به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

روسیه: حمله به کریمه، مسکو و انبارهای نفت را خنثی کردیم

روسیه اعلام کرد که «حمله هماهنگ اوکراین» به کریمه را در اوایل روز یکشنبه خنثی کرده است. به گفته کرملین پهپادهای اوکراینی همچنین مسکو را هدف قرار گرفتند و ترافیک هوایی پایتخت روسیه را مختل کردند. در همین زمینه هم حمله پهپادهای کی‌یف باعث آتش سوزی در یک انبار نفت در جنوب غربی روسیه شد.

به گزارش رویترز اوکراین در روزهای اخیر مجموعه‌ای از حملات را به اهداف نظامی روسیه در کریمه اشغالی از جمله تاسیسات «ناوگان دریای سیاه» نیروی دریایی روسیه انجام داده است تا تلاش‌های جنگی مسکو در این منطقه حساس را تضعیف کند.

علاوه بر این، حملاتی در عمق روسیه، دور از خطوط مقدم جنگ هم افزایش داشته است. به طوری که شهردار مسکو گفت حداقل دو پهپاد اوایل روز یکشنبه در پایتخت سرنگون شده است.

رویترز به طور مستقل این گزارش‌ها را  تایید نکرده و کی‌یف هم اظهارنظری دراین باره نداشته است.

رئیس ستاد ارتش آمریکا: چین در صورت حمله به تایوان، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با تاکید بر تداوم حمایت از توافقات دوجانبه با تایوان از جمله ضمانت‌های داده شده، اظهار داشت: امریکا قادر است به دفع هر هرگونه حمله احتمالی به تایوان است.

میلی با تاکید بر اینکه «مداخله امریکا موضوعی کامل مطرح است»، گفت: ما به روابط و حمایت از تایوان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما خواهان روابط مسالمت آمیز بین چین و تایوان هستیم، اما از نظر نظامی، معتقدم چین اگر بخواهد به تایوان حمله کند یا آن را تصرف کند، مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ خواهد شد.

تایوان از سال 1949 میلادی تحت مدیریت خود بوده است، زمانی که بقایای نیروهای کومینتانگ (حزب حاکم تایوان) به رهبری چیانگ کای شک پس از شکست آن در جنگ داخلی چین به جزیره گریختند.

چین، تایوان را قلمرو خود می‌داند و در سال‌های گذشته رزمایش‌های نظامی در منطقه اطراف این جزیره را افزایش داده است.

اردوغان: مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اروپا در حال مرگ است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا را «در حال احتضار» خواند.

وی با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا گفت که اروپا «به دنبال دور شدت از ترکیه» است. آقای اردوغان در سخنان خود تاکید کرد که ترکیه «در حال بررسی شرایط است» و «آنکارا می‌تواند مسیر دیگری در پیش بگیرد.»

موضع‌گیری آقای اردوغان پس از آن انجام می‌شود که اولیویه وارهلی، کمسیر اروپایی در گسترش اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته بود تا اقدامات بیشتری در زمینه توسعه دموکراسی انجام دهد.

آقای وارهلی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفته بود: «مواردی که در زمینه دموکراسی و حکومت قانون باید محقق شوند بسیار روشنند» و آنکار «هنوز نتوانسته آنها را محقق کند.» 

ترکیه ابتدا در سال ۱۹۸۷ تقاضای عضویت در اتحادیه اقتصادی اروپا را ارایه داد و سپس در سال ۱۹۹۹، پس از تشکیل اتحادیه اروپا به طور رسمی خواستار پیوستن به آن شد. با این وجود، پس از گذشته ۲۴ سال بروکسل می‌گوید که آنکارا هنوز شرایط لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را فراهم نکرده است.

نخست وزیر ایتالیا: با مهاجران آینده اروپا در خطر است

نخست وزیر ایتالیا هشدارداد موج عظیم مهاجران آینده اروپا را در خطر قرار داده است.

به گزارش شفقنا به نقل از فرانس24؛ جورجیا ملونی در جریان بازدید از جزیره لامپدوزا – که مقر اصلی ورود مهاجران غیرقانونی به ایتالیا است- گفت: آینده اروپا در خطر است.

ملونی که در کنار اروزولا فون‌درلاین رییس کمیسیون اروپا صحبت می‌کرد گفت: همه کشورهای اروپایی باید برای یک راه حل پایدار و مشترک برای جلوگیری از ورود مهاجران تلاش کنند.

فون درلاین هم در اینباره گفت: مهاجرت یک چالش اروپایی است و همه کشورهای اروپایی در این مورد در کنار هم هستند. ما تصمیم خواهیم گرفت که چه کسی و تحت چه شرایطی به اتحادیه اروپا بیاید. نه قاچاقچیان.

گفتنی است تنش‌ها در جزیره لامپدوزا که به تونس نزدیک‌تر است تا سرزمین اصلی ایتالیا، افزایش یافته است و ساکنان این جزیره نسبت به جریان دائمی مهاجرانی که تلاش می‌کنند از شمال آفریقا به سواحل خود به اروپا برسند ابراز شکایت می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت: چین برای تعیین منشاء کرونا دسترسی کامل فراهم کند

رئیس سازمان جهانی بهداشت چین را برای دسترسی کامل به منظور تعیین منشاء کووید تحت فشار قرار می‌دهد.

فایننشال تایمز روز یکشنبه گزارش داد: رئیس سازمان جهانی بهداشت از پکن خواست تا اطلاعات بیشتری در مورد منشاء کووید-19 ارائه دهد. او گفته آماده است تیم دوم را برای بررسی این موضوع به ووهان چین بفرستد.

تدروس آدهانوم گبریسوس گفت: ما چین را تحت فشار قرار می‌دهیم تا دسترسی کامل را بدهد و از کشورها می‌خواهیم برای ترغیب پکن به همکاری این موضوع را در دیدارهای دوجانبه خود مطرح کنند».

اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بیان می‌شود که مقامات بهداشتی و شرکت‌های دارویی در سراسر جهان برای به‌روزرسانی واکسن‌ها برای مبارزه با انواع جدیدتر ویروس کرونا در حال رقابت هستند.

سازمان جهانی بهداشت برای مدت طولانی چین را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در مورد منشاء کووید تحت فشار قرار داده است و می گوید که تا زمانی که این اتفاق نیفتد، همه فرضیه ها روی میز باقی مانده‌اند.

کشته شدن یک دختر بچه در سقوط هواپیمای نظامی در ایتالیا

رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند که یک فروند هواپیمای تیم نمایش هوایی ایتالیا هنگام تمرین در آسمان فرودگاهی واقع در حاشیه شهر تورین دچار سانحه شد و سقوط کرد.

در پی این سانحه هوایی که روز شنبه رخ داد، خلبان این هواپیما موفق شد تا پیش از برخورد به زمین، ایجکت کرده و به کمک صندلی‌پَران و چتر نجات خود را به زمین برساند. با این حال، او به دلیل شدت آتش‌سوزی حاصل از برخورد هواپیمای تحت هدایتش به زمین، دچار سوختگی شده است.  

گزارش‌ها حاکیست، هواپیما یا قطعاتی از آن با خودروی حامل یک خانواده در حال تردد از جاده کناری این پایگاه هوایی، برخورد کرده که در نتیجه آن یک دختر ۵ ساله کشته شده و سایر اعضای خانواده او از جمله پدر و مادر و دیگر فرزند ۹ سال آنها دچار سوختگی شده و برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

رسانه‌های ایتالیایی اعلام کردند که این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه کزله تورین که در نزدیکی شهری صنعتی واقع شده، رخ داده است.

ترامپ: از نظر ژنتیکی زیاد عمر می‌کنم

رییس جمهور سابق آمریکا رفتن به دهه 80 زندگی در صورت انتخاب بعنوان رییس جمهور را موضوعی کم‌اهمیت دانست.

به گزارش شفقنا به نقل از اکسیوس، دونالد ترامپ ۷۷ ساله، در مصاحبه ای با شبکه NBC گفت: نگران نیست که در صورت انتخاب مجدد در دهه ۸۰ زندگی اش باشد.

ترامپ که در نظرسنجی‌های انتخاباتی حزب جمهوریخواه فعلاً اول است گفت: نه، من نگران سن ام نیستم؛ زیرا پدرم بسیار بیشتر از آن [سن 93 سالگی] زندگی کرد. مادرم بسیار بیشتر از آن [88 سالگی] زندگی کرد. بنابراین از نظر ژنتیکی، این چیز خوبی است.

ترامپ تنها چند سال از بایدن، 80 ساله، جوانتر است و از انتقاد از سن بایدن خودداری کرده است. ترامپ در اوایل هفته در مصاحبه ای اظهارات مشابهی را مطرح کرد و گفت: بایدن برای رئیس جمهور شدن آنقدر مسن نیست – اما او بی کفایت است. چندین رهبر جهان وجود دارند که در دهه 80 خود فوق العاده بودند.

مارک میلی: کمک تسلیحاتی کره شمالی کمک زیادی به روسیه نمی‌کند

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه هنگام ورود به نروژ برای شرکت در نشست ناتو گفت که اگرچه ممکن است کره شمالی بتواند مهمات توپخانه‌ای روسیه برای جنگ در اوکراین را تامین کند، اما این کار احتمالاً تغییر زیادی در وضعیت جنگ بوجود نمی‌آورد.

او به خبرنگاران گفت که دیدار اخیر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شرق این کشور، احتمالاً باعث خواهد شد که کره شمالی گلوله‌های توپخانه ۱۵۲ میلی‌متری دوران اتحاد جماهیر شوروی را در اختیار مسکو قرار دهد.

ژنرال مارک میلی افزود که اگرچه نمی‌خواهد این کمک‌های تسلیحاتی را «کم‌اهمیت» جلوه دهد، اما «شک دارد» که این کمک‌ها تعیین‌کننده باشند.

ایالات متحده طی یک‌سال گذشته نیز بارها کره شمالی را به ارسال مهمات، گلوله‌های توپخانه و موشک به روسیه متهم کرده بود که احتمالاً بسیاری از آنها کپی مهمات دوران شوروی پیشین هستند.

آسوشیتدپرس به نقل از جوزف دمپسی، دستیار تحقیقات دفاعی و تحلیل نظامی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نوشت که کره شمالی «بزرگترین منبع مهمات توپخانه‌ای سازگار با تجهیزات نظامی روسیه، در خارج از این کشور است»؛ با این وجود این سیستم‌های توپخانه قدیمی، که مهمات آن‌ها احتمالا به روسیه عرضه می‌شود، به داشتن «دقت پایین» شهرت دارند.

قرار است ژنرال میلی و دیگر رؤسای دفاع کشورهای عضو ناتو در جریان نشست نروژ، درباره چگونگی تداوم حمایت‌ها از اوکراین و دیگر مسائل دفاعی منطقه‌ای نیز گفتگو کنند.

کره جنوبی خوردن سگ را ممنوع می‌کند

رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند دولت این کشور قصد دارد خوردن سگ را ممنوع کند.

قانونگذاران کره جنوبی در نظر دارند قانونی را با هدف ممنوعیت فروش و مصرف گوشت سگ،  معرفی کنند. خوردن گوشت سگ یک رسم بحث برانگیز است که قرن ها قدمت دارد.

به گزارش رسانه ها، این قانون روز پنجشنبه توسط حزب دموکرات اصلی اپوزیسیون پیشنهاد شد و بلافاصله مورد حمایت حزب حاکم قدرت مردم قرار گرفت که آرای کافی برای تصویب این لایحه را به همراه خواهد داشت. این درحالی است که حدود 10 میلیون خانواده کره جنوبی حیوانات خانگی پرورش می دهند با این حال در چند سال گذشته، مردم از خوردن گوشت سگ به دلیل آگاهی عمومی از حقوق حیوانات و نگرانی‌ها در مورد وجهه بین‌المللی کره جنوبی رویگردان شده‌اند.

رییس جمهور برزیل: تحریم‌های آمریکا علیه کوبا غیرقانونی است

رئیس جمهور برزیل در اولین سفر خود به کوبا در دوره سوم ریاست جمهوری خود، تحریم اعمال شده توسط ایالات متحده بر این جزیره را غیرقانونی خواند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ضمن انتقاد از ادامه سیاست آمریکا مبنی بر تحریم‌های کوبا قرار گرفتن این جزیره در فهرست کشورهای حامی تروریسم را محکوم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، این کشور جزیره‌ای را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم ایالات متحده قرار داد و اگرچه دولت بایدن بسیاری از اقدامات دوران ترامپ را تغییر داده است، اما تاکنون کوبا را از این فهرست حذف نکرده است.

لولا در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای در حال توسعه G77 در هاوانا، پایتخت کوبا گفت: کوبا مدافع حکومت عادلانه تر جهانی بوده است. و تا به امروز قربانی یک تحریم اقتصادی غیرقانونی است. برزیل مخالف هرگونه اقدام قهری یکجانبه است. ما گنجاندن کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم را رد می کنیم.

صادرات کوکائین کلمبیا از صادرات نفت این کشور پیشی می‌گیرد

خبرگزاری بلومبرگ ایکونومیس در گزارشی نوشت که تولید کوکائین در کلمبیا روندی رو به رشد را تجربه می‌کند تا جایی که سال گذشته میلادی در برخی موارد درآمد حاصل از صادرات این ماده مخدر از صادرات نفت نیز پیشی گرفت.

به گزارش شفقنا، در گزارش این خبرگزاری آمده است که در سایه سیاست تساهل دولت کلمبیا در قبال مواد مخدر،درآمد حاصل از صادرات کوکائین به صدر درآمدهای این کشور در کنار صادرات نفت رسیده است.

طبق این گزارش، در حالیکه صادرات نفت در کلمبیا در نیمه اول سال جاری به میزان 30 درصد کاهش یافته است، اما تجارت کوکائین روز به روز توسعه می‌یابد، تا جایی که در برخی مواقع، در آمد این ماده مخدر از نفت هم پیشی گرفته است.

بلومبرگ اکونومیکس با اشاره به اینکه «درآمد حاصل از صادرات کوکائین در کلمبیا در سال 2022 به 18.2 میلیارد دلار افزایش یافت، رقمی نه چندان دور از صادرات نفت 19.1 میلیارد دلاری در سال گذشته»، خاطرنشان کرد: «دولت کلمبیا در حال نابود کردن آزمایشگاه‌هایی است که در آن برگ‌های کوکا به کوکائین تبدیل می‌شود. اما این مسأله مانع از رشد تولید نشد.»

فلیپه هرناندز، اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس معتقد است که اکنون کوکائین می تواند تا پایان سال 2023 به صادرات شماره یک کلمبیا تبدیل شود.

سیل مرگبار لیبی: تلفات به 3958 رسید، 9 هزار نفر همچنان مفقود اند

سازمان جهانی بهداشت از رسیدن چندین تُن تجهیزات بهداشتی به شهر بنغازی به عنوان بخشی از کمک‌های اضطراری به سیل‌زدگان شرق لیبی خبر داد.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمک‌ها برای حدود 250 هزار نفر کافی است و شامل داروهای ضروری، تجهیزات درمان جراحات اضطراری و پزشکی به علاوه بر کیسه‌هایی برای حمل اجساد است.

بر اساس این بیانیه، بیش از 9000 نفر همچنان در درنه مفقود هستند و تیم‌های وابسته به سازمان بهداشت جهانی با همکاری وزارت بهداشت لیبی برای بیرون کشیدن جان‌باختگان و مفقودان همکاری می کنند. تاکنون 3958 جسد پیدا و هویت آنها شناسایی شده و گواهی فوت آنها صادر شده است، انتظار می رود با بیرون کشیدن اجساد بیشتر، این آمار افزایش یابد.

این بیانیه به نقل از دکتر احمد زویتن، نماینده بهداشت جهانی در لیبی نوشت: سیل لیبی، یک فاجعه با ابعاد افسانه‌ای است، ما به دلیل جان باختن هزاران انسان، احساس غم و اندوه می‌کنیم، فکر و اندیشه ما با خانواده‌هایی است که عزیزان خود را از دست داده‌اند، ما متعهد به ارائه حمایت لازم و خدمات بهداشتی به آسیب‌دیدگان سیل شرق لیبی هستیم.

مکزیک پسر «ال چاپو» را تحویل آمریکا داد

مقامات آمریکایی روز شنبه اعلام کردند که «اویدیو گوزمان» پسر «خواکین گوزمان» (معروف به ال چاپو) رهبر بزرگترین کارتل مواد مخدر جهان را از دولت مکزیک تحویل گرفته است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: امروز سازمان‌های مجری قانون در آمریکا و مکزیک «اویدیو گوزمان» یکی از پسران ال چاپو را که متهم به قاچاق مواد مخدر، پولشویی و جرائم خشونت‌آمیز دیگر است را به وزارت دادگستری تحویل دادند.

این وزارتخانه با بیان اینکه تحویل اویدیو نشان از اهمیت همکاری میان دولت‌های آمریکا و مکزیک برای مبارزه با مواد مخدر دارد، از دولت مکزیک برای تحویل او تشکر کرد.

اویدیو گوزمان، ملقب به «ال راتون» (به معنای موش) ابتدای سال میلادی جاری به دست نیروهای امنیتی مکزیک بازداشت شد. بازداشتی که با آشوب گسترده در شهر محل زندگی او همراه بود. دولت آمریکا برای ارائه هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری او منجر شود پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

کشورهای حاشیه‌ای علیه ثروتمندان متحد می‌شوند

نشست سران «گروه ۷۷+چین» روز شنبه در هاوانا با فراخوان «وحدت» برای مقابله با کشورهای ثروتمند به پایان رسید. در این نشست، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهوری برزیل بر تقویت «مطالبات» در مورد فناوری دیجیتال و انتقال انرژی تاکید کرد.

در این نشست فوق‌العاده که موضوع آن «نقش علم، فناوری و نوآوری» در توسعه بود، نمایندگانی از حدود صد کشور جهان در هاوانا حضور داشتند. 

حدود ۳۰ تن از سران کشورها و دولت‌ها از جمله آلبرتو فرناندز رییس جمهوری آرژانتین، گوستاوو پترو از کلمبیا، ژوآو لوورنسو از آنگولا، پل کاگامه از رواندا، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمود عباس، رییس دولت فلسطین در این نشست شرکت کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در این گردهمایی حضور داشت. 

میگوئل دیاز کانل، رییس جمهوری کوبا که کشورش از ژانویه ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد در سخنرانی افتتاحیه خواستار «تغییر قواعد بازی اقتصادی بین‌المللی» شد. 

همچنین چندین سخنران از نابرابری ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و نیاز به کاهش بدهی فقیرترین کشورها برای تامین مالی گذار اقلیمی صحبت کردند. 

اعضای «گروه ۷۷+چین» در بیانیه پایانی خود در این نشست، بر تعهد خود بر تقویت وحدت این گروه برای «تثبت نقش خود در عرصه بین‌المللی» تاکید کردند.