به گزارش اکوایران، ولید العمری، رئیس دفتر خبرگزاری الجزیره در رام‌الله، می‌گوید که نیروهای اسرائیلی خانه‌ای در شهرک «افکیم» را محاصره کرده‌اند و مذاکره با مبارزان فلسطینی که ادعا می‌شود عده‌ای را گروگان گرفته‌اند، در جریان است.

العمری گفت: «منابع اسرائیلی تخمین می‌زنند که حداقل 1000 فلسطینی توانسته‌اند از چهار منطقه مختلف به داخل اسرائیل نفوذ کنند. این اولین بار از سال 1948 است که این تحولات در طرف اسرائیلی مرز اتفاق می‌افتد، در حالی که معمولاً به مناطق عربی محدود نگه داشته می‌شدند.»

هشدار قبلی

نور عوده، تحلیلگر سیاسی به الجزیره گفته است که هیچ هشداری در مورد آنچه قرار بود اتفاق بیافتد، وجود نداشته است. عوده گفت: «کسانی که در گذشته در مورد چنین حملاتی صحبت می‌کردند، به طرح داستان‌های علمی تخیلی متهم می‌شدند. ما باید به خاطر داشته باشیم که اسرائیل یک قدرت نظامی است و تفاوت بین ارتش اسرائیل و فلسطین بسیار زیاد است. بنابراین آنچه امروز دیدیم بدون شک غیرمنتظره است.»

او افزود: «اما تحلیلگران ماه‌هاست که درباره آنچه در سرزمین‌های اشغالی و غزه بر فلسطینی‌ها می‌گذرد هشدار می‌دهند. بنابراین هرکسی که از وضعیت اطلاعی داشت می‌دانست که آرامش پیش از این گول زننده بوده است و می‌دانست که قرار است اتفاق بزرگی بیفتد.»

کابینه اسرائیل چه تصمیمی خواهد گرفت؟

محجوب زویری، استاد دانشگاه قطر، می‌گوید که دولت اسرائیل در وضعیت بسیار سختی قرار دارد.

او به الجزیره گفت: «اولاً، آنها می‌توانند در واکنش خود بسیار قاطع و خشن باشند. اما این مشکل را حل نمی‌کند و همچنین انتقاد جامعه بین المللی را به همراه خواهد داشت. ثانیا، آنها ممکن است خود را بیشتر قربانی نشان دهند، با گفتن این که قربانی حماس هستند، و این در واقع کابینه اسرائیل را بیشتر مسئول خواهد کرد.»

زویری افزود: «در نهایت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ممکن است در این شرایط منافع سیاسی خود را دنبال کند و بین خواسته‌ها و وظایف خود به عنوان نخست وزیر تعادل ایجاد کند، در حالی که در ماه‌های اخیر با اعتراضاتی علیه سیاست‌های خود مواجه بوده است.