به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد فضاسازی‌ها درباره ارتباط عملیات طوفان الاقصی نیروهای مقاومت فلسطین و توافق اخیر دولت بایدن با تهران گفت که  توافق تبادل زندانیان با تهران و آزادسازی اموال مسدود شده ایران در کره جنوبی ارتباط با حملات علیه رژیم اسرائیل ندارد.

به نوشته ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: توافق برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران هیچ ارتباطی به حمله وحشتناک علیه اسرائیل ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: حتی یک پنی هم خرج نشده و این دارایی فقط می‌تواند برای نیازهای بشردوستانه هزینه شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست است.

پیش از این در روز شنبه،  برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های دوحه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق ) گفت: «تمام پولی که در حساب‌های محدود در دوحه به عنوان بخشی از توافق آزادی ۵ آمریکایی در ماه سپتامبر سپرده شده، در دوحه باقی می‌ماند. یک پنی نیز از این پول خرج نشده است.»

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا افزود: این دارایی ها نمی‌تواند به ایران منتقل شود و فقط می‌تواند در آینده برای اهداف بشردوستانه استفاده شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست و گمراه کننده است.

170641118

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، صبح روز شنبه به وقت محلی، گفت که اسرائیل حق دارد از کشور و مردمش دفاع کند.

بایدن بار دیگر بر حمایت کامل آمریکا از اسرائیل تاکید کرد و گفت که «کشورش در کنار اسرائیل می ایستد.»

رئیس جمهور آمریکا گفت:«این زمانی نیست که هیچ طرف متخاصمی با اسرائیل از این حملات سوء استفاده کند و به دنبال منفعت طلبی باشد.»

بایدن تاکید کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل «بسیار محکم و تزلزل ناپذیر» است.

او همچنین گفت که دولتش با متحدانش صحبت می‌کند تا مطمئن شود اسرائیل «آن چه را که برای دفاع از خود نیاز دارد در اختیار دارد.»  رئیس جمهور آمریکا به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.