریشه‌ای در سیاست‌های اقتصادی ناشی از پیروزی میلی که پیشنهاد دلاری‌کردن اقتصاد و تعطیلی بانک مرکزی را مطرح کرده بود، کاهش داد؛ اما کشور را بدون راه‌حل کافی برای بدترین بحران اقتصادی دو دهه اخیر رها کرد.

آرژانتینی‌ها در روز یکشنبه و در بحبوحه مشکلات اقتصادی و افزایش خشم از نخبگان سنتی به صندوق‌های رأی هجوم آوردند.

ماسا پس از اعلام نتایج گفت: «من می‌دانم بسیاری از کسانی که به ما رأی داده‌اند، بیشترین آسیب را می‌بینند. کشور ما در حال تجربه یک وضعیت پیچیده، دشوار، پر از چالش‌هایی است که باید با آن‌ها روبرو شد. من شکست نخواهم خورد».

بسیاری پرونیست‌ها را مقصر می‌دانستند، اما ماسا که یک میانه‌رو است، می‌گوید که طرح‌های تأمین اجتماعی و یارانه‌های دولت برای زندگی بسیاری از آرژانتینی‌ها حیاتی است. به نظر می‌رسد که این پیام به گوش مردم خوش آمده است.

در همین حال، میلی با پیشنهادات رادیکالی مانند دلاری‌کردن اقتصاد، از شرکای تجاری اصلی کشور یعنی چین و برزیل انتقاد کرده است. او همچنین طرفدار کاهش اندازه دولت بوده و مخالف سقط جنین است.

برای پیروزی کامل در روز یکشنبه، یک نامزد باید بیش از ۴۵ درصد آرا یا ۴۰ درصد به همراه ۱۰ درصد اختلاف با نفر دوم به دست بیاورد. نتیجه انتخابات که باعث کناررفتن بولریچ، کاندیدای قدرت حاکم شد، با ایجاد ابهام و در مورد مسیر آینده کشور، احتمالاً بازارهای متزلزل را در روز دوشنبه دچار آشفتگی خواهد کرد.

میلی متعهد شده که وضعیت اقتصادی و سیاسی موجود را با «اره‌برقی» تکه‌تکه کند. موفق شده که برخی از رأی‌دهندگان خشمگین که از تورم خسته شده‌اند را به پیام «سیستم را آتش بزن» جلب کند. میلی در سخنرانی پس از اعلام نتایج گفت که ماه آینده برای پیروزی در دور دوم مبارزه خواهد کرد. او گفت: «ما با مهمترین انتخابات ۱۰۰ سال اخیر روبرو هستیم. اگر با هم کار کنیم می‌توانیم پیروز شویم، اگر با هم کار کنیم می‌توانیم کشورمان را نجات دهیم».

مقامات انتخاباتی گفتند که مشارکت حدود ۷۴ درصدی در این دور نسبت به انتخابات مقدماتی آگوست افزایش یافته است؛ اما به میزان قابل توجهی کمتر از مشارکت ۸۱ درصدی در انتخابات گذشته و پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات عمومی از زمان بازگشت به دموکراسی در سال ۱۹۸۳ بوده است.

هر کسی که پیروز شود، با یک اقتصاد در حال مرگ مواجه خواهد شد. ذخایر بانک مرکزی خالی است، پس از یک خشکسالی بزرگ، پیش‌بینی رکود شده  و برنامه ۴۴ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول (IMF) در حال نوسان است.