به گزارش اکوایران، ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی و عضو گروه هفت، از پیوستن به طرح کمربند و جاده پشیمان است. ویزر دفاع ایتالیا معتقد است که این اقدام بدون تفکر صورت گرفته است و هیچ سودی برای ایتالیا نداشته است. اکنون رهبران ایتالیا به دنبال راهی برای خروج از این طرح و آسیب ندید روابطشان با چین هستند.

اقدام بداهه و شیطانی ایتالیا

به نوشته سی‌ان‌ان، وزیر دفاع ایتالیا تصمیم کشورش برای پیوستن به طرح زیرساختی چین را «شرورانه» خواند. 

در مصاحبه با روزنامه کوریره دلا سرا که روز یکشنبه منتشر شد، گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، گفت: ابتکار کمربند و جاده (BRI) - که ایتالیا در دولت قبلی خود به امضا رساند - کمک چندانی به صادرات این کشور نکرده است.

کمربند و جاده - نامی که شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال 2013 ابداع کرد - برنامه سرمایه گذاری زیرساختی جهانی پکن است. این کشور برای بازسازی جاده ابریشم چین تاسیس شد که آسیا را با آفریقا و اروپا و با هدف افزایش تجارت و رشد اقتصادی متصل می کند. این ابتکار سالانه میلیاردها دلار به پروژه‌های زیربنایی هم‌چون آسفالت کردن بزرگراه‌ها از پاپوآ گینه نو تا کنیا، ساخت بنادر از سریلانکا تا غرب آفریقا، و تامین زیرساخت‌های برق و مخابرات برای مردم آمریکای لاتین تا آسیای جنوب شرقی سرازیر کرده است.

منتقدان این طرح را راهی برای گسترش نفوذ چین در سراسر جهان می دانند. ایتالیا در سال 2019 تنها کشور بزرگ غربی و تنها کشور از گروه اقتصادهای پیشرفته جی7 بود که به این طرح پیوست.

کروستو به کوریر دلا سرا گفت: پیوستن به جاده ابریشم یک اقدام سرهم‌بندی و هولناک بود که توسط دولت جوزپه کونته انجام شد که ننیجه‌ای منفی برای کشور به ارمغان آورد. ما باری پرتقال به چین صادر کرده ایم، اما آنها صادرات خود را به ایتالیا در سه سال سه برابر کرده اند. مسئله آن است که در همان بازه زمانی، پاریس بدون امضای قراردادی هواپیماهایی به قیمت ده ها میلیارد به پکن فروخت. وی گفت: اکنون سوال این است که چگونه ایتالیا می تواند بدون آسیب رساندن به روابط با پکن از این طرح خارج شود». او پکن را "یک رقیب و در عین حال شریک" توصیف کرد.

عضویت ایتالیا در BRI در سال 2024 به پایان می رسد. اوایل سال جاری، نخست وزیر جورجیا ملونی گفت: امکان داشتن "روابط خوب" با چین حتی خارج از این طرح نیز وجود دارد .