به گزارش اکوایران، پس از حمله حماس به اسرائیل، این مسئله به میان آمد که احتمالا دست کم در کوتاه‌مدت، عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان از دست رفته است. با این حال، پرسش اصلی این است که مردم کشورهای عربی، چه رویکردی نسبت به عادی‌سازی روابط کشورشان با اسرائیل دارند.

مصر نخستین کشوری عرب بود که برای عادی‌سازی روابطش با اسرائیل، قدم برداشت. این کشور که هم‌مرز با اسرائیل است، در سال ۱۹۷۸ توافق صلحی با اسرائیل به امضا رساند که هنوز هم پابرجاست.

پس از مصر، اردن دومین کشور عرب بود که برای عادی‌سازی با اسرائیل اقدام کرد. مقامات اردنی در سال ۱۹۹۴ توافقی با اسرائیل به امضا رساندند.

به‌رغم توافق‌های صلح مصر و اردن با اسرائیل، باز هم به نظر می‌رسد روابط این کشور با رژیم اسرائیل، چندان گرم و نزدیک نیست. این دوری و سردی، ریشه در نظرات مردم این کشورها دارد.

بررسی‌ها و افکارسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم کشورهای عربی در کل اعتماد چندانی به اسرائیل ندارند. براساس نظرسنجی‌های موسسه‌ها و نهادهای مختلف، اعراب، ترجیح می‌دهند همیشه فاصله و حریمی میانشان با اسرائیل باشد به این دلیل که اسرائیل را تهدیدی برای ثبات در کشورشان قلمداد می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ کشورهایی نظیر امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل از طریق توافق ابراهیم اقدام کردند. یک سال بعد، مراکش هم وارد مسیر آن‌ها شد. درحالی‌که عربستان هم تصمیم داشت رفته‌رفته با اسرائیل به توافق برسد، ناگهان بحث جنگ به میان آمد و برنامه توافق دستِ کم فعلا به هم ریخت.

با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، مردم در کشورهای عربی، تمایلی ندارند که دولتشان به اسرائیل نزدیک شود. در این ویدیو، نتایج نظرسنجی دو موسسه در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.