به گزارش اکوایران، دو منبع مطلع آگاه خبر دادند که امارات متحده عربی به دولت اسد هشدار داده که در عملیات حماس و اسرائیل مداخله نکرده و اجازه حمله از خاک سوریه به اسرائیل را ندهد.

به نوشته آکسیوس، چندین کشور از جمله ایالات متحده، به شدت نگران هستند که عکلیات حماس علیه اسرائیل به لبنان یا سوریه کشیده شده و به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود. رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و آمریکا در روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «اکنون زمان مناسبی برای هیچ یک از طرف‌های متخاصم نسبت به اسرائیل نیست که از این حملات به نفع خود استفاده کند».

اماراتی‌ها که سال گذشته روابط خود با سوریه را عادی کرده و از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای سفر به ابوظبی دعوت کرده بودند، نفوذ بیشتری بر دولت سوریه نسبت به اکثر کشورهای عربی منطقه دارند. امارات متحده عربی همچنین پس از امضای معاهده صلح در سال 2020 به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم با میانجیگری ترامپ، با اسرائیل رابطه نزدیکی دارد.

به گفته این دو منبع، مقامات اماراتی پیام‌های خود را به مقامات عالی‌رتبه سوری ارسال کرده و دولت بایدن را در مورد ارتباط خود با سوری‌ها در جریان قرار داده‌اند.

همچنین در روز دوشنبه، درگیری در مرز اسرائیل و لبنان آغاز شد. چند نیروی جهاد اسلامی فلسطین از لبنان به اسرائیل نفوذ کردند. دو نفر از آن‌ها در این درگیری کشته  و چند سرباز اسرائیلی زخمی شدند.حزب‌الله به سرعت اعلام کرد در این حمله برون‌مرزی نقشی نداشته و اندکی پس از آن، جهاد اسلامی مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. اسرائیل با حمله به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان دست کم پنج تن از اعضای این سازمان را کشت. حزب الله نیز با پرتاب موشک به پایگاه‌های نظامی اسرائیل در مرز پاسخ داد.

ارتش اسرائیل از غیرنظامیان اسرائیلی در روستاها و شهرهای نزدیک به مرز خواست تا از منطقه خارج شده و به افرادی که در آنجا ماندند دستور داده شد وارد پناهگاه‌ها شوند.

از سوی دیگر خبرگزاری اسرائیلی وای‌نت در گزارشی ادعا کرده اسرائیل با پیامی که از طریق دولت فرانسه ابلاغ شده، حزب‌الله لبنان را تهدید کرده در صورت ورود به جنگ برای همراهی با حماس، با همکاری نیروی دریایی آمریکا دمشق، پایتخت سوریه را مورد حمله قرار داده و شخص بشار اسد را هدف خواهد گرفت.