به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

گزارش آمریکا از استراتژی چین برای گمراه کردن رسانه‌های جهانی

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است که چین رسانه‌های جهانی را از طریق سانسور، جمع‌آوری داده‌ها و خرید مخفیانه بنگاه‌های رسانه‌ایی، دستکاری و گمراه می‌کند.

پکن روز شنبه ضمن انتقاد از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که در آن چین به سرمایه‌گذاری برای دستکاری اطلاعات متهم شده‌ است، ایالات متحده را «امپراتوری دروغ» خواند.

در گزارش دستگاه دیپلماسی آمریکا با موضوع استراتژی اطلاعاتی چین که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است که پکن سالانه میلیاردها دلار برای دستکاری داده‌ها به منظور تبلیغ و ارتقاء جایگاه خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در این گزارش تصریح می‌کند: چین رسانه‌های جهانی را از طریق سانسور، جمع‌آوری داده‌ها و خرید مخفیانه بنگاه‌های رسانه‌ای خارجی دستکاری و اغفال می‌کند.

کشته‌شدن یک سرباز جمهوری آذربایجان در مرز ارمنستان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی کشته‌شدن یک سرباز ارتش این کشور بر اثر تیراندازی نیروهای مرزی ارمنستان شد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان عصر روز شنبه ادعا کرد که یک نفر از سربازان ارتش این کشور در مرز ارمنستان کشته شده است.

در این بیانیه آمده که این سرباز بر اثر تیراندازی یک تک‌تیرانداز که از خاک ارمنستان صورت گرفته، جان خود را از دست داده است.

چند روز پیش منطقه قره باغ، صحنه حمله و تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان به سمت مواضع نیروهای ارمنستان بود، اما از شدت این درگیری‌ها پس از گفت‌وگوی صلح بین باکو و ارامنه قره‌باغ، در منطقه قره‌باغ به میزان زیادی کاهش یافته است.

رسانه اسرائیلی از سفر اردوغان به بیت المقدس طی روزهای آتی خبر داد

منابع از برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهوری ترکیه به بیت المقدس و اقامه نماز در مسجد الاقصی طی روزهای آتی خبر دادند.

روزنامه رأی الیوم به نقل از شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه احتمال دارد به شهر قدس سفر کند و صدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه را جشن بگیرد.

طبق این گزارش، در صورت انجام این سفر رجب طیب اردوغان بر اساس توافقات صورت گرفته بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مسجد الاقصی نماز خواهد خواند.

رسانه‌های ترکیه خبر سفر آتی رئیس جمهوری ترکیه به شهر قدس را به نقل از این شبکه اسرائیلی بازنشر کردند.

اذعان وزیر خارجه انگلیس به «سختی»های حمایت از اوکراین

وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه گفت که حمایت از اوکراین در جنگش با روسیه سخت و دردناک است.

به گزارش ایسنا، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با هفته‌نامه سیاسی «هاوس» در رابطه با ادامه حمایت‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه گفت: این سخت و دردناک است؛ اما اگر ما تزلزل و لغزش پیدا کنیم، کار فقط سخت‌تر و دردناک‌تر خواهد شد.

او با بیان اینکه موضع دولت انگلیس در مورد این موضوع قاطع است، افزود که خستگی ناشی از جنگ وجود دارد و این یک «مساله بزرگ» است.

از جیمز کلورلی همچنین درباره صحبت‌های ترامپ که گفته بود می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت صلح را میان روسای جمهور اوکراین و روسیه برقرار کند، سوال پرسیده شد. او به نرمی خندید و گفت: من بسیار آگاه هستم که دونالد ترامپ یک سبک لفاظی خاص دارد و وقتی او رئیس‌جمهور شد، در حوزه روابط بین‌الملل کارهای بسیار شگفت‌آور و مثبتی انجام داد، مثل توافق‌های ابراهیم.

مخالفت وزیر دفاع ترکیه با خروج نیروهایش از سوریه

وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم اجرای راه‌حل سیاسی برای بازگشت ایمن پناهجویان، بار دیگر اعلام کرد که نیروهای این کشور از مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه خارج نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران به برخی موضوعات در ارتباط با سوریه از جمله گفت‌وگو با دمشق و مساله عقب‌نشینی از مناطق سوریه پرداخت.

او در گفت‌وگوی مطبوعاتی با شبکه ماهواره‌ای A Haber»» این کشور، بار دیگر بر موضعگیری کشورش در مخالفت با خروج از شمال سوریه تاکید کرد و این طرح را «غیرمنطقی» خواند و بر آمادگی آنکارا برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با دمشق تاکید کرد.

گولر ادعا کرد: ما همواره برای دیدار و گفت‌وگو آماده هستیم؛ اما خواسته‌های سوریه چیزی نیست که بتوان آنها را فورا پذیرفت، آنها می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود؛ اما ترکیه چرا باید خارج شود؟

او در پاسخ به سوالی درباره خروج از سوریه آنگونه که دمشق به عنوان پیش‌شرط مرحله عادی‌سازی دوباره روابط مطرح کرده، گفت: دمشق به ترکیه که برای بازگشت سوری‌ها به کشورشان در تلاش است و اقدامات گسترده‌ای را در این چارچوب انجام می‌دهد، می‌گوید از سوریه خارج شو اما این را به حزب کارگران کردستان، داعش و یا آمریکا نمی‌گوید، این را از ترکیه‌ای می‌خواهد که سال‌ها است بیش از سه میلیون سوری‌ را پناه داده است.

تاکید آلمان و کشورهای آسیای میانه بر توسعه کریدور ترانزیتی دریای خزر

صدراعظم آلمان در دیدار با رهبران آسیای مرکزی بر توسعه کریدور ترانزیتی دریای خزر تاکید کرد.

اولاف شولتس با میزبانی از رهبران پنج کشور آسیای میانه شامل ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بر توسعه این پروژه، موسوم به «کریدور میانی»، تاکید کرد.

کریدور میانی اروپا را از طریق قفقاز، دریای خزر و آسیای مرکزی به بازارهای آسیایی وصل می‌کند.

در بیانیه مشترک کشورهای یاد شده که روز شنبه، هشتم مهرماه، منتشر شد، طرفین بر تمایل خود برای جذب سرمایه‌گذاری در پروژه «کریدور میانی»، به عنوان بخشی از پروژه ترانزیتی «دروازه‌های جهان»، تاکید کردند.

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در آسیای مرکزی است و در مجموع سهمی ۴۰ درصدی از کل سرمایه‌های جذب شده خارجی در این منطقه را دارد.

پاکستان روابطش را با اسرائیل عادی سازی نخواهد کرد

سرپرست وزارت خارجه پاکستان به رسانه‌ها گفت، با توجه به ادامه اشغال فلسطین، اسلام‌آباد از دیگر کشورها کپی نمی‌کند و با اسرائیل روابطش را عادی سازی نخواهد کرد.

به گزارش میدل ایست مانیتور، "جلیل عباس جیلانی" سرپرست وزارت امور خارجه پاکستان گفت، مساله حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین به همان اندازه مساله کشمیر برای اسلام‌آباد مهم است - قلمرویی مورد ادعای هند و پاکستان است.

فرانسه: آذربایجان تنها پس از کوچ جمعی ارامنه با سازمان ملل همکاری کرد

ارمنستان خواهان کمک‌ اتحادیه اروپا برای فراهم کردن امکانات مناسب به منظور پذیرش موج گسترده آوارگان قره باغ کوهستانی شده است.

فرانسه روز شنبه از اینکه آذربایجان تنها پس از خروج بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی حاضر به پذیرش ماموران سازمان ملل در قره باغ کوهستانی شده است، ابراز تاسف کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که با دولت آذربایجان بر سر ورود هیئتی از ناظران این سازمان به قره‌باغ کوهستانی توفق کرده است.

بر اساس این توافق، ناظران سازمان ملل متحد در ماموریتی که طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است برای ارزیابی نیاز‌های بشردوستانه در قره‌باغ کوهستانی، وارد این منطقه می‌شوند.

وزارت امور خارجه فرانسه ضمن ابراز تاسف از موافقت دیرهنگام آذربایجان با این ماموریت، اعلام کرده است که در جریان اعزام یک هیئت ارزیاب از سوی سازمان ملل متحد به قره‌باغ قرار گرفته است.

نهایی شدن طرح راه‌اندازی خط تولید پهپادهای ترکیه‌ای در اوکراین

مدیرکل شرکت ترکیه‌ای سازنده پهپادهای جنگی به بیان جزئیاتی درباره طرح این شرکت برای تولید پهپاد در اوکراین و چالش‌های پیش روی آن پرداخت.

هالوک بایراکتار، مدیرکل شرکت ترکیه‌ای «بایکار» در صنایع هوافضای ترکیه گفت: ما سه فعالیت اقتصادی اصلی در اوکراین داریم. یکی از آن‌ها کارخانه است. بعدی مرکز خدماتی و دفتر ریاست است. این یک سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری بوده و روند آن آغاز شده است. کار احداث آغاز شده است. حدود یک سال و نیم طول خواهد کشید. برنامه داریم که حداقل، ۳۰۰ نفر را در اینجا استخدام کنیم.

پایگاه خبری اوکراینسکا پراودا گزارش داد که بایراکتار گفت: این طرح تولیدی خودکفا، سازگار با محیط زیست و برای دو طرف سودمند خواهد بود، چراکه اوکراین فناوری‌های منحصربه‌فردی در تولیدات موتورها دارد و طرف ترکیه‌ای هم پهپادهایی را عرضه می‌کند که این موتورها روی آن نصب خواهند شد.

درخواست کلمبیا از اتحادیه اروپا برای کاهش تقاضای کوکائین

ایوان ولاسکز گومز، وزیر دفاع کلمبیا می‌گوید که اتحادیه اروپا نیز باید در کنار کشورش در راه مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق گسترده مواد مخدر تلاش کند.

به گفته او، مهمترین قدم اتحادیه اروپا در این راه، کاستن از تقاضای عظیم قاره سبز برای کوکائین است.

آقای گومز که روز جمعه برای دومین دور گفتگوهای اتحادیه اروپا و کلمبیا در موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر به بروکسل آمده بود، از اتحادیه اروپا خواست تا تلاش‌های خود را در این راه افزایش دهد.

او به خبرنگاران گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که از رسیدن کوکائین به شما در اینجا در قاره اروپا جلوگیری کنیم. اما همزمان با تلاش‌های ما برای کنترل عرضه، کشورهای مصرف کننده نیز باید تلاش کنند تا تقاضا را کنترل و کاهش دهند. زیرا تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد مردم برای تولید بیشتر تلاش خواهند کرد.»