به گزارش اکوایران، در سخنرانی پر شور و بعضا خشمگین، ژنرال مارک میلی رئیس بازنشسته ستاد مشترک اعلام کرد ارتش ایلات متحده به یک «دیکتاور جویای نام» سوگند یاد نمی‌کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این یک حمله تند و تلخ بود که مستقیما رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ را نشانه گرفته بود. کسی که در روزهای اخیر ژنرال میلی را به خیانت متهم کرده و پیشنهاد کرده بود که او باید به دلیل رفتارش، در رابطه با تلاش ترامپ در سال 2021 برای ماندن در قدرت با وجود شکست در انتخابات ریاست جمهوری، بمیرد.

میلی در این سخنرانی گفت: « ما در بین ارتش‌های جهان منحصر به فرد هستیم. ما به کشوری سوگند نمی‌خوریم. به قبیله‌ای سوگند نمی‌خوریم. به دینی سوگند نمی‌خوریم. ما به یک ملکه یا پادشاه یا ظالم یا دیکتاتور سوگند نمی‌خوریم. و ما به کسی که دیکتاتوری در پی شهرت سوگند نمی‌خوریم. ما به قانون اساسی قسم می‌خوریم و به ایده‌ای که آمریکاست و حاضریم در راه محافظت از آن بمیریم.»

اینها جملاتی است که میلی قبلا هم گفته است، از جمله سال گذشته در سپاه آموزش افسران ذخیره در پرینستون محل تحصیلش. اما او انتخاب کرد که روز جمعه در کنار رئیس جمهور در یک نشست ملی از آن استفاده کند، در آخرین سخنرانی‌اش به عنوان مشاور ارشد نظامی رئیس جمهور و ژنرال ارشد کشور.

با وجود این که او در سال 2018 توسط ترامپ منصوب شد میلی از جهات زیادی با رئیس جمهور پیشین در اختلاف بوده است؛ از تابستان 2020 زمانی که میلی در جریان تظاهرات اعتراض به کشته شدن جورج فلوید برای گرفتن عکس در کنار کلیسایی در خارج از میدان لافایت مدت کوتاهی در کنار ترامپ ظاهر شد. میلی که یونیفورم پوشیده بود بعدا به دلیل «ایجاد این تصور از ارتش که درگیر سیاست داخلی است» علنا عذرخواهی کرد. این عذرخواهی ترامپ را عصبانی کرد.

رابطه آن‌ها پس از حمله 6 ژانویه سال 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده ستیزه‌جویانه‌تر شد. 

از آن زمان او تبدیل به هدف دائمی ترامپ و متحدانش شده است. و دوران تصدی او به عنوان رئیس ستاد بحث‌های شدیدی را در میان کارشناسان نظامی برانگیخته است. آیا میلی بیش از حد مایل بود وارد سیاست داخلی شود یا برای محافظت از دموکراسی که در خطر بود در مقابل شکاف ایستاده بود؟

روز جمعه ژنرال میلی در حالی که زمام ریاست را به ژنرال سی کیو براون می‌سپرد دفاع شدیدی ازدیدگاهش نسبت به اخلاق در ارتش کرد: برای دفاع از قانون اساسی آمریکا حتی اگر لازم باشد به قیمت خون آن‌ها که یونیفورم بر تن دارند.  

نظر میلی چه صریح و چه ضمنی این بود که بزرگترین دشمن قانون اساسی از داخل می‌آید.

« این همان سندی است که همه ما که یونیفورم داریم قسم می‌خوریم که از آن در مقابل همه دشمنان، چه داخلی و چه خارجی دفاع و محافظت کنیم.»

خونی که از ما ریخته می‌شود هزینه آزادی بیان ما را می‌پردازد

به نظر می‌رسد که او به طور غیرمستقیم به انتقاداتی پرداخت که او را به این متهم می‌کرد که ارتش را به سیاست داخلی کشانده است، و صراحتاً خدمت سربازی را با حمایت از حقوق مدنی آمریکایی مرتبط کرد.

میلی گفت: «خونی که از ما ریخته می‌شود هزینه آزادی بیان ما را می‌پردازد. خون ما هزینه حق تجمع، روند قانونی، آزادی مطبوعات، حق رای ما، و همه حقوق و امتیازات دیگری را که آمریکایی بودن به همراه دارد، می‌پردازد.»

میلی همچنین انتقادی ضمنی نسبت به کنگره ایالات‌متحده کرد که درگیر اختلافات سیاسی فراگیر است و آماده است تا این هفته منجر به تعطیلی دولت شود.

میلی «خدمات فوق‌العاده» سناتور فقید دایان فاینشتاین را ستود و سپس به طور واضح همه همکارانش در کنگره را خطاب قرار داد.

«شما به طور جمعی اراده آمریکا را نشان می‌دهید. ما یا متحد دیده می‌شویم یا تفرقه‌انگیز. این انتخاب شماست. اما همه شما را تماشا می‌کنند.»

او گفت: «برای متحدان و شرکای ما، حضور شما نشان‌دهنده منافع مشترک و ارزش‌های مشترک ما است و شبکه قوی از متحدان و شرکای ما منبع کلیدی قدرت جمعی ما است.»

به نظر می رسد کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، فاقد آرا لازم برای تصویب آخرین لایحه توقف موقت برای تمدید بودجه دولت پس از شنبه است.

بحران 6 ژانویه

نحوه مدیریت بحران 6 ژانویه توسط ژنرال میلی همچنان موضوع بحث جدی است.

بر اساس کتاب پریل نوشته باب وودوارد و رابرت کاستا، دو روز پس از حمله به کنگره، میلی، نگران از این که ترامپ «دچار یک فروپاشی ذهنی جدی شده است» و احتمالا «از کنترل خارج شود» به افسران ارشد عملیاتی از مرکز فرماندهی نظامی ملی دستور داد که از هیچ کس دستوری نگیرند مگر این که او در جریان باشد.

او همچنین در روزهای پس از حمله یک تماس تلفنی بحث‌برانگیز انجام داد تا به پکن اطمینان دهد که ایالات متحده باثبات است و حمله نظامی به چین را بررسی نمی‌کند. ترامپ و متحدانش از آن زمان به دنبال آن بودند تا آن تماس را که با هماهنگی مقامات دولت ترامپ در پنتاگون انجام شد، به عنوان توطئه میلی برای کمک به چینی‌ها در صورت درگیری به تصویر بکشند.

ترامپ هفته گذشته در شبکه اجتماعی تروث نوشت: «این کار آنقدر افتضاح است که در گذشته مجازاتش آن مرگ بود!» 

«جنگ بین چین و ایالات متحده می‌توانست نتیجه این اقدام خیانت‌آمیز باشد.»

ترامپ حملات خود را در روز جمعه دوچندان کرد و میلی را «کودن» و «احمق و بسیار خطرناک» خواند. 

ژنرال میلی از رفتار خود در روزهای پایانی دولت ترامپ دفاع کرد و گفت که تعاملات او نه تنها مناسب بود، بلکه بسیاری از مقامات ارشد ترامپ از وقوع آن آگاه بودند. او این هفته در برنامه «60 دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت که در پی حملات ترامپ اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از خانواده‌اش انجام خواهد داد.

او گفت: «من اقدامات احتیاطی کافی را انجام داده‌ام.» 

«کاش آن نظرات مطرح نمی‌شد، اما شد. برای اطمینان از امنیت من و خانواده‌ام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»