به گزارش اکوایران، دبیرکل ناتو روز دوشنبه و در آستانه نشست سران این ائتلاف در ویلنیوس لیتوانی گفت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در یک کنفرانس خبری گفت: «خوشحالم که اعلام کنم... رئیس جمهور اردوغان موافقت کرده پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به پارلمان ارسال کند و برای اطمینان از تصویب آن در پارلمان همکاری کند».

استولتنبرگ از تعیین تاریخی برای زمان تصویب الحاق سوئد توسط پارلمان ترکیه، خودداری کرد.

سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو را دادند و سیاست‌های بی‌طرفی نظامی را که از دهه‌های جنگ سرد ادامه داشت، کنار گذاشتند. در واقع تهاجم روسیه به اوکراین باعث شد آن‌ها ملاحظات امنیتی خود را مجدداً بررسی و در آن‌ها تجدیدنظر کنند.

درخواست‌های عضویت در این ائتلاف باید توسط همه اعضای ناتو تأیید شود و در حالی که فنلاند در ماه آوریل مجوز پذیرش عضویت خود را دریافت کرد، ترکیه و مجارستان از پذیرش درخواست سوئد خودداری کردند.

استکهلم پیش از نشست ناتو در ویلنیوس، همراه با ایالات متحده و متحدانش، سخت در تلاش بوده و از ترکیه خواسته بود که مخالفت خود را کنار بگذارد.

اردوغان گفته است که سوئد اعضای گروه‌های شبه‌نظامی علیه آنکارا را در خاک خود جای داده است و آنها را به سازماندهی تظاهرات و تامین مالی گروه‌های تروریستی متهم می‌کند. در همین حال، سوئد گفته است که تمام خواسته‌های مورد توافق در مذاکرات با ترکیه در سال گذشته، از جمله ارائه یک لایحه جدید که عضویت در یک سازمان تروریستی را غیرقانونی می‌کند، برآورده کرده است و تاکید کرد که آزادی بیان در قانون اساسی این کشور محافظت شده است.

رئیس دفتر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان هم پیش از این در روز پنجشنبه گفت بوداپست مانع از تصویب عضویت سوئد در ناتو نخواهد شد.