رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اگر آمریکا به تعهدات خود مبنی بر تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا پایبند باشد، پارلمان ترکیه به تعهد او مبنی بر تصویب الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پایبند خواهد بود.

به نوشته بلوبمرگ، ایالات متحده اعلام کرده که موافقت با ورود سوئد به ناتو پیش‌نیازی برای موافقت با فروش هواپیماهای جنگی به ترکیه است که تأخیر در فروش آن آخرین مانع بزرگ برای عضویت این کشور شمال اروپاست.

به گزارش روزنامه صباح، اردوغان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «امیدوارم تا زمانی که آن‌ها به وعده‌های خود وفادار باشند، پارلمان ما نیز به وعده‌ای که داده شده، وفادار بماند». اشاره رئیس‌جمهور ترکیه به مذاکرات خرید جت‌های اف-۱۶ جدید و همچنین تعهد ترکیه در ماه جولای برای حل عضویت سوئد در ناتو بود.

اظهارات اردوغان نشان‌دهنده رویکرد در حال تحول ترکیه در قبال فشار دولت آمریکا بر آنکارا برای تأیید عضویت سوئد بعد از جلسه ماه آتی پارلمان ترکیه است.

آنکارا خواهان حل سریع مسئله خرید اف-۱۶ از واشنگتن است، جایی که قانونگذاران آمریکایی به رهبری سناتور دموکرات نیوجرسی، باب منندز تاکنون مانع از پیشرفت مذاکرات شده‌اند. اردوغان گفت که اتهامات فساد علیه این سناتور در هفته گذشته مزیتی ایجاد کرد که ترکیه می‌خواهد از آن استفاده کند. منندز به طور موقت از سمت رئیس کمیته روابط خارجی کناره‌گیری کرده است.

سوئد می‌خواهد برای جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه، عضو ناتو شود. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در اوایل سال 2022، سوئد به همراه فنلاند درخواست عضویت بودند. همه کشورهای عضو باید در مورد ورودی‌های جدید به توافق برسند؛ اما ترکیه و مجارستان از مخالفین اصلی عضویت این دو کشور هستند.

این تأخیر تهدیدی برای تشدید تنش بین ترکیه و متحدانش به رهبری آمریکا در ناتو است که به طور فزاینده‌ای برای عضویت سوئد لحظه‌شماری می‌کنند.