به گزارش اکوایران، حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در ژاپن درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا گفت: گفت‌وگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپا و آقای بورل انجام شد ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل در برجام است. او هم‌چنین متذکر شد: البته تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است که ما در این خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

امیرعبداللهیان که به ژاپن سفر کرده هم‌چنین گفته  که «ناتو و تحریکات ناتو را از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم». به گفته امیرعبداللهیا «ما به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی جهت پایان یافتن این بحران ادامه می‌دهیم».

 وزیر خارجه ایران همچنین گفتهچه که اوکراین در دور جدید مذکراتی که قرار بوده بر سر ادعای این کشور درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برگزار شود، شرکت نکرده است.  او گفته « ما هیچگونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم».

آقای امیرعبداللهیان خبر داده «سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم که اگر در ارتباط با ادعاهای خود اسنادی در اختیار دارند آن را به مقامات نظامی کشورم ارائه دهند. در همان مقطع با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که هیات نظامی ایران به ورشو لهستان سفر کند و در آنجا با مقامات نظامی اوکراین در این ارتباط دیدار کند، هیات نظامی ما وارد ورشو شد اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد».

آقای امیرعبداللهیان در ادامه گفته «کشورهای منطقه از آمادگی و اراده لازم برای تامین امنیت منطقه و امنیت انرژی در این حوزه جغرافیایی برخوردارند و طبعاً انتظار داریم که امنیت جمعی در منطقه با توان و ظرفیت خود کشورهای منطقه تامین شود و این انتظار وجود دارد که ژاپن نیز از این سیاست حمایت کند».