به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، ژنرال «رندی جورج» به عنوان رئیس جدید ستاد ارتش آمریکا، جانشین ژنرال مارک میلی معرفی شد. این سمت، بالاترین مقام نظامی این کشور است، و جورج در مقام چهل و یکمین رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا از روز جمعه کار خود را آغاز خواهد کرد.

با این همه، میلی که در طول دوران فرماندهی خود با حواشی زیادی روبرو شده بود، تا روزهای آخر کار خود درگیر مسائل مرتبط با رئیشس سابق خود بنود.

به نوشته ایندپندنت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده یک سری اظهارنظرهای تهاجمی در رسانه‌های اجتماعی درباره مارک میلی، انجام داد و گفت که رفتار این رهبر ارشد نظامی شایسته اعدام است.

ترامپ در شبکه اجتماعی تروث نوشت: «مارک میلی که شاید شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا را با اجرای بی‌کفایتی خود برای خروج از افغانستان، به قیمت جان‌باختن صدها شهروند آمریکایی و تحویل میلیاردها دلار از بهترین تجهیزات نظامی که تا کنون ساخته شده بود، رهبری کرد. هفته آینده ارتش را ترک خواهد کرد». او در ادامه نوشت: «این زمانی خواهد بود که همه شهروندان ایالات متحده جشن بگیرند! معلوم شد این مرد یک افتضاح است که اگر گزارش اخبار فیک درست باشد، در واقع با چین سر و کار داشت تا درباره افکار رئیس جمهور ایالات متحده به آن‌ها هشدار دهد. این کار آنقدر شرم‌آور است که در گذشته مجازاتش اعدام  بود!»

اظهارات رئیس‌جمهور سابق می‌تواند به طور بالقوه با شرایط آزادی او قبل از محاکمه‌های مربوط به تحقیقات بازپرس ویژه علیه او در اسناد مارآلاگو و پرونده‌های توطئه انتخاباتی 2020 مغایرت داشته باشد. به او هشدار داده شده است که از حمله علنی به افسران دادگاه و شاهدان احتمالی در رسانه‌های اجتماعی خودداری کند.

اگر میلی واقعا در هر کدام از این پرونده‌ها شاهد باشد، دونالد  ترامپ ممکن است با مجازات‌های جدی روبرو شود. تریستان اسنل، مقام سابق دفتر دادستان کل نیویورک روز شنبه نوشت: «پیش‌بینی من: دونالد ترامپ ژنرال میلی را تهدید می‌کند زیرا ژنرال میلی در لیست شاهدان دولت برای محاکمه پرونده اسناد مار-آ لاگو است.»

حملات ترامپ علیه مارک میلی پس از این رخ داد که این مقام نظامی در یک مصاحبه جامع در مجله آتلانتیک عدم احترام ترامپ به نیروهای مسلح را «آزاردهنده» توصیف کرد.

او توضیح داد که چگونه در مراسمی در سال 2019، دونالد ترامپ از اینکه لوئیس آویلا، یک کهنه سرباز ارتش که در پنج تور رزمی خدمت کرده و پای خود را در یک حمله انفجاری با بمب دستی از دست داده بود، برای خواندن آواز «خداوند آمریکا را در پناه خود نگه دارد» انتخاب شده است، ابراز انزجار کرد. ترامپ گفته است: «چرا چنین افرادی را به اینجا می آورید؟ هیچ کس نمی خواهد این زخمی‌ها را ببیند.»

رئیس‌جمهور سابق همچنین از ادی گالاگر از نیروی دریایی، که قبلاً به خاطر نشان دادن جسد یک زندانی داعش که با چاقو به گردنش زده بود، مجرم شناخته شده بود، به عنوان یک «قهرمان» تمجید کرده و ادعا کرده بود «سربازان همه قاتل هستند. چه تفاوتی دارد؟»

اظهارات ترامپ در مورد چین احتمالا به مجموعه‌ای از تماس‌های مارک میلی با همتای چینی‌اش در زمانی برمی‌گردد که مقامات امنیتی ایالات متحده مقامات چینی را بازداشت کرده و موجب نگرانی از احتمال اقدام نظامی شده بود. در این تماس میلی به همتای چینی‌اش اطمینان داده بود آمریکا برنامه‌ای برای حمله به چین در 2020 و اوایل 2021 ندارد.

میلی در سال 2021 در مجلس سنا شهادت داد: «تماس‌های 30 اکتبر و 8 ژانویه قبل و بعد از تماس با کارمندان وزیر اسپنسر و دبیر اجرایی، کریس میلر هماهنگ شده بود.» او افزود: «وظیفه من در آن زمان تنش‌زدایی بود.»