به گزارش اکوایران، همراه با صدای تشویق هواداران و در حالی که یک اره‌برقی را بالای سر برده بود، مرد داستان ما وارد صحنه شد. او به اطراف نگاه کرد و با عصبانیت فریاد زد: «اره برقی! اره برقی!». در اطراف او فریادها، شعارها، و بوق ماشین‌ها با صدای بلند شنیده می‌شد. این یک نمایش از پیش آماده‌شده نبود، بلکه رقابت ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۳ آرژانتین بود که در آن، خاویر میلی، یکی از نامزد‌های اصلی و با شانس موفقیت بالاست. حضورهای مکرر او با اره‌برقی در کمپین‌های انتخاباتی نمادی از وعده‌هایی برای کاهش شدید هزینه‌های دولت، حذف یارانه‌های عمومی و «برهم زدن وضعیت موجود» است.

به نوشته سی‌ان‌ان، میلی، اقتصاددان و تحلیل‌گر سیاسی سابق، فضای سیاست آرژانتین را در ماه آگوست غافلگیر کرد؛ زمانی که بیشترین سهم را در انتخابات مقدماتی ائتلاف که اکثر ناظران آن را نشان‌دهنده رقابت سنگین انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در ۲۲ اکتبر می‌دانند، به دست آورد.

طی ۲۰ سال گذشته، سیاست آرژانتین تا حد زیادی تحت تسلط یک طیف خاص بوده و میلی نماینده یک نیروی خارجی جدید است که به طور تهاجمی قدرت‌های سنتی را در هر دو طرف راهرو به چالش طلبیده است. این یک داستان آشناست که با ظهور ستاره‌های راست‌گرای دیگر مانند دونالد ترامپ و ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل مقایسه می‌شود.

انتخابات آرژانتین

مانند بولسونارو، میلی در زمان بحران اقتصادی بزرگ در کشورش به شهرت رسید. تورم سالانه آرژانتین در ماه آگوست به ۱۲۴ درصد رسید که بالاترین سطح آن در بیش از ۳۲ سال گذشته است و قیمت مواد غذایی به ویژه نسبت به ماه قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. مانند ترامپ، میلی توانسته احساسات خشم‌آلود خود را به سمت طبقه نخبگان سیاسی هدایت کند.

حامیان میلی در مقابل شعار ترامپی «باتلاق را تخلیه کن» فریاد می‌زنند «همه آن‌ها بروند»! که ابراز خشمی نسبت به سیاستمداران هر دو طیف سیاسی آرژانتین است. در حال حاضر، جریان چپ حاکم است و در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ توسط راست‌ها در قدرت بودند. میلی خود را به عنوان کاندیدای تجدد معرفی می‌کند؛ پیشنهادی که به گوش مردم در رأی‌گیری مقدماتی خوش آمد. اکنون سؤال این است که آیا استراتژی او در انتخابات اصلی همان تأثیر را خواهد داشت؟

آرژانتین میلی

میلی که ازدواج نکرده و با پنج سگ ماستیف انگلیسی زندگی می‌کند، خود را یک لیبرتارین و «آنارکو سرمایه‌دار» توصیف می‌کند. او قول داده است که یارانه‌های عمومی را کاهش دهد و وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش‌وپرورش، محیط زیست، و زنان را منحل کند. شاید مهم‌ترین پیشنهاد میلی دلاری‌شدن آرژانتین باشد؛ طرحی رادیکال که به ادعای او راه‌حل نهایی برای مشکلات مزمن تورم این کشور است. جایگزینی پزو با دلار آمریکا و کنارگذاشتن سیاست پولی مستقل، رویکرد جدیدی در آمریکای لاتین به شمار نمی‌رود؛ جایی که اکوادور، السالوادور و پاناما همگی از دلار آمریکا استفاده می‌کنند، اما تاکنون در کشوری به بزرگی آرژانتین آزمایش نشده است.

انتخابات آرژانتین

همچنین مهارت میلی به عنوان یک استراتژیست اقتصاد کلان نیز آزمایش نشده است. او قبل از ورود به سیاست، به عنوان تحلیلگر مالی در بخش خصوصی کار می‌کرد. خاویر مارکوس، استاد امور مالی دانشگاه ملی روزاریوی بوئنوس‌آیرس گفت: «بازکردن اقتصاد بدون هیچ مانع حفاظتی هرگز در آرژانتین اتفاق نیفتاده است. در حالی که سایر کشورها به لطف دلاری‌شدن، قیمت‌ها را به طور مؤثر تثبیت کرده‌اند، کنارگذاشتن سیاست پولی به معنای کنارگذاشتن توانایی دولت برای تأثیرگذاری بر امور مالی کشور است». مارکوس اشاره می‌کند که دلاری‌شدن آرژانتین را بیشتر در معرض مشکلات اقتصادی خارجی قرار می‌دهد. این یک تفاوت بزرگ است زیرا هم ترامپ و هم بولسونارو همیشه از اولویت‌دادن به کشورشان و حمایت از تولید داخلی صحبت می‌کنند. اما اگر به مایلی نگاه کنید، می‌بینید که او همیشه از بازکردن درب‌های آرژانتین به سوی جهان صحبت می‌کند».

سیاست‌هایش او را در مسیر برخورد با رأی‌دهندگان زن آرژانتین قرار داده است. میلی در جریان مبارزات انتخاباتی گفته که خواستار برگزاری همه‌پرسی برای لغو اصلاحات قانون اساسی سال ۲۰۲۰ است که سقط جنین را قانونی می‌کند؛ اگرچه کارشناسان قانون اساسی با مصاحبه سی‌ان‌ان تردیدهایی در مورد قانونی‌بودن چنین اقدامی را مطرح کردند.

او همچنین خطرات سیاسی حمله به پاپ فرانسیس را پذیرفته و حتی در نوامبر ۲۰۲۰ از او به عنوان «فرستاده شیطان» یاد کرده است. اگرچه میلی در ماه‌های اخیر از این دیدگاه‌ها فاصله گرفته است. آرژانتین همچنان یک کشور عمیقاً کاتولیک بوده و بر اساس اطلاعات سازمان سیا، بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند.

انتخابات آرژانتین

در حالی که میلی شخصاً در مسیر مبارزات انتخاباتی به پاپ فرانسیس حمله نکرده است، یکی از سخنگوهای او به سی‌ان‌ان گفت که از نظر میلی، «پاپ فرانسیس نماینده بخش‌هاییست که از پیشرفت در جامعه جلوگیری می‌کند».

رویارویی با پاتریشیا بولریچ و سرخیو ماسا

اما علی‌رغم لفاظی‌های تیتربرانگیز و موفقیت‌های شوکه‌کننده‌اش در انتخابات مقدماتی، نامزدی مایلی برای ریاست‌جمهوری تا پیروزی فاصله زیادی دارد. رؤسای جمهور آرژانتین در یک سیستم دو دوره‌ای انتخاب می‌شوند که به نفع ائتلاف‌سازی بوده و برای مهار افراط‌گرایی طرفین طراحی شده است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که رأی‌ها به سه صورت تقسیم می‌شوند و میلی اندکی از پاتریشیا بولریچ، کاندیدای سنتی راست میانه و سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد چپ‌گرا جلوتر است. بولریچ، وزیر امنیت سابق به سی‌ان‌ان اسپانیولی گفت که به اقتصاددانان اجازه خواهد داد تا وزارت دارایی را اداره کنند و در مقایسه با طغیان‌های میلی، با دستانی آرام و محکم سکان‌داری خواهد کرد.

ماسا که به عنوان رقیب اصلی میلی دیده می‌شود، تلاش دارد در مقایسه با ائتلاف دولتی فعلی، خود را به عنوان صدای عمل‌گرایانه جریان چپ نشان دهد. او تلاش کرده تا از نظر سیاسی از کریستینا فرناندز دی کرشنر، معاون بلندپایه رئیس‌جمهور آرژانتین فاصله بگیرد، بدون اینکه حمایت پایگاه او را از بین ببرد.

انتظار نمی‌رود که نه ماسا و نه بولریچ در این مرحله از مبارزات انتخاباتی با میلی برخورد کنند، و هر دو ائتلاف سنتی از عدم تجربه زمام‌داری میلی و خطرات از بین‌بردن ساختارهای اقتصادی موجود آرژانتین انتقاد کردند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که امسال اشتهای زیادی از سمت جامعه برای تغییر وجود دارد و نامزد برنده باید راهی برای بهره‌برداری از آن بیابد. کلودیو ژاکلین، معاون سردبیر یک روزنامه پیشروی آرژانتینی گفت: «مسئله اصلی این انتخابات تغییر است؛ حتی سرجیو ماسا نیز نشان‌دهنده تغییر در تداوم دولت است».

انتخابات آرژانتین

روز یکشنبه، نامزدها در اولین مناظره اجباری شرکت خواهند کرد. دور اول رأی‌گیری در سه هفته بعد برگزار می‌شود. اگر هیچ نامزدی ۴۵ درصد آرا را به دست نیاورد (یا بیش از ۴۰ درصد و با اختلاف بیش از ۱۰ درصدی با پایینی)، دو نامزد با بالاترین رتبه به دور دوم در نوامبر راه می‌یابند. پس از هفته‌ها تقابل و مقایسه، دور دوم بزرگترین آزمون میلی خواهد بود. فاکوندو نجامکیس، مدیر شرکت نظرسنجی اوپینا در بوئنوس‌آیرس، به سی‌ان‌ان گفت که در حالی که صعود غافلگیرکننده او تاکنون به نفعش بوده است، گاهی اوقات تازگی ایده‌های او می‌تواند رأی‌دهندگان را بترساند.

او خاطرنشان کرد: «با نگاه به دور دوم، چالش میلی جلوگیری از ترس یا عدم اطمینان در میان اکثریت قریب به اتفاق رأی‌دهندگان خواهد بود که ممکن است در نهایت به نامزدی رأی دهند که هرگز فکرش را نمی‌کردند؛ فقط برای اینکه میلی به قدرت نرسد».