به گزارش اکوایران، گروه فلسطینی حماس بزرگترین حمله سال‌های اخیر را به اسرائیل انجام داده است و در یک حمله غافلگیرانه که شامل ورود افراد مسلح به شهرک‌های اسرائیلی پس از شلیک راکت‌هایی از نوار غزه بود، بیش از 40 نفر را کشت. اسرائیل نیز متقابلا مواضعی را در غزه هدف گرفته که تاکنون دست کم 198 نفر کشته شده‌اند.

به نوشته الجزیره، واکنش کشورهای جهان به این درگیری تاکنون به این شرح بوده است:

کمیسیون اروپایی

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «من به صراحت حمله انجام شده توسط حماس علیه اسرائیل را محکوم می‌کنم ... اسرائیل حق دارد از خود در برابر چنین حملاتی دفاع کند.»

مصر

مصر در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه که توسط خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد، نسبت به «عواقب مهلک» تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها هشدار داد. این بیانیه خواستار «به کارگیری حداکثری خویشتنداری و پرهیز از قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطر بیشتر» شد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز در تماسی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره تحولات گفت‌وگو کرد و گفت: «هر دو طرف باید برای جلوگیری از خطرات جدی خویشتن داری کنند.»

قطر

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به تنهایی مسئول تشدید خشونت‌ها با مردم فلسطین است. این بیانیه از هر دو طرف خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و از جامعه بین المللی خواست که از استفاده اسرائیل از این رویدادها به عنوان بهانه‌ای برای آغاز جنگی نامتناسب علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه جلوگیری کند.

روسیه

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه گزارش داد که روسیه با اسرائیل، فلسطینی‌ها و کشورهای عربی در ارتباط با تشدید درگیری در تماس است. وی افزود: «ناگفته نماند که ما همیشه خواهان خویشتنداری هستیم.»

عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری دولتی، وزارت امور خارجه عربستان سعودی خواستار «توقف فوری خشونت» میان اسرائیل و فلسطینیان شد. این وزارتخانه می‌افزاید: «ما تحولات بی‌سابقه بین تعدادی از گروه‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیل را دنبال می‌کنیم که به سطح بالایی از خشونت در تعدادی از جبهه‌ها منجر شده است.»

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست تا با خویشتن‌داری رفتار کنند و از اقدامات خصمانه‌ای که می‌تواند اوضاع را تشدید کند، خودداری کنند.

اردوغان در کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «ما از همه طرف‌ها خواستار خویشتنداری هستیم. آن‌ها باید از اقدامات تهاجمی خودداری کنند.»

انگلستان

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز حمله روز شنبه حماس به اسرائیل را محکوم کرد. 

کلورلی در پستی در شبکه های اجتماعی گفت: «بریتانیا به صراحت حملات حماس به اسرائیلی را محکوم می‌کند. بریتانیا همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهد کرد.»